|
Auteur |
Bericht |
janssen1111
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 apr 2007 18:44 Onderwerp: 5 jaar lang teveel loon gekregen en nu in 1 x stopgezet |
|
|
Naar aanleiding van een opgave van een werkgeversverklaring, zijn ze bij de salarisadm. erachter gekomen dat ik 5 jaar lang mijn roostervrije dagen dubbel uitbetaald heb gekregen. Ze hebben mij niet schriftelijk in kennis gesteld dat ze hiermee gestopt zijn (ik heb er zelf achter moeten komen) De werkgeversverklaring is ook op basis afgegeven van de dubbele uitbetaling. Het is een bedrag van 109,00 euro per 4 weken. Ze vinden het niet reeel om het bedrag van 6000 euro terug te laten betalen, maar zijn wel met ingang per direct gestopt. Nu is mijn vraag, kunnen ze zo maar stoppen met die uitbetaling, en is er mischien iets van een verworven recht van toepassing. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 05 apr 2007 20:09 Onderwerp: Re: 5 jaar lang teveel loon gekregen en nu in 1 x stopgezet |
|
|
janssen1111 schreef: | Ze hebben mij niet schriftelijk in kennis gesteld dat ze hiermee gestopt zijn (ik heb er zelf achter moeten komen) |
Ik had het wel netjes gevonden als ze dat hadden gedaan.
Quote: | Ze vinden het niet reeel om het bedrag van 6000 euro terug te laten betalen |
Fijne werkgever!!
Quote: | maar zijn wel met ingang per direct gestopt |
Logisch.
Quote: | Nu is mijn vraag, kunnen ze zo maar stoppen met die uitbetaling, en is er mischien iets van een verworven recht van toepassing. |
Niet alles willen hebben!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 05 apr 2007 20:30 Onderwerp: |
|
|
Men kan zo te zien wel aantonen dat het teveel onverschuldigd betaald is. Van een verworven recht lijkt me dan geen sprake.
Prettig (en netjes) dat de werkgever niets terugvordert. Het is niet zonder meer duidelijk dat de werkgever dit niet zou kunnen (tot 5 jaar terug). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 05 apr 2007 21:45 Onderwerp: |
|
|
Je hebt geluk met zo'n werkgever. Ik denk dat de meeste werkgevers het bedrag (bruto) terug zouden vorderen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 05 apr 2007 21:58 Onderwerp: |
|
|
Juistem. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 9:21 Onderwerp: |
|
|
Ik denk inderdaad dat je gewoon heel erg blij mag zijn dat het bedrag niet terugbetaald hoeft te worden.
Dit lijkt een bedrag te zijn dat met narekenen zelf achterhaald had kunnen worden als zijnde een bedrag waar je geen recht op had. Dus ik denk ook niet dat je dan kunt spreken van een verworven recht.
Als je het zeker wilt weten kun je het beste even aankloppen bij je rechtsbijstandverzekering, indien je die hebt. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 12:49 Onderwerp: |
|
|
Aan de ene kant vind ik het toch wel weer vreemd want dit betekend eigenlijk dat men op de loonadministratie ongestraft fouten kan maken. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 13:18 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Aan de ene kant vind ik het toch wel weer vreemd want dit betekend eigenlijk dat men op de loonadministratie ongestraft fouten kan maken. |
Wettelijke rente bovenop terugbetaling zou niet kunnen worden gevorderd (tenzij te kwader trouw ontvangen). Daarnaast hoeft dat wat langer dan 5 jaar geleden teveel is betaald wellicht niet terugbetaald te worden, al ben ik daar niet zeker van ("bekend is geworden" in art 3:309 BW moet subjectief worden opgevat; het gaat er kennelijk om of de betaler daadwerkelijk wist teveel betaald te hebben; NJ 2004/268).
Ik denk wel dat een soortgelijke fout ook anders uit kan pakken. Stel dat bij de jaarlijkse CAO-verhoging een keer een rekenfout zou zijn gemaakt waardoor het bruto-salaris hoger is vastgesteld dan eigenlijk de bedoeling was, dan zou terugvordering (en loonverlaging) m.i. minder voor de hand liggen (zolang de werknemer maar gerechtvaardigd mocht vertrouwen op de juistheid van het brutobedrag). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 14:06 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Aan de ene kant vind ik het toch wel weer vreemd want dit betekend eigenlijk dat men op de loonadministratie ongestraft fouten kan maken. | Als het management het weet zal er intern ongetwijfeld een hartig woordje over gesproken zijn, maar die dingen gebeuren nu eenmaal wel eens en ik vind het echt super dat deze werkgever heeft besloten dat er voor de werknemer verder geen consequenties (in de vorm van terugbetalen) aan vast zitten.
Wat had je dan voor straf voor de mensen van de loonadministratie in gedachten? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 14:48 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Wat had je dan voor straf voor de mensen van de loonadministratie in gedachten? |
Het gaat me in deze niet zozeer om de straf voor de loonadministratie maar meer om het feit dat het gewoon teruggevorderd kan worden en daardoor dus de werknemer in problemen zou kunnen geraken.
Dat het voor janssen op deze manier toch redelijk netjes is afgelopen snap ik wel en dat men dit als coulant van het bedrijf kan beschouwen kan ik ook nog wel inkomen maar de wetgeving had dus wel in hun gelijk gestaan mochten ze het teruggevorderd hebben.
Dat men de mensen van de loonadministratie ook niet onredelijk mag straffen vind ik ook wel belangrijk. Maar het lijkt me beter werken als er wel enige disciplinaire maatregelen tegenover zouden staan om het secure te verbeteren. Misschien een extra check inbouwen om fouten als deze eerder op te kunnen vangen.
In het geval van janssen kan ik me zeer goed voorstellen dat dit toch wel enige aanpassing in het levens patroon kan betekenen waar janssen dus in principe daar zelf niet schuldig aan is. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
janssen1111
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 15:11 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een gewenning. De hypotheek is dus hoger afgesloten omdat dit loon ook meeberekend is in de werkgeversverklaring (toen is het aan het licht gekomen dat ze dubbel uitbetaalden), en nu ga ik dus ook nog minder verdienen. Ik kom hier redelijk mee in de problemen als alleenverdiener, 110 euro meer of minder, dat is nogal een verschil!!! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 17:38 Onderwerp: |
|
|
Het is in zo'n geval wel lastig, maar ja, als je de hypotheek zo "net op het randje" (want 110 euro maakt blijkbar al erg veel verschil voor je) hebt afgesloten zul je toch op zoek moeten naar een andere oplossing.
Maar wie weet is het weer tijd geworden voor een loonsverhoging?
En anders wordt het een baantje er bij, kamer verhuren of bezuinigen, vrees ik. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 06 apr 2007 21:34 Onderwerp: |
|
|
Janssen1111,
Mijn excuses voor mijn laatste opmerking in eerste reactie. Omdat de woorden ‘erachter gekomen’ werden gebruikt, dacht ik dat jij al die jaren wist dat het onterecht werd uitbetaald. Uit je reactie blijkt dat je het niet hebt geweten. Een ander advies dan TikSimone kan ik je niet geven. Wellicht één aanvulling: vertel je werkgever wat dit voor je betekent. Misschien geven ze je eerder loonopslag. Je hebt een redelijke werkgever. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|