|
Auteur |
Bericht |
hassie
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 15:24 Onderwerp: huuropzegging |
|
|
ik ben in het bezit gekomen van mijn ouderlijk huis door toebedeling uit de erfenis. voor de erfenis was ik met mijn 3 andere zusters eigenaar onder algemene titel, sinds het overlijden van mijn laatste ouder in 1999. het huis is verhuurd sinds 1984. mijn bedoeling is om dit huis in "eigen gebruik"te nemen Mijn vraag is of ik met de huuropzegging moet wachten totdat ik 3 jaar VOLLEDIGE eigenaar ben, of geldt de tijd dat ik onder algemene titel eigenaar was ook mee voor de 3 jarige periode voordat ik de huur pas mag opzeggen .volgens het BW bij voorbaat dank voor jullie reactie Hassie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 17:18 Onderwerp: |
|
|
Van zo'n periode van 3 jaar had ik nog nooit gehoord, maar ik zie dat je het over art 7:274 lid 4 sub b BW hebt.
Art 7:274 lid 1 sub c geeft de voorwaarden aan waaronder je een huurovereenkomst kunt opzeggen wegens voorgenomen eigen gebruik. Volgens lid 4 sub b kan de rechtsopvolger van de vorige verhuurder op lid 1 sub c pas een beroep doen na afloop van 3 jaar nadat de rechtsopvolging schriftelijk ter kennis van de huurder is gebracht.
De vraag is dus of van zo'n rechtsopvolging sprake is...
Als mede-eigenaar was je neem ik aan nog niet zelfstandig bevoegd om de huur op te zeggen (afgezien van de precieze voorwaarden). Dat ben je pas sinds je volledig eigenaar bent. Dat moment lijkt me hier te tellen. Dus ik denk dat je 3 jaar moet wachten. Maar of ik het bij het juiste eind heb weet ik niet! Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid over verschaffen.
Let wel dat aan de voorwaarden die lid 1 sub c zelf stelt ook niet zo eenvoudig voldaan zal zijn. Zeker wanneer de huidige huurders al sinds 1984 de woonruimte huren lijkt een gedwongen verhuizing me niet zo snel ondergeschikt aan jouw belang. Hoe rechters hier doorgaans over oordelen weet ik echter niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|