Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 13:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke bevoegdheden heeft bewindvoerder?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 6:51    Onderwerp: Welke bevoegdheden heeft bewindvoerder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn moeder bewindvoerderschap/mentorschap aangevraagd omdat zij dementerende is. In principe wil ik er voor zorgen dat zij zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen en dat het vermogen wat zij op de bank heeft staan gehandhaafd blijft zodat zij de rente als aanvulling op haar AOW uitkering kan blijven gebruiken. Zij heeft nl. geen pensioenvoorziening en kan de rente uit inkomen prima gebruiken als extraatje.
Ik regel nu al de contacten met de huisarts, thuiszorg en maak het eten klaar, doe de was enz. de zgn. 'mantelzorg'.

In een brief aan de kantonrechter heb ik uitgelegd dat ik eigenlijk de situatie wil handhaven zoals hij is. Ik heb er gelukkig de tijd voor en help mijn moeder met alle plezier. Bovendien hoor je tegenwoordig steeds vaker dat dementerende bejaarde hun spaargeld afhandig wordt gemaakt door wildvreemden en dit wil ik zo voorkomen.

Maar nu mijn eigenlijke vraag. Stel: een telefonische verkoper smeert mijn moeder iets aan wat zij helemaal niet nodig heeft. Bijv. een suppersnelle internetverbinding voor 80 euro per maand die zij toch nooit zal gebruiken. Achteraf blijkt dat de aanbieder een formulier heeft gestuurd en dat mijn moeder een week de tijd had om ervan af te zien maar dit is tussen het oud papier verdwenen. Nu zit ze aan een contract van minimaal 2 jaar vast.

Nu kom ik daar een paar weken later achter omdat het van moeder haar bankrekening is afgeschreven. Ik leg uit aan mijn moeder wat het is en zij wil dit eigenlijk helemaal niet maar kan zich het telefoongesprek niet eens meer herinneren.

Wat zijn nu mijn bevoegdheden als bewindvoerder en wat kan ik ondernemen? Het is zonde dat er maandelijks 80 euro verdwijnt terwijl dit beter besteed had kunnen worden aan haar verzorging. Kan ik dan een dergelijke overeenkomst meteen laten ontbinden, of moet ik eerst het betreffende bedrijf aanschijven en maar hopen dat ze redelijk zijn? Mijn ervaring is dat veel bedrijven niet zo redelijk zijn en soms letterlijk over lijken gaan om je je geld afhandig te maken, maar ik zal het wel slecht getroffen hebben. Confused

Ik heb op internet gezocht en weet wel dat een curator dit kan doen maar hoe zit het met een bewindvoerder? Het is immers de taak van de bewindvoerder om er zorg voor te dragen dat het geld zo verstandig mogelijk en in het belang van de betrokkene besteed wordt. De verhalen die ik tot op heden heb kunnen lezen spreken elkaar tegen.
Kan iemand mij vertellen of een bewindvoerder gemachtigd is een overeenkomst ongedaan te maken als dit niet in het belang is van de verzorging en gezondheid van mijn moeder?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda, het Burgerlijk Wetboek heeft daar een duidelijke bepaling over (in artikel 32 van boek 3 BW, het tweede lid): "Een rechtshandeling van een onbekwame is vernietigbaar. Een eenzijdige rechtshandeling van een onbekwame, die niet tot een of meerdere personenen gericht was is echter nietig."

Jouw moeder is dementerend en kan de gevolgen van haar handelingen niet altijd goed overzien. Maar: dat moet als het ware eerst juridisch worden vastgesteld en vastgelegd.

Het punt hier is een beetje dat jij bewindvoerderschap/mentorschap hebt aangevraagd. De bevoegdheden van die twee functies gaan minder ver dan die van een curator en bovendien is het in het geval van de curator duidelijk dat die namens een handelingsonbekwame optreedt. Dat maakt jouw positie en die van je moeder sterker.

Op dit moment ben je volgens mij afhankelijk van de goede wil van het desbetreffende bedrijf om een overeenkomst alsnog ongedaan te maken. Het lijkt me dus verstandiger dat je de Rechtbank vraagt je moeder onder curatele te stellen en jou als curator te benoemen.
Overigens geldt die curatele pas met ingang van de dag waarop ze is uitgesproken (zie artikel 381 van Boek 1 BW), dus daar is dan wel wat haast bij.

Voor nu zou ik even een verklaring aan de huisarts van je moeder vragen, waarin wordt uiteengezet dat zij Alzheimer heeft. Je hebt dan zelf iets "officieels" achter de hand, mocht het tot problemen komen met leveranciers.
Poeh

Poeh

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijdens bewind komt het beheer over de onder bewind staande goederen niet toe aan de rechthebbende (uw moeder), maar aan de bewindvoerder (u). Tijdens het bewind kan uw moeder slechts met uw medewerking of met machtiging van de kantonrechter beschikken over de onder bewind staande goederen (zaken en vermogensrechten, dus ook over geld).

Als nu een rechtshandeling (zoals het aanschaffen van een internetverbinding) ongeldig is, omdat deze door uw moeder werd verricht, dan kan deze ongeldigheid alleen aan de verkoper worden tegengeworpen als deze op de hoogte was van dit bewind of dit had behoren te weten. En in het laatste zit 'm de moeilijkheid.

Wel zou u kunnen proberen de verkopende partij ervan te overtuigen dat uw moeder een verklaring heeft afgelegd die niet overeenstemde met haar wil (zij wilde waarschijnlijk geen internetverbinding aanschaffen, maar kon op dat moment geen goede inschatting van de situatie maken). U kunt dan op deze grond proberen de rechtshandeling te vernietigen. Een verklaring van een arts zou kunnen helpen in deze.
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 8:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties Simone en Poeh. Achteraf gezien gezien had ik dus misschien toch beter voor ondercuratelestelling kunnen kiezen. Ik heb juist voor bewindvoerderschap gekozen omdat 'onder curatele' voor mijn moeder, en de meesten van haar generatie, een hele zware lading heeft. Als zij onder curatele zou komen te staan zou dit haar gevoel van eigenwaarde ernstig aantasten en dit wilde ik haar niet aandoen. Misschien moet ik later toch tot curatele overgaan, maar ik probeer het eerst zo te regelen.

Maar goed, de aanvraag is net ingediend en waarschijnlijk moet ik binnenkort toch persoonlijk voor de kantonrechter verschijnen. Als ik de kwestie goed uitleg en wat mijn motieven precies zijn zal de rechter mij wellicht ook adviseren om alsnog ondercuratelestelling aan te vragen.
Die brief van de huisarts is een goed idee, ik zal binnenkort een afspraak maken en het meteen regelen.

Zoals jullie in mijn profiel al hebben kunnen zien heb ik geen enkele affiniteit met de rechtsspraak maar ben, als leek, altijd wel erg geintresseerd geweest. De begrippen 'vernietigbaar' en 'nietig' komen mij dan ook niet onbekend voor.
Als het goed begrijp zit het als volgt:
In de functie van curator had ik de overeenkomst meteen nietig kunnen laten verklaren omdat verkopende partij op de hoogte had kunnen zijn van de ondercuratelestelling: staatcourant, openbaar curatele register, enz. Dit was de kortste klap geweest.
Als ik het voorbeeld van de ongewenste internetverbinding even aanhoud: ik zou, als bewindvoerder, contact met de verkopende partij kunnen opnemen en de situtie uitleggen en netjes verzoeken om de overeenkomst ongedaan te maken. Heeft dit niet het gewenste resultaat dan kan ik altijd nog aangeven dat ik de aanschaf niet in het belang van mijn moeder acht en wil ontbinden, en dat ik desnoods zal overgaan tot aanvraag tot vernietiging van de overeenkomst bij de rechter. Voor mijn gevoel zal dit in de meeste gevallen wel goenoeg afschrikken, er zullen niet veel bedrijven zijn die voor dergelijke (voor hun kleine) bedragen een proces willen voeren.

Mocht ik het toch verkeerd begrepen hebben dan zou ik het op prijs stellen als jullie nog eens willen reageren. Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Mocht iemand anders nog suggestie hebben, ik hoor het graag...

Groet, Tilda

P.S. 'Nait soez'n, moar doun!' klink erg bekend, mijn moeder is namelijk Groningse van geboorte. Zelf ben ik Friestalig opgevoed en 'Net eamelje, mar dwaan!' klink ook leuk. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds