Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 17:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ongevraagd iets toegestuurd krijgen................
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:23    Onderwerp: Ongevraagd iets toegestuurd krijgen................ Reageer met quote Naar onder Naar boven

en spontaan lid blijken te zijn van een club.

Mij is het niet gebeurd gelukkig maar ik las er vandaag over. Het bedrijf Front International dat boxershorts stuurt en dan een rekening bijvoegt. Betaal je niet, hogere rekening, betaal je weer niet nog hogere rekening, betaal je nog steeds niet Intrum Justitia over de vloer.

Maar dat kan toch zomaar niet? Als iemand mij iets ongevraagd stuurt dan kan er toch nooit een overeenkomst zijn? Ik zou zoiets dus retour sturen.

Hoe sterk sta je als je zoiets overkomt en dus niet betaald aan Intrum?

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Poeh

Poeh

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belangrijk in deze is artikel 7:7 BW.

Het artikel komt erop neer dat het aan natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf toezenden van spullen die niet door deze besteld zijn, niet is toegestaan. Worden toch spullen toegezonden, dan mag je deze spullen houden zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Dit geldt niet als het aan jezelf is toe te rekenen dat je deze spullen toegezonden hebt gekregen. (artikel 7:7 lid 1 en 2 BW).

Mocht je besluiten om de spullen wel terug te sturen naar de verzender, dan komen de kosten van deze verzending voor rekening van de verzender (artikel 7:7 lid 3 BW).
Hanifa

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat dacht ik inderdaad ook Poeh. Maar toch lijken deze bedrijven flink geld te verdienen aan deze agressieve methode. Wat doe je dan tegen zo'n intrum Justitia bv. als die toch gaan aanmanen?

www.galathilion.nl
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vordering betwisten en eisen dat het bestaan ervan bewijzen. Dat is niet leuk en het levert heel veel gezeur op, maar juridisch gezien kunnen ze niks maken. Volgens mij maken dergelijke bedrijven winst doordat veel consumenten niet weten hoe sterk ze staan, ze bang zijn voor incassobureaus en zich daardoor onder intimidatie toch maar betalen.

Laatst aangepast door Duch op wo 09 aug 2006 16:52, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mij is het niet gebeurd gelukkig maar ik las er vandaag over.

Recent artikel? Ik dacht dat deze praktijken door de invoering van 7:7 BW een halt was toegeroepen.

Quote:
Wat doe je dan tegen zo'n intrum Justitia bv. als die toch gaan aanmanen?

Tegenwoordig, gewoon een brief sturen met een verwijzing naar 7:7 BW.
Hanifa

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
De vordering betwisten en eisen dat het bestaan ervan bewijzen. Dat is niet leuk en het levert heel veel gezeur op, maar juridisch gezien kunnen ze niks maken. Volgens mij maken dergelijke bedrijven winst doordat veel consumenten niet weten hoe sterk ze staan, ze bang zijn voor incassobureaus en zich daardoor onder intimidatie toch maar betalen.

Maar iemand noemde dat een kennis hem had ingevuld op gratis.nl. Blijkbaar vindt Front international dat je dan een overeenkomst hebt. Ga je dan hetzlefde te werk?

Suikerbuik: ik heb geen recente artikelen. Kwam het tegen op fokforum in juni dit jaar.

www.galathilion.nl
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is toch het probleem van de ontvanger? Ik zou zeggen dat wie stelt moet bewijzen. Ik twijfel er zeer sterk aan of er überhaupt in die advertentie heeft gestaan dat er een langdurige overeenkomst zou ontstaan (dat staat er meestal namelijk niet bij). En bovendien kiest het bedrijf er zelf voor dat het via gratis.nl overeenkomsten wil aangaan. Als het dan zo makkelijk is om iemand anders te pesten, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat het bedrijf daarvan het risico draagt. Als de persoon in kwestie ontkent dat hij die gegevens heeft ingevuld, weet ik nog zo net niet of het bestaan van een overeenkomst kan worden aangetoond.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmz, dit is erg dubieus: Er staat enerzijds:"Ik word TONO Sport-klant zonder verdere koopverplichting. Na ontvangst van mijn pakje kan ik mij van alle klantenvoordelen overtuigen en beslis ik, of ik in de toekomst TONO Sport-klant wil blijven. Zoniet, dan laat ik dat TONO Sport weten. (* + € 2,90 verzendkosten )"

En anderzijds: "Abonnement geldt tot wederpzegging en de actie geldt alleen voor nieuwe abonnees."

Dit lijkt me toch redelijk in tegenspraak met elkaar, of vergis ik me nou? Think Wat is "zonder verdere koopverplichting" als je wel een abonnement op iets neemt? Rolling Eyes
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Dit lijkt me toch redelijk in tegenspraak met elkaar, of vergis ik me nou? Think Wat is "zonder verdere koopverplichting" als je wel een abonnement op iets neemt? Rolling Eyes

Dat betekent dat je vérder niets hoeft te kopen.

Een energiebedrijf lokte klanten door een elektriciteitsmeter aan te bieden ter vervanging van de van het huidige energiebedrijf gehuurde meter. Voor die nieuwe meter hoefde je niets meer te betalen. Dat moest opgevat worden als niets méér (dan voor de oude meter, dus evenveel).

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar iemand noemde dat een kennis hem had ingevuld op gratis.nl.

Ah, het beestje heeft zijn streken aangepast om onder de uitzondering "tenzij hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied" te vallen.

Met die aanbieding van Tono op gratis.nl en wat googlen, blijkt dat dit soort bedrijven tegenwoordig als volgt handelen.
Ze gebruiken net als Tono onduidelijke aanbiedingen op het internet, of bellen mensen direct. Insteek is (in dit geval) een boxer voor enkel verzendkosten.
Met "Tono-sportklant" of "abbonnement" wordt gedoeld op de praktijk dat je met deze gratis boxer, een briefje krijgt meegestuurd dat er volgende maand een nieuwe boxer bij je binnenvalt, dit keer tegen betaling. Als je dat niet wilt, moet je actie ondernemen.
Grote kans dat dat briefje met de verpakking de prullenbak in verdwijnt. Immers verwachte de "abbonnee" zo'n briefje niet aan te treffen.
Maar het geeft deze ondernemingen de mogelijkheid om te stellen dat 7:7 niet van toepassing is, omdat het aan jezelf is toe te rekenen dat je detweede en opvolgende boxers kreeg toegestuurd, immers: je had kunnen/moeten reageren.

Een rechter zal hier wel doorheen kunnen prikken (de onderneming kan moeilijk aantonen dat er een overeenkomst was om meer dan een enkele boxer op te sturen), maar veel mensen zullen in de twijfel en vanwege de incassodreigingen overstag gaan en toch betalen.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Zoals ik het las was het zonder verdere verkoopverplichting MITS je het even meldt.

Ik heb met die Tono trouwens zelf wwel ervaring en vroeg me af hoe het komt dat die mij nu ineens als vaste klant zien. Jammer genoeg wist ik toen nog niet van art 7.3 BW. Ik vond het best goede artikelen dus ik heb er nu 2 pakketjes van betaald Embarassed
Mijn vriendin heeft inmiddels telefonisch doorgegeven dat ik nu niets meer wens te ontvangen en dat was geregeld zeiden ze.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn vriendin heeft inmiddels telefonisch doorgegeven dat ik nu niets meer wens te ontvangen en dat was geregeld zeiden ze.

Voor de zekerheid ook nog per (aangetekende) brief doen. Als ze "vergeten" om die telefonische opzegging te verwerken, heb je geen poot om op te staan.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:

Voor de zekerheid ook nog per (aangetekende) brief doen. Als ze "vergeten" om die telefonische opzegging te verwerken, heb je geen poot om op te staan.

Ja bedankt voor de tip. Maar dan wordt het gewoon terugsturen geblazen. Een aangetekende brief kost toch ook weer 10 euro of zo? Terwijl zo'n pakketje steeds 18 eyro kost maar dan heb je wel 2 goeie boxershorts en een paar sokken Wink Dus ik neem het gokje maar even en als ik dan nu nog zo'n pakje krijg dan ga ik lekker moeilijk doen....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat moet een mens in hemelsnaam met 12 nieuwe boxershorts per jaar?
Maar dat even terzijde.

Het verbaast me dat met onze enorme consumentenbescherming de methode met "het briefje dat zeer waarschijnlijk toch over het hoofd gezien wordt" mag. Ik dacht dat dat inmiddels een beetje ingeperkt was, evenals het automatisch verlengen van abonnementen.
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat moet een mens in hemelsnaam met 12 nieuwe boxershorts per jaar?

Inderdaad!!!
Vrijheid Blijheid Wink Cool
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds