Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

curator
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hopeloos

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 4:05    Onderwerp: curator Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over een toegewezen curator.
Het volgende is het geval, er is een bedrijf met twee aandeelhouders. Aandelen zijn als volgt verdeeld: 51% en 49%. De grootaandeelhouder heeft het bedrijf failliet laten verklaren. Voorafgaande van het faillissement had de grootaandeelhouder een advocaat in de arm genomen omdat hij de andere aandeelhouder en een ex-werknemer beschuldigd van diefstal en fraude en van alles wat hij nog kan bedenken. Nu het bedrijf failliet is verklaard is er een curator toegewezen. Deze curator komt van het zelfde advocatenkantoor als de advocaat van de grootaandeelhouder. De vraag is: mag dat? De vraag is ontstaan omdat de curator partijdig lijkt te zijn , terwijl een curator niet partijdig mag zijn. Toch? Wie heeft er een antwoord voor mij op deze vraag?
Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee,

Dat mag niet. U doet er goed aan een bericht aan de rechter-commissaris te sturen, waarin in deze wijst op deze belangenverstrengeling en verzoekt om benoeming van een andere curator.
Bekijk de homepage
hopeloos

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het zo makkelijk om bij de rechtercommissaris aan te geven dat er een andere curator moet worden toegewezen? Want ik neem aan dat je dan met bewijzen moet komen dat hij partijdig is?
Want verschillende partijen hadden bij de curator al aangegeven dat zij (middels hun advocaat) hem partijdig te vinden. Deze curator staat heel erg bekend om zijn vakkundigheid. Hij staat hoog aangeschreven. En hij heeft daarmee aangegeven dat al deze partijen niks tegen hem kunnen beginnen wat betreft partijdigheid. Ik ben dan ook op zoek naar advies wat we tegen deze curator kunnen doen.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hopeloos schreef:
Is het zo makkelijk om bij de rechtercommissaris aan te geven dat er een andere curator moet worden toegewezen? Want ik neem aan dat je dan met bewijzen moet komen dat hij partijdig is?
Want verschillende partijen hadden bij de curator al aangegeven dat zij (middels hun advocaat) hem partijdig te vinden. Deze curator staat heel erg bekend om zijn vakkundigheid. Hij staat hoog aangeschreven. En hij heeft daarmee aangegeven dat al deze partijen niks tegen hem kunnen beginnen wat betreft partijdigheid. Ik ben dan ook op zoek naar advies wat we tegen deze curator kunnen doen.

Het gaat niet om de vraag of de curator partijdig is, maar of er sprake is van belangenverstrengeling. U stelt dat hij eerder namens de BV is opgetreden. Dat is een duidelijke grond waarom hij niet als curator van die BV op mag treden, omdat de curator de schuldeisers vertegenwoordigt.
Bekijk de homepage
hopeloos

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste StevenK,

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. De curator komt van hetzelfde advocatenkantoor als de advocaat van de grootaandheelhouder. Hij heeft dus niet als advocaat eerder voor de bv opgetreden. Dus is er dan nog steeds sprake van belangenverstrengeling? Ik neem aan van wel toch. Als het zo is dan zullen we dat bij de rechtercomissaris zo aangeven.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hopeloos schreef:
Beste StevenK,

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. De curator komt van hetzelfde advocatenkantoor als de advocaat van de grootaandheelhouder. Hij heeft dus niet als advocaat eerder voor de bv opgetreden. Dus is er dan nog steeds sprake van belangenverstrengeling? Ik neem aan van wel toch. Als het zo is dan zullen we dat bij de rechtercomissaris zo aangeven.

Die grootaandeelhouder was toch ook bestuurder?
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds