|
Auteur |
Bericht |
freelance
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 21:19 Onderwerp: contract van weidegang |
|
|
Is er in het Nederlands recht ergens sprake van :
"contract van weidegang " ( of overeenkomst ) .
We hebben een Belgische case , die melding maakt van dergelijke overeenkomst , maar onbestaand in Belgische wetgeving .
Op internet zie ik wel dat de term weidegang in Nederland gebruikt wordt , in verband met paarden. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 22:21 Onderwerp: |
|
|
Klinkt mij in de oren als pacht, maar ik weet het niet zeker.
Pacht is kort gezegd huur, maar dan met agrarische (bedrijfsmatige) bestemming. Art. 7:311 e.v. BW. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
freelance
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 1:34 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Klinkt mij in de oren als pacht, maar ik weet het niet zeker.
Pacht is kort gezegd huur, maar dan met agrarische (bedrijfsmatige) bestemming. Art. 7:311 e.v. BW. |
Ja , het klinkt zo ...
Maar het is NIET bedrijfsmatig .
Je weet wel : het stallen van hobbypaarden op een , al dan niet , gemeenschappelijke weide .
Er is in het geschil ook sprake van voederen van de dieren door een verantwoordelijke en nog een aantal andere praktische afspraken , die blijkbaar gebruikelijk zijn in dit milieu.
De eigenaar van de zaak betwist een "huurovereenkomst " , en noemt het een " contract van weidegang " .
De info over weidegang heb ik hier vandaan :
http://www.delegeknip.com/Weidegang.htm
Onze vraagsteller had blijkbaar alleen de bedoeling om de paarden op de weide te stallen , en niet in volpension te gaan .
Is daar mogelijks terechtgekomen bij een zaak die volpension contracten aanbiedt , zonder alle consequenties te kennen .
Volgens mij is het gewoon "huur van onroerende goederen " ; maar zit in de knoop met de term "contract van weidegang " ( die bij mijn weten niet voorkomt in België , althans niet in de wetgeving ) .
Het is verder niet denkbeeldig dat de uitbater Nederlander is . ( de uitbating is WEL in België gelegen ) .
Alvast bedankt . |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 18:07 Onderwerp: |
|
|
Mij is ook naar Nederlands recht geen contract van weidegang bekend. Overigens moet de overeenkomst naar Belgisch recht gekwalificeerd worden, want op de zaak is Belgisch recht van toepassing, nu de stallen in België gelegen zijn (zie art. 4 lid 1 sub c Verordening Rome I). |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 18:10 Onderwerp: |
|
|
... tenzij partijen een rechtskeuze hebben gemaakt voor een bepaald recht. Dan is dat recht van toepassing (art. 3 Verordening Rome I). |
|
|
|
 |
freelance
|
Geplaatst: do 20 dec 2012 19:13 Onderwerp: |
|
|
Het geschil is langzaam uitgedoofd bij ons.
Kon niet anders dan gewone huur van onroerende zaken zijn , maar wel contractueel vermengd met allerlei dienstverlening ( vandaar de term "weidegang " , die blijkbaar een gebruikte term is in het milieu van paardenpensions , en verder alle gelijkenissen heeft met een soort van "intern reglement " ) .
Dank voor de input . |
|
|
|
 |
|