|
Auteur |
Bericht |
Mike-40
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 apr 2009 17:54 Onderwerp: contactverbod |
|
|
hallo
weet iemand wanneer je een goed kans maakt om een contactverbod via de rechter af te dwingen.
een kennis van mij word regelmatig gestalkt en er zijn vershillende dingen bij haar huis vernielt, zij heeft inmiddels 4 keer aangifte gedaan.
is dit genoeg om een contactverbod via de rechter te verkrijgen of moet er eerst wat meer aangiftes en dingen gebeuren?
bedankt mike |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 08 apr 2009 21:33 Onderwerp: |
|
|
Dit lijkt me wel voldoende om een contactverbod te vragen. Vragen kun je overigens altijd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Freankie
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 20
|
Geplaatst: do 09 apr 2009 10:44 Onderwerp: |
|
|
Contactverbod via het strafrecht op basis van artikel 285b Sr (Belaging), omdat het altijd een lastig onderwerp is, heb ik voor de zekerheid tekst en commentaar er even bijgepakt.
- Vereist daarvoor is onder andere dat er een inbreuk gemaakt wordt op de persoonlijke levenssfeer (Het effect van de gedragingen op het slachtoffer dient aan objectieve maatstaven te worden getoetst (HR 15 november 2005, LJN AU3495)
- De persoonlijke levenssfeer --> De 'persoonlijke levenssfeer' strekt zich niet alleen uit tot besloten ruimtes, zoals woningen of erven, maar ook tot openbare ruimtes, mits de betrokkene redelijkerwijs aanspraak kon maken op (een zekere mate van) privacy (Kamerstukken II 1997/98, 25 768, nr. 5, p. 8 en nr. 7, p. 6).
- Wederrechtelijkheid --> dat de dader zonder eigen, door het stellige recht erkend, subjectief belang handelt (Kamerstukken II 1997/98, 25 768, nr. 5, p. 15).
- Vrees --> Er is pas sprake van 'vrees' wanneer ieder normaal mens onder vergelijkbare omstandigheden vrees zou hebben.
- Stelselmatigheid --> De Hoge Raad heeft aangegeven dat bij de beoordeling relevant zijn de aard, de duur, de frequentie en de intensiteit van de gedragingen, de omstandigheden waaronder deze plaatsvonden en de invloed daarvan op het persoonlijk leven en de persoonlijke vrijheid van de slachtoffers (HR 15 november 2005, LJN AU3495). Door het samenstel van deze factoren zijn geen minimale grenzen aan te geven.
Zeker deze stelselmatigheid is een "vervelend" bestandsdeel, omdat de Hoge Raad in de ene geval een week van observeren door een ex-man niet als stelselmatigheid beoordeeld wordt, maar in een ander arrest was het eenmalig opbellen van een vreemd persoon voldoende om stelselmatigheid te ervaren. (Sorry, ik heb de LJN nummers momenteel niet beschikbaar van deze arresten)
Het blijft altijd een lastig onderwerp, omdat het heel erg casuistisch is. Er moet per geval getoetst worden en is het dus heel lastig om een algemene rechtsregel te kunnen geven. (Althans, dat herinner ik mij nog van materieel strafrecht).
Daarbij is het ook mogelijk om een straatverbod te vragen bij de civiele rechter. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 apr 2009 10:58 Onderwerp: |
|
|
Freankie schreef: | dat de dader zonder eigen, door het stellige recht erkend, subjectief belang handelt | Wat voegt het woordje 'subjectief' in deze zinsnede toe?? |
|
|
|
 |
Freankie
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 20
|
Geplaatst: do 09 apr 2009 15:44 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Freankie schreef: | dat de dader zonder eigen, door het stellige recht erkend, subjectief belang handelt | Wat voegt het woordje 'subjectief' in deze zinsnede toe?? |
Door subjectief weg te laten zou een deurwaarder onder belaging kunnen vallen. Die handelt namelijk wel namens een subjectief belang (bijvoorbeeld een vordering), maar geen eigen belang. Dat is althans zoals ik het begrepen heb. Uiteraard wil dat niet zeggen dat dit per definitie het correcte antwoord is . |
|
|
|
 |
|