Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 14:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

consignatie beëindigen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chrish

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 14:08    Onderwerp: consignatie beëindigen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen jaar heb ik 3 instrument ter consignatie gebracht naar een vioolbouwer. 1 instrument is verkocht, de andere 2 niet.

In het contract staat het volgende:

1. Het atelier neemt vanaf de datum 08-07-2011 instrumenten zoals genoemde in artikel 2 in beheer voor onbepaalde tijd.

~

4. Gedurende de periode genoemd in lid 1 is dit contract niet opzegbaar, tenzij de overeenkomst wordt ontbonden wegens overmacht of vanwege een zodanige wanprestatie van de wederpartij dat dit de eenzijdige beëindiging van deze overeenkomst rechtvaardigt. Deze overeenkomst wordt geacht van rechtswege te zijn ontbonden, zonder nadere tussenkomst van de rechter, indien het atelier in staat van faillissement wordt verklaard of deze surseance van betaling aanvraagt. Vanaf het moment dat deze overeenkomst wordt ontbonden, is de aanbieder gerechtigd het niet verkochte instrument terug te halen.

De vioolbouwer doet weinig tot niets om de instrumenten te verkopen, ze worden niet vertoond op zijn website, en worden niet vertoond/aangeboden via andere media dan in zijn eigen atelier. Ik denk dat over 10 jaar de instrumenten nog niet verkocht zijn.

Nu mijn vraag, mag de termijn van het contract oneindig zijn? Ik wil de vioolbouwer graag in gebreke stellen omdat naar mijn mening de violen niet binnen een redelijke termijn verkocht zullen worden.

Of, is het mogelijk het contract te beëindigen omdat de termijn niet rechtsgeldig is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er in het contract ten aanzien van de verplichting van de verkoper (het atelier)?
chrish

BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Wat staat er in het contract ten aanzien van de verplichting van de verkoper (het atelier)?

Ik weet niet precies welk punt je bedoeld. Ik schrijf er enkele over.

artikel 1 consignatie
1. ~
2. Door de aanbieder kan onder geen enkele voorwaarde een datum bedongen worden waarop het instrument(en) verkocht dient te zijn
3. De consignatie eindigt automatisch indien en voor zover instrument in eigendom worden overgedragen op grond van verkoop in overeenstemming met artikel 4.
4 ~
5. De aanbieder heeft het recht deze overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien de rechtspersoon die de eigenaar is van het atelier overlijdt of als rechtspersoon ontbonden wordt.
6. De aanbieder kan zonder opgaaf van redenen de consignatie beëindigen door betaling van het in artikel 6 genoemde commissiebedrag voor verleende diensten.

artikel 3 expositie
1. Het atelier is bevoegd om het instrument voor eigen rekening ten behoeve van verkoop te exposeren, waarbij het atelier de vrijheid heeft deze naar eigen inzicht in te richten.
2. Het atelier is niet verplicht de aanbieder op de hoogte te stellen van eventuele exposities door middel van bijvoorbeeld het toezenden van uitnodigingen en/of posters.

artikel 4 machtigingen
1. De aanbieder verleent het atelier gedurende dit consignatiecontract exclusieve machtiging tot verkoop van het betreffende instrument op naam, op order en voor rekening van de aanbieder.
2. Deze machtiging houdt tevens in dat het atelier namens de aanbieder in rechte mag optreden tegenover kopers die in gebreke blijven of derden die op andere gronden ten opzichte van de aanbieder aansprakelijk zijn, indien deze aansprakelijkheid onlosmakelijk verbonden is met het onderhavige consignatiecontract.

artikel 6 verkoop en provisie
1. Het atelier ontvangt als vergoeding voor de door hem verrichte diensten bij elke verkoop 12,5% van de volledige verkoopprijs (exclusief BTW), maar met een minimumbedrag van €100,00 exclusief btw per instrument. Over deze vergoeding brengt het atelier 19% BTW in rekening bij aanbieder. Bij eenzijdige ontbinding door aanbieder, is altijd het minimumbedrag verschuldigd.

artikel 12 promotie en publiciteit.
1. Het atelier is verantwoordelijk voor promotie, publiciteit en verkoopbevordering van het instrument en draagt hiervan de volledige kosten.
2. Het atelier is te allen tijde bevoegd tot het afbeelden van het instrument in publicaties zonder dat de aanbieder hiervoor uitdrukkelijk toestemming moet geven.
Guthman

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het dus goed dat in het contract nergens staat dat de verkoper moet proberen het goed te verkopen?

M.a.w. de verkoper zegt: "Ik mag jouw viool verkopen maar ik ben niet verplicht dat te proberen. Als ik het niet doe mag ik jouw viool zonder vergoeding voor eeuwig onder mij houden." ?
chrish

BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar lijkt het wel op! hij hoeft niet zijn best te doen en kan eeuwig de viool houden...

Mag dit zomaar? Als ik de violen terug wil moet ik €100 + btw betalen voor "diensten".
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds