|
Auteur |
Bericht |
willemijndevries
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 16:21 Onderwerp: conflict met chinese fabrikant |
|
|
Hier onze vraag...Om een contactpersoon ( inkoper uit China) meer bevoegdheden te kunnen geven hebben wij als bedrijf ( een B.V. in kleding) een soort van contractje gemaakt waarin staat dat hij gevolmachtigd is om beslissingen te nemen voor ons bedrijf. Nou heeft deze 'inkoper' orders getekend bij een fabriek in China. In overleg met ons bedrijf (telefonisch en via email ) is er een inkoopprijs van €20000.-afgesproken. Na levering volgde een factuur en deze hebben wij netjes betaald. Tot zover ging alles goed... Nu maanden en veel mails later beweert de fabriek dat wij nog een heel erg groot bedrag moeten betalen. Dit omdat zij orderformulieren hebben met het inkoopbedrag van €35000.-. Deze zijn ook nog eens getekend door onze 'inkoper'.
Er wordt vanuit China bedreigt met beslaglegging op onze voorraad en er wordt van hun kant een rechtszaak gestart.( zeggen ze..) Wij voelen ons met de rug tegen de muur gedrukt en weten niet hoe sterk we staan. Kunt u mij globaal vertellen waar wij op kunnen rekenen...mochten zij echt een rechtszaak aanspannen?? Het is duidelijk dat het hier om oplichting gaat maar hoe sterk staan wij?( enig bewijs van onze kant zijn de e-mails tussen mij en de 'inkoper' met daarin de afgesproken bedragen.) De Chinese fabriek houdt zich vast aan een kopie van het contractje tussen mijn bedrijf en de 'inkoper'. Plus hebben zij dus ondertekende orderformulieren met het te hoge bedrag.
Wij vinden het vreemd dat we een factuur hebben ontvangen met het afgesproken bedrag en dat deze fabrikant achteraf pas met de orders kwam. De ‘inkoper’ beweert dat hij deze orders getekend heeft om eventuele subsidie voor de fabriek te kunnen verhogen…( het schijnt dat exportbedrijven daar een soort van bonus van de staat krijgen…) Wie in dit verhaal de ‘oplichter’ is weten we niet…de fabrikant of de inkoper of beide….
Mochten wij het resterende bedrag toch moeten betalen dan zou dit het einde betekenen van
ons bedrijf en dan zou 14 jaar hard werken en eerlijk zaken doen allemaal voor niks zijn geweest…..
Ik zou heel graag iets van u horen !!!!
Ps. Bedragen zijn niet correct maar slechts een voorbeeld.
M.vr.gr. W de Vries
Laatst aangepast door willemijndevries op zo 29 mrt 2009 16:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 16:29 Onderwerp: |
|
|
Graag een relevante titel bij het onderwerp plaatsen, Thanks.  _________________ Meedoen | Nettiquette | Colofon |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 16:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het is duidelijk dat het hier om oplichting gaat maar hoe sterk staan wij?( enig bewijs van onze kant zijn de e-mails tussen mij en de 'inkoper' met daarin de afgesproken bedragen.) De Chinese fabriek houdt zich vast aan een kopie van het contractje tussen mijn bedrijf en de 'inkoper'. Plus hebben zij dus ondertekende orderformulieren met het te hoge bedrag. |
Waar zit de oplichting dan in? Komen de e-mails tussen jou en de inkoper overeen met de kopie van het contractje tussen jouw bedrijf en de inkoper?
Als de inkoper bevoegd was om voor € 35.000 in te kopen, dan zit je bedrijf daaraan vast. In ieder geval naar Nederlands recht, maar ongetwijfeld ook naar Chinees recht. Als de situatie gecompliceerder is, dan is de eerste vraag die gesteld moet worden welk recht van toepassing is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 17:45 Onderwerp: |
|
|
Nee de inkoper is hier tot 20.000 bevoegd, maar dat is alleen in een email vastgelegd. Hij heeft echter voor een hoger bedrag opdracht verstrekt.
Willemijn, zijn de geleverde spullen inmiddels in Nederland? Kent de overeenkomst met de fabriek een rechtskeuzebeding? (bijv Chinees recht is toepasselijk)
Ik zou maar als de donder een mail sturen aan die verkoper met daarin:
- dat hij onbevoegd heeft getekend en dat hij dat heel goed wist, gezien jullie afspraken zoals die zijn vastgelegd in je mail van (datum)
- dat je onmiddellijk al zijn bevoegdheden intrekt
- dat je hem aansprakelijk houdt voor wat er gebeurd is en voor alle kosten die daar uit voortvloeien
- dat je verwacht dat hij de kwestie zelf met de fabrikant zal regelen en dat je hier op geen enkele manier nog overlast van wilt hebben
Ik denk dat het een gezamenlijk gebeuren (inkoper plus fabrikant) is. Mocht men je dagvaarden of beslag willen leggen, dan zie je dat wel weer, maar vooralsnog denk ik zelf dat het meer dreigen is dan doen. Of een procedure starten voor de wederpartij zin heeft zal mede van de hoogte van het bedrag afhangen. In een buitenlands geschil over een paar ton stop je meer dan wanneer het over 20.000 euro gaat.
Maar bouw alvast aan je dossier voor als het eventueel zo ver komt, zou ik zeggen.
En het kan handig zijn even met de handelsafdeling van de Nederlandse ambassade daar contact op te nemen. Ik vermoed zomaar dat die dat soort kwesties wel vaker aan de hand heeft  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 18:32 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Nee de inkoper is hier tot 20.000 bevoegd, maar dat is alleen in een email vastgelegd. Hij heeft echter voor een hoger bedrag opdracht verstrekt. |
Dat staat er niet helemaal. Hij heeft overlegd met zijn achterman en daarbij een prijs van € 20.000 genoemd, maar als zijn machtiging zo'n grens niet stelt, was hij ook bevoegd om voor € 35.000 in te kopen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 19:22 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met bona fides eens, als de volmachthebber een volmacht had om te handelen en daarbij geen bedrag is afgesproken is het bedrijf in zo'n geval gebonden, zelfs al heeft hij voor deze order overleg gepleegd met de volmachtgever. Hij is dus binnen de grenzen van de volmacht gebleven.
Dat wil dus zeggen dat de BV in Nederland een overeenkomst heeft met de fabriek in China. De tussenpersoon kan wellicht wel worden aangesproken voor schadevergoeding, hij heeft immers -zonder goede reden- een contract met een hoger bedrag getekend.
Maargoed, dat ligt eraan of het Chinees of het Nederlands recht van toepassing is... Wellicht dat in China de regels erg verschillen van de regels in Nederland. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 20:21 Onderwerp: |
|
|
Dan komt het dus op de bewoordingen van het algemene contractje met de tussenpersoon aan. En die kan Willemijn ons wel geven.
De tussenpersoon voelt blijkbaar wel behoefte ondanks een bevoegdheid tussentijds toestemming te vragen en dan stel ik: die toestemming is voor dat bedrag verleend, dus hij heeft toch onbevoegd gehandeld door er overheen te gaan. Maar dat is in wezen iets tussen Willemijn en haar tussenpersoon.
Mooi puzzeltje weer
De Chinese fabrikant betalen zou ik echter gewoon niet doen, mede gezien het wonderlijke verhaal met de factuur. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
willemijndevries
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 22:18 Onderwerp: |
|
|
Allereerst fijn dat jullie gereageerd hebben.
Eindelijk mensen die er meer verstand van hebben.
Ik heb een copie van het contract tussen ons en de tussenpersoon.
Deze zal ik in een volgend bericht laten zien.
Het is inderdaad geen €20000 maar boven de €100000. !
Bedankt voor de tip van de Ned. ambassade...hier hadden we nog niet aan gedacht.
Het totale bedrag is berekend op een aantal facturen. De eerste twee containers zijn vrijgegeven na voldaan van de facturen en wij hebben de artikelen ondertussen verkocht.( verkoopprijzen gebasseerd op de 'lage' inkoop...) De laatste container wordt vast gehouden ondanks dat wij de factuur hebben voldaan.
Onze contactpersoon blijft volhouden dat hij voor de hoge bedragen getekend heeft voor een 'bonus'van de staat.
Wat is voor ons nu de beste optie....afwachten of in de aanval??
In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp !
Willemijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 22:47 Onderwerp: |
|
|
Zie nogmaals mijn eerste vraag.
Dat € 20.000 en € 35.000 slechts voorbeeldbedragen zijn maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is de inhoud van de machtiging. Was de inkoper op basis van de machtiging die aan de Chinese fabriek is getoond bevoegd om (met jouw voorbeeldgetallen) voor € 35.000 te tekenen?
edit: ik had even moeten wachten op je volgende bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op zo 29 mrt 2009 22:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
willemijndevries
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 22:48 Onderwerp: |
|
|
Hier de letterlijke copie van het contract (je) tussen ons bedrijf en de Chinese tussen persoon.
( tekst is een beetje vreemd omdat de tussenpersoon het getypt heeft en hij is geen expert in engels...)
Our comany hereby authorize Mr Pang ( chinese ID nr. 321..........)to be in charge of our business as our exclusive agent and general manager in China, who takes charge of :
1) Quality inspection
Whose signature or inspectationreports will be ass the final passer : certification for the shipment quality ( exept purely of covered cheating of any suppliers)
2) Following up the progress of orders and samples.
3) Whose signature for our company's order or contract is totally representative of ou company.
Here by the identification.
Date, jan 1th 2008 to dec 31th 2011
Dit contract is alleen getekend doo mijn man.
Kunnen jullie er iets mee???
Danki ! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 22:55 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij een onbegrensde volmacht, zodat je gebonden bent aan alles wat Mr Pang namens jullie bedrijf heeft getekend. Onder Chinees recht zal dit ook wel het geval zijn.
Wel kun je Mr Pang aanspreken voor zover hij zich niet aan de onderlinge afspraken heeft gehouden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 30 mrt 2009 21:50 Onderwerp: |
|
|
Ik blijf bij mijn advies meneer Pang die mail te sturen en nog aan te vullen met dat je verwacht dat hij regelt dat die container nu heel snel loskomt.
V.w.b. verwoording en afwikkeling is dit misschien nog wel een nuttige link. Ook elders.
Wellicht is de insteek dus meer dat je op grond van jullie goede relatie vraagt wat er nu gedaan kan worden om het probleem op te lossen zonder te betalen
Ik vrees echter dat zijn relatie met de fabrikant beter is
Mocht hij melden dat er niets gedaan kan worden, dan kun je daarna altijd nog even melden dat hij naar Nederlands recht aansprakelijk is voor alle schade die je door de bevoegdheidsoverschrijding lijdt. Dat zegt niet zo veel over je feitelijke rechtspositie, maar het laat hem misschien wel even nadenken.
Informeer inderdaad even bij de ambassade. Ze kunnen je ongetwijfeld vertellen over eigen ervaring en je evt doorverwijzen naar een betrouwbare advocaat. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 jul 2009 0:58 Onderwerp: |
|
|
Ik zou ook nog even dreigen met een negatieve beoordeling op Alibaba.com
Daar staan ze vast bij met hun fabriekje. _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
|