Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 22:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

collegegeld verhoging langstudeerders
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorige week heeft de Rechtbank zich uitgesproken over de bezuiniging van de WWIK-Uitkering (kunstenaars). Deze uitspraak was niet negatief voor de huidige gebruikmakende van de WWIK

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3103380/2012/01/03/Kunstenaars-winnen-kort-geding-over-WWik-van-Staat.dhtml

Ik hoop dat de Rechtbank net zo een soort uitspraak gaat doen in de langstudeerderszaak. Dat er bezuinigd moet worden, dat vind ik ok, en dat de regel ingevoerd gaat worden heb ik ook niks op tegen, maar niet voor reeds studerende.

Doe zelf deeltijd, en zoals iedereen al weet gaat het dan een enorm dure studie worden. Ik vraag mij ook af met welke aanvulling de regering gaat komen die toegezegd is aan de SGP/CU (weet ff niet welke het was). En wat er gaat gebeuren als deze partij het niet eens is met de toezegging.

We wachten het maar af. Ik vind het wel jammer dat de dagvaarding etc niet openbaar is gemaakt, ik kan hem in ieder geval niet terugvinden.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Vorige week heeft de Rechtbank zich uitgesproken over de bezuiniging van de WWIK-Uitkering (kunstenaars). Deze uitspraak was niet negatief voor de huidige gebruikmakende van de WWIK

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3103380/2012/01/03/Kunstenaars-winnen-kort-geding-over-WWik-van-Staat.dhtml

Ah, die uitspraak heb ik een beetje gemist. Er zal in hoger beroep zeer waarschijnlijk zo goed als niets van heel blijven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Vorige week heeft de Rechtbank zich uitgesproken over de bezuiniging van de WWIK-Uitkering (kunstenaars). Deze uitspraak was niet negatief voor de huidige gebruikmakende van de WWIK

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3103380/2012/01/03/Kunstenaars-winnen-kort-geding-over-WWik-van-Staat.dhtml

Ik hoop dat de Rechtbank net zo een soort uitspraak gaat doen in de langstudeerderszaak. Dat er bezuinigd moet worden, dat vind ik ok, en dat de regel ingevoerd gaat worden heb ik ook niks op tegen, maar niet voor reeds studerende.

Doe zelf deeltijd, en zoals iedereen al weet gaat het dan een enorm dure studie worden. Ik vraag mij ook af met welke aanvulling de regering gaat komen die toegezegd is aan de SGP/CU (weet ff niet welke het was). En wat er gaat gebeuren als deze partij het niet eens is met de toezegging.

We wachten het maar af. Ik vind het wel jammer dat de dagvaarding etc niet openbaar is gemaakt, ik kan hem in ieder geval niet terugvinden.

Deze uitspraak wilde ik ook al aanhalen in deze context, al zal er uiteindelijk wel weer niks van heel blijven omdat de staat het niet kan hebben dat mensen daadwerkelijk een overgangsregeling kunnen bedingen voor onvoorzienbare maatregelen. Confused

Sowieso wat er met deeltijd gebeurt, dat slaat nergens op. Een regeling als deze, die wordt gebruikt om het langstuderen te bestraffen toepassen op studenten die niet langer dan gebruikelijk in dat curriculum over hun studie doen, klopt gewoon voor geen meter. Ook al beoogt men te voorkomen dat mensen overstappen op deeltijd om de boete te ontlopen.

En als je een beetje pech hebt dan hang je ook al voor het instellingscollegegeld. Men kijkt voor doorlopen eerdere opleidingen terug tot naar 1993 vernam ik, 19 jaar terug!! Hadden ze in de tijd van de babyboomers eens moesten zeggen, die kregen alles op een presenteerblaadje aangereikt zonder dat ze er iets voor hoefden te doen, terwijl ze nu voor de volgende generatie stukje bij beetje op allerlei terreinen het toekomstperspectief beperken door dit soort idiote maatregelen. Onbegrijpelijk ook hoe zulke waanzin er doorheen komt zonder dat een rechter hier een streep door kan zetten.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is ook een beetje in een cirkel lopen als je het aan mij vraagt.

De overheid, of in dit geval de heer Zijlstra, zegt dat dmv deze maatregel het ongeoorloofd gebruik maken van overheidsgeld tegengegaan moet worden.

Echter lijkt het mij dat iemand met een diploma uiteindelijk zijn aandeel dik terug betaald aan de staat dmv bv hogere belastingafdracht en door de bank genomen een hogere economische bijdrage aan de maatschappij (meer inkomen = hogere uitgaven = meer inkomen voor de overheid).

Je gaat nu meer mensen krijgen die blijven steken op HBO, of alleen een Havo/VWO diploma op zak hebben en niet meer. Denk dat je met alleen HAvo/VWO tegenwoordig alleen nog maar achter de kassa kan zitten bij de plaatselijke supermarkt.

Zoals Kok, Lubbers en nog een hoge pief van de vvd, ik geloof dat het Bolkenstein was enige tijd geleden aangaven bij nieuwsuur. Deze overheid is de boel stuk aan het bezuinigen.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik dit arrest lees, lijkt het me moeilijk te verenigen met de langstudeerboete.
Quote:
3.5. FNV KIEM c.s. hebben aangevoerd dat de intrekking van de WWik een ongerechtvaardigde eigendomsontneming oplevert, nu zij daarvoor niet worden gecompenseerd. Artikel 1 EP luidt: 'iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht. De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het recht aan, dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijk oordeelt om het gebruik van eigendom te reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om de betaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren.' Voor de vraag of er sprake is van schending van artikel 1 EP is in de eerste plaats van belang of de aanspraak op de rechten onder WWik een eigendom zijn als bedoeld in voornoemd artikel. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (hierna: het EHRM) hanteert een zelfstandig en ruim eigendomsbegrip. Zo worden rechten en belangen die een vermogenswaarde vertegenwoordigen beschouwd als eigendom in de zin van artikel 1 EP. Volgens vaste jurisprudentie valt een sociaal zekerheidsrecht daar ook onder1. Als beperking heeft te gelden dat het recht of belang met voldoende zekerheid moet vaststaan.

en
Quote:
3.16. De voorzieningenrechter is van oordeel dat, ondanks de wide margin of appreciation die de Staat toekomt, de Staat niet op toereikende wijze heeft vorm gegeven aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit, waar het gaat om kunstenaars die vóór 1 januari 2012 reeds een uitkering ontvingen op grond van de WWik, nu er niet is voorzien in enig overgangsrecht. De voor deze groep personen gehanteerde overgangstermijn is voor de betreffende kunstenaars volstrekt onvoldoende geweest om hun beroepspraktijk aan de nieuwe situatie aan te passen. Dit leidt tot de conclusie dat de Intrekkingswet jegens hen onmiskenbaar onverbindend is wegens strijd met artikel 1 EP.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar aan de andere kant. Er was een stukje overgangsrecht geloof ik, want het was toch al ruim van te voren bekend dat de langstudeermaatregel in werking zou treden ??
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De maatregel is volgens mij al met een jaar uitgesteld (wellicht ook omdat de wet gewoon nog niet door het parlement was). Als dat geen overgangsrecht is...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2012 7:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar is uitstel overgang zal ik mij dan afvragen?

Als iets nog niet in werking is getreden, om wat voor een reden dan ook, dan kan je achteraf toch niet zeggen dat dat de overgangsperiode is?

Volgens mij kan je dat alleen hardmaken als de wet in werking is getreden en dan word de periode afgekondigd.

Ach we zien het allemaal wel, het lot ligt nu niet meer in ons eigen handen. Smile
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2012 7:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar is uitstel overgang zal ik mij dan afvragen?

Als iets nog niet in werking is getreden, om wat voor een reden dan ook, dan kan je achteraf toch niet zeggen dat dat de overgangsperiode is?

Volgens mij kan je dat alleen hardmaken als de wet in werking is getreden en dan word de periode afgekondigd.

Ach we zien het allemaal wel, het lot ligt nu niet meer in ons eigen handen. Smile
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de eerste uitzondering op de 'harde regel' is alweer geboren; zie dit bericht op de telexen van vandaag:

Quote:

Honderden studenten die een zogeheten premaster hebben gevolgd mogen toch twee jaar over hun masteropleiding doen zonder een zogenoemde langstudeerboete te betalen.

Staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) gaf vrijdagavond in het televisieprogramma De Ombudsman aan dat de studenten niets te verwijten is en ze dus twee jaar over hun master mogen doen. Hij antwoordde twee weken geleden nog op Kamervragen geen uitzondering te willen maken voor de getroffen studenten.

De studenten volgden vorig jaar een schakelprogramma voor afgestudeerde hbo'ers aan de Vrije Universiteit, de TU Delft en Tilburg University. Deze premaster is een voorwaarde om aan een universitaire master te mogen beginnen.

Omdat de universiteiten hen tijdens de premaster ook al als masterstudent hadden ingeschreven, hadden ze hun uitloopjaar al verspeeld. De doorgaans een jaar durende masteropleidingen moeten in maximaal twee jaar worden behaald. Als het langer duurt, volgt een boete.

De dreigende boete, die kan oplopen tot drieduizend euro, zorgde voor veel onrust en beroering onder de studenten, aldus De Ombudsman. Een groot aantal studenten zou al met studievertraging kampen door onder meer ziekte, nevenactiviteiten of gebrek aan stageplekken.

Het ministerie stelt dat de premasterstudenten als bachelor hadden moeten worden ingeschreven, wat de universiteiten bestrijden. Zijlstra blijft van mening dat de fout bij de universiteiten ligt en dat zij de boetes moeten compenseren. "Zij hebben zich niet gehouden aan wat is opgegeven. Degene die de fout maakt, moet dan ook de rekening betalen. Mocht onverhoopt blijken dat de fout bij ons ligt, dan zullen wij dat moeten oplossen."

Bron: Novum


Met name de laatste alinea en de laatste zinnen daarvan geven vrucht tot nadenken (over beroepsgronden). Laughing
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds