Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 21:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

client wil restaurant gaan verloten?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bobbonaire

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 16:58    Onderwerp: client wil restaurant gaan verloten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

onze client een restaurant in Noord Holland, deze hebben zij in oktober te koop gezet omdat zij weer terug willen naar Bonaire (hier hebben zij voorheen 4 jaar gewoond). Op het moment dat deze zaak te koop werd gezet begon de hele economische crisis.
Nu had ik een prachtig idee om het restaurant te gaan verloten, nu zitten daar een hoop haken en ogen aan vast als je een loterij wilt gaan beginnen, o.a. dat het niet commercieel gericht mag zijn.
Mochten hier mensen zijn die hier toch een idee over hebben wat waterdicht is, dan verneem ik dat graag. Mocht de loterij hierdoor doorgaan staat er uiteraard een goede vergoeding tegenover.
Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder vergunning is het een verboden kansspel. Daar valt volgens mij niet veel tegen te doen, want een kansspelvergunning kun je niet zomaar krijgen.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zonder vergunning is het een verboden kansspel. Daar valt volgens mij niet veel tegen te doen, want een kansspelvergunning kun je niet zomaar krijgen.

Tenzij er verloot wordt zonder dat er enige financiële tegenprestatie tegenover staat natuurlijk (dus dat er gratis loten worden uitgedeeld), maar dat zal denk ik niet de bedoeling zijn. Very Happy
bona fides

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Tenzij er verloot wordt zonder dat er enige financiële tegenprestatie tegenover staat natuurlijk (dus dat er gratis loten worden uitgedeeld), maar dat zal denk ik niet de bedoeling zijn. Very Happy

Dat zal inderdaad niet de bedoeling zijn. Maar toch vraag ik me af of je wel gelijk hebt. Een gratis verloting lijkt me nog steeds onder art. 1 sub a Wet op de kansspelen te vallen:
art. 1 sub a Wok schreef:
gelegenheid te geven om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend;

Mis ik iets?

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
art. 1 sub a Wok schreef:
gelegenheid te geven om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend;

Mis ik iets?

Hmm, ik dacht zelf dat er een uitzondering bestond; dat is ook zo, maar alleen voor "kleine kansspelen" zoals bedoeld in titel Ia van de WOK. Verloting van een restaurant is geen klein kansspel in de zin van art. 7c en 7d WOK (nog daargelaten dat aan de overige vereisten, zoals dat de organisator een vereniging is die tenminste 3 jaar bestaat, ook niet voldaan zal zijn).
bobbonaire

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

deze gegevens waren bij ons ook bekend, wij vroegen ons dan ook af of er misschien iemand in het verleden ook zoiets heeft meegemaakt waardoor dit toch mogelijk is. Zaten bevoorbeeld zelf te denken om het restaurant te verkopen aan de makelaar en dat deze vervolgens zonder winst gaat verloten (alleen de verkoop gebeurt dan onder voorbehoud dat alle loten worden verkocht)
bona fides

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarmee verschuif je het probleem slechts. Verloten gaat niet mogen, het lijkt me beter om gewoon een koper te vinden. Heb je ook geen last van kansspelbelasting en dergelijke.

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was toevallig gisteren iets over op de Duitse TV.
Daar was een man die zijn huis wou verloten.

De oplossing daar was dat men de lotkopers eerst aan een quiz zou laten meedoen waar dan de 100 beste uit voortkwamen en onder die lotnummers zou het huis dan verloot worden.

Op die manier zou het geen kansspel maar een behendigheidsspel zijn en dat zou voldoende moeten zijn. Althans in Duitsland.

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig! Die redenering zou in Nederland op zich ook wel kunnen werken.

Ik vraag me wel af hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit. Je wilt naar ik aanneem voorkomen dat er kansspel- of inkomstenbelasting over de "prijs" moet worden afgedragen. Ik moet hier nog even over nadenken.

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet zozeer om de kansspelbelasting te ontduiken want dat zal toch niet lukken. Op deze manier bieden wij ook jonge ondernemers die niet over veel geld bezitten de mogelijkheid om voor zichzelf te beginnen en het feit dat wij snel van ons restaurant af zijn en tevens is het voor de makelaar een enorme boost aan reklame. Maar mocht jij hiermee een manier weten waardoor je ook geen kansspelbelasting hoeft af te dragen, dan mag je mij dat vertellen en dan willen we daar jou ook voor betalen
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet je John de Mol bellen, die heeft vast wel een idee Wink

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ziet er zelf dus verder geen mogelijkheden in, mocht je zijn nummer hebben, geef hem dan effe, bel ik hem morgen even op
bona fides

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 2:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Was toevallig gisteren iets over op de Duitse TV.
Daar was een man die zijn huis wou verloten.

De oplossing daar was dat men de lotkopers eerst aan een quiz zou laten meedoen waar dan de 100 beste uit voortkwamen en onder die lotnummers zou het huis dan verloot worden.

Het quiz-gedeelte van dit idee loopt in Nederland denk ik spaak op art. 28 Wet op de kansspelen:
art. 28 Wok schreef:
1. Het is, onverminderd het bepaalde in artikel 1, verboden zonder vergunning de gelegenheid open te stellen tot het meedingen naar een prijs of premie verbonden aan een prijsvraag van welke aard ook, indien aan die mededinging andere voorwaarden zijn gesteld dan het verrichten van een wetenschappelijke, kunstzinnige of technische prestatie en de uitgeloofde prijs of premie een waarde heeft van meer dan € 2300. De vergunning wordt verleend door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de aanwijzing van de winnaars zal geschieden, indien de prijs of premie geen grotere waarde heeft dan € 4500 en bij een grotere waarde door Onze Minister van Justitie.
2. Een vergunning als in het eerste lid bedoeld kan alleen worden verleend voor gelegenheden, opengesteld teneinde met de opbrengst enig algemeen belang te dienen.

Het lijkt me dat onder "prijsvraag van welke aard dan ook" ook een quiz valt. Aangezien een restaurant meer dan € 2300 waard is, is zo'n prijsvraag zonder vergunning slechts mogelijk indien aan de mededinging geen andere voorwaarden zijn gesteld dan het verrichten van een wetenschappelijke, kunstzinnige of technische prestatie. Wil je inleggeld vragen (en dat wil je), dan heb je een vergunning nodig. Die vergunning zal bij de minister van justitie moeten worden aangevraagd. Eventuele winst zal gelet op lid 2 "enig algemeen belang" moeten dienen.

Ik vermoed dat de minister van justitie zo'n vergunning niet gaat verstrekken, maar misschien valt daar nog wat meer over te vinden.

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 23:13    Onderwerp: verloten van een huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was ook op het idee gekomen om huizen te gaan verloten. Ik begrijp dat dit in Nederland lastig is maar als het in Frankrijk en Engeland wel kan is er dan niet iets via het Europese recht af te dwingen?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het in andere Europese landen mag is voor mij niet duidelijk. Dat het in andere landen gebeurt is iets anders.

De Wet op de kansspelen staat momenteel wel onder druk wegens mogelijke strijd met het vrije verkeer van diensten, maar als je als inwoner van Nederland een huis in Nederland verloot is er geen sprake van grensoverschrijdend verkeer zodat er ook geen strijd is met het vrije verkeer van diensten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds