Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 15 jul 2025 21:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

click and buy
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas-87

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 16:57    Onderwerp: click and buy Reageer met quote Naar onder Naar boven

stel je betaald terstond na een online aankoop via ideal het openstaande bedrag. Echter de wederpartij probeert ondanks de betaling middels automatische incasso het bedrag af te schrijven en dit mislukt.

In de Algemene voorwaarden staat dat voor mislukte incasso's 15 euro in rekening wordt gebracht. Kan de wederpartij dan dit bedrag (15euro) van je vorderen? Of heb je gewoon bevrijdend betaald?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er vanuit dat de verkoper de iDeal betaling aanbood. U heeft dan bevrijdend betaald. De wederpartij kan de vijftien euro sowieso niet vorderen vanwege art. 6:96 BW.

Als u het volledige aankoopbedrag vooruit moest betalen dan is dat nog een reden waarom deze kosten niet gevorderd kunnen worden.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je gelijk hebt betaald mogen ze niet meer incasseren.
En de kosten incasseren dus ook niet.

En als je niet gelijk hebt betaald mogen ze trouwens ook niet incasseren zonder machtiging van de rekeninghouder.
Thomas-87

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik ga er vanuit dat de verkoper de iDeal betaling aanbood. U heeft dan bevrijdend betaald. De wederpartij kan de vijftien euro sowieso niet vorderen vanwege art. 6:96 BW.

Als u het volledige aankoopbedrag vooruit moest betalen dan is dat nog een reden waarom deze kosten niet gevorderd kunnen worden.

De betaling werd niet aangeboden, ik heb het via internetbankieren overschrijven gedaan. dacht dat dat hetzelfde was als ideal maar kennelijk heb ik me vergist Wink heb ik dan niet bevrijdend betaald?

Quote:
Als je gelijk hebt betaald mogen ze niet meer incasseren.
En de kosten incasseren dus ook niet.

En als je niet gelijk hebt betaald mogen ze trouwens ook niet incasseren zonder machtiging van de rekeninghouder.

Ik heb het gelijk overgeschreven naar het rekening nummer dat mij bekend was inderdaad. Heb ze ook verteld dat ik ze geen rechtsgeldige machtiging heb gegeven (Ik heb alleen op 'i agree' geklikt maar niets uitgeprint en ondertekend) Ik stond op het punt om die boete te betalen om maar van dat gezeur af te zijn. Toen kreeg ik het bericht dat ze het hebben overgedragen aan een incassobureau.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:26    Onderwerp: Re: click and buy Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
stel je betaald terstond na een online aankoop via ideal het openstaande bedrag. Echter de wederpartij probeert ondanks de betaling middels automatische incasso het bedrag af te schrijven en dit mislukt.

Lijkt erop dat je toestemming hebt gegeven voor automatische incasso en dat je op één of andere manier de indruk hebt gewekt via automatische incasso te willen betalen. Een winkel gaat doorgaans niet zonder reden over tot automatische incasso.

Mocht je geen toestemming hebben gegeven, dan zit de winkel natuurlijk zwaar fout. Maar je hebt ons vast nog geen volledige openheid van zaken gegeven.

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:40    Onderwerp: Re: click and buy Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Lijkt erop dat je toestemming hebt gegeven voor automatische incasso en dat je op één of andere manier de indruk hebt gewekt via automatische incasso te willen betalen. Een winkel gaat doorgaans niet zonder reden over tot automatische incasso.

Dat klopt inderdaad. Ik heb inderdaad op i agree geklikt met betrekking tot de algemene voorwaarden. Maakt het dan uit dat ik geen rechtsgeldige machtiging heb gegeven? Want ik heb gelezen dat een rechtsgeldige machtiging via internet niet mogelijk is. Je moet je handtekening per post opsturen.

Ik weet niet precies wat ik allemaal heb aangevinkt. Het was allemaal in het Engels... Schandalig eigenlijk dat ik als jurist in spé hierin getrapt ben Wink

Quote:
Mocht je geen toestemming hebben gegeven, dan zit de winkel natuurlijk zwaar fout. Maar je hebt ons vast nog geen volledige openheid van zaken gegeven

Ik denk dat dit al het relevante is dat ik er over kan vertellen. Ik heb het bedrag terstond na mijn aankopen naar ze over geschreven. Heel lang ontkende ze dat ze iets hadden ontvangen maar later hebben ze dit erkend.

Ze beweren dat ze administratieve schade hebben opgelopen door de mislukte incasso. (Raar want volgens mij gaat alles automatisch) En willen 15 euro per mislukte incasso
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:50    Onderwerp: Re: click and buy Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Ik weet niet precies wat ik allemaal heb aangevinkt. Het was allemaal in het Engels... Schandalig eigenlijk dat ik als jurist in spé hierin getrapt ben Wink

Een Engelstalige website die binnen Nederland een automatische incasso probeert uit te voeren??

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt inderdaad! het gaat om click and buy, nogal wat klachten krijgt dat bedrijf op tros radar!
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Klopt inderdaad! het gaat om click and buy, nogal wat klachten krijgt dat bedrijf op tros radar!

Het lijkt me niet dat click and buy de webwinkel is.

Als ik het goed begrijp heb je iets gekocht en daarbij aangevinkt dat je via Click and Buy betaalt. Bij Click and Buy heb je je daarvoor een keer ingeschreven, vermoed ik? Dan heb je daarmee vermoedelijk toestemming gegeven voor automatische incasso's, want dat is nu eenmaal hoe Click and Buy werkt (voor zover ik het begrijp).

Deze heb je dus niet alleen Click and Buy als betaalmethode aangeklikt, maar ook een overboeking gedaan naar (ik neem aan) de webwinkel zelf. Daar kan Click and Buy natuurlijk vrij onmogelijk weet van hebben. En die webwinkel kan er ook niet veel aan doen dat Click and Buy jouw verzoek tot het doen van een automatische incasso al heeft binnengekregen.

Kijk, je geeft steeds maar weinig informatie en laat het aan ons over om het hele verhaal te reconstrueren. Dat is niet echt netjes van jou, en in het geheel niet nuttig. Aan een antwoord op basis van een half verhaal heb je precies niets.

Als mijn reconstructie juist is, dan heb je geen poot om op te staan. Volgende keer beter opletten met klikken.

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het lijkt me niet dat click and buy de webwinkel is

Als ik het goed begrijp heb je iets gekocht en daarbij aangevinkt dat je via Click and Buy betaalt. Bij Click and Buy heb je je daarvoor een keer ingeschreven, vermoed ik? Dan heb je daarmee vermoedelijk toestemming gegeven voor automatische incasso's, want dat is nu eenmaal hoe Click and Buy werkt (voor zover ik het begrijp).

Dat klopt inderdaad

Quote:
Deze heb je dus niet alleen Click and Buy als betaalmethode aangeklikt, maar ook een overboeking gedaan naar (ik neem aan) de webwinkel zelf. Daar kan Click and Buy natuurlijk vrij onmogelijk weet van hebben. En die webwinkel kan er ook niet veel aan doen dat Click and Buy jouw verzoek tot het doen van een automatische incasso al heeft binnengekregen.

Dat klopt niet, ik heb het bedrag overgemaakt naar click and buy zelf. Ze konden er dus weet van hebben. Later heeft click and buy erkent dat ik betaald heb.

Quote:
Kijk, je geeft steeds maar weinig informatie en laat het aan ons over om het hele verhaal te reconstrueren. Dat is niet echt netjes van jou, en in het geheel niet nuttig. Aan een antwoord op basis van een half verhaal heb je precies niets.

Ik heb het misschien wat kortaf opgeschreven... zal daar voortaan op letten.

Quote:
Als mijn reconstructie juist is, dan heb je geen poot om op te staan. Volgende keer beter opletten met klikken.

Ik hoop dat het anders zit omdat ik aan click and buy zelf betaald heb. Ik ga sowieso beter opletten want ze halen me het bloed onder de nagels vandaan.

Mvg
Thomas-87

BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik maak me nog steeds ongerust. Ik heb click and buy inderdaad als betaalmethode aangeklikt en direct na de aankopen het bedrag naar click and buy overgeschreven. Op grond van de algemene voorwaarden moet ik echter per mislukte incasso 15 euro betalen (gaat in totaal om 3 mislukte incassos dus 45 euro) Ik heb dit getoetst aan 6:236 en 6:237 maar het lijkt niet op de zwarte dan wel grijze lijst te staan.

Wat raden jullie mij aan? gewoon betalen of laten voorkomen?

vriendelijke groet
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn eerdere bericht en art. 6:96, 6:233, 6:240, 7:26 BW

BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2013 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Het verbaasd me trouwens dat er zo weinig informatie online staat over click and buy... hoe je omgaat met die administratiekosten... Volgens mij hebben ze nogal wat klachten (vooral in nederland lees ik)

Ik heb nu het incassobedrijf Cannock Chase achter me aan. Waarschijnlijk proberen ze het minnelijk te schikken maar van mij krijgen ze geen cent.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2013 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoek maar even op CC en klachten...
Zegt genoeg denk ik.
Thomas-87

BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2013 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het! Ik weet dus wat me te wachten staat...

Zo vervelend! Ik heb al zoveel tijd aan dat click and buy verspild en nu komt dat incassobureau er ook nog bij... :S het houdt me nogal van mijn studie af en veroorzaakt stress.

Ik denk dat ik aangifte doe van oneerlijke handelspraktijken (6:193i sub c) Ik heb al iets van 50(!) mailtjes naar click and buy gestuurd. en het wil er maar niet in... ze blijven wijzen op hun algemene voorwaarden. Vroegen naar screenshots van de overschrijving via ING. (alsof ik vertrouwelijk informatie ga sturen) Ook beweerden ze in eerste instantie dat ik naar de verkoper had overgeschreven maar daar kwamen ze later op terug.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds