|
Auteur |
Bericht |
SAGITARIUS
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 aug 2013 10:51 Onderwerp: civiel rechterlijke stappen mogelijk ? |
|
|
Hallo, ik zal gelijk de vraag stellen bij deze,
Stel iemand valt mij lastig en bedreigd mij en hiervan heb ik bewijs, kan ik dan naar de civiele rechtbank stappen voor een omgangsverbod of straat en contactverbod en eventueel een claim indienen inzake onrechtmatige bejegening ?.
En veroordeling in proceskosten etc.
Moet ik hiervoor eerst aangifte doen bij de politie gezien bedreiging een strafbaar feit is of is dat onnodig in civiel rechterlijk opzicht.
Als dat niet nodig is maar de bedreiger ontkent is het dan raadzaam om aangifte te doen of heb ik genoeg aan civiel recht ?.
Benn benieuwd wat ik hier mee kan. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 20 aug 2013 11:32 Onderwerp: |
|
|
Het kan via een kort geding.
U heeft hiervoor wel een advocaat nodig.
Let er wel op dat een advocaat veel geld kost. U kunt daarom beter eerst informatie inwinnen bij het juridisch loket.
Ook mag de stalker zijn verhaal doen, u heeft dus wel bewijzen nodig. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 20 aug 2013 12:31 Onderwerp: |
|
|
Aangifte van de bedreiging is geen vereiste voor de civiele zaak, maar uw wederpartij zou aan kunnen geven dat het met die bedreiging wel mee zal vallen aangezien u hierin kennelijk geen aanleiding zag om aangifte te doen. Het zal uw zaak helpen wel aangifte te doen.
Een straat- of contactsverbod via de civiele weg heeft verder niet dezelfde waarde als een vergelijkbaar verbod via het strafrecht. Als een dergelijk verbod via 38v SR wordt opgelegd, wordt daar een voorwaardelijke hechtenis gekoppeld. Als uw wederpartij het verbod dan overtreed, moet hij zitten. Het is dan ook aan de politie om na te gaan of uw wederpartij zich aan het verbod houdt.
Bij een civielrechtelijk verbod kan de rechter geen voorwaardelijke hechtenis uitspreken. Het verbod kan dan alleen gekoppeld worden aan een dwangsom die uw wederpartij verschuldigd wordt. Daarbij zal u aan moeten tonen dat uw wederpartij het verbod heeft overtreden. Dit zal uw wederpartij veel minder motiveren om zich aan het verbod te houden dan een strafrechtelijk verbod. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
SAGITARIUS
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 3:08 Onderwerp: |
|
|
Ok duidelijk, ik bedank u voor uw antwoorden,hier kan ik mee uit de voeten. |
|