|
Auteur |
Bericht |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 apr 2012 14:32 Onderwerp: cessie |
|
|
Is de verkoop van staatspapier ook cessie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 02 apr 2012 12:07 Onderwerp: Re: cessie |
|
|
legalrebel schreef: | Is de verkoop van staatspapier ook cessie? |
Ik weet niet precies hoe een staatsobligatie eruit ziet, maar als zoiets de vorm heeft van een recht aan toonder, geschiedt overdracht door de verkrijger het bezit van het papier te verschaffen (art. 3:93 jo. 90 BW), bijv. door feitelijke overhandiging.
Ik stel me voor dat die papieren vaak niet fysiek in handen zullen zijn van de rechthebbende, maar door een bank of iets dergelijks worden bewaard. In dat geval zal bezitsverschaffing geschieden door levering longa manu (art. 3:115 sub c BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 13 apr 2012 13:33 Onderwerp: |
|
|
Cessie behelst de levering van een vordering op naam. De enkele verkoop van staatspapier is geen cessie. Staatspapier is ook geen vordering op naam, maar een vordering aan toonder. Dit wordt alleen via cessie geleverd als het toonderpapier niet in de macht van de vervreemder is. Meestal is dat wel het geval en kan de vervreemder van het staatspapier via reguliere bezitsverschaffing (zoals door 'bona fides' beschreven) leveren. Dan is er dus geen sprake van cessie. |
|
|
|
 |
|