Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 9:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

cessie en eigendomsvoorbehoud
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JayJay

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 17:04    Onderwerp: cessie en eigendomsvoorbehoud Reageer met quote Naar onder Naar boven

A verkoopt aan B een partij fietsen onder de opschortende voorwaarde van betaling van de koopprijs van 1000 euro.
A cedeert deze vordering aan C.
1. Wie is er nu eigenaar van de fietsen en wat gebeurt er met het eigendomsvoorbehoud?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je zelf?

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk dat het eigendomsvoorbehoud vervalt dus dat B 'gewoon' eigenaar is van de fietsen en dat C een gewone vordering heeft tegenover B die nog wel steeds de fietsen moet betalen, right?
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En welke bepaling uit het BW zou je daarvoor gebruiken?

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik neem dat het goed was aangezien je zo reageert...
Verstuur e-mail
JayJay

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar ok ik denk dat er dan tussen A en B een 3:84 lid overdracht is die niet mee wordt opgeschort door het eigendomsvoorbehoud, deze gaat door het cederen van de vordering verloren
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigendomsvoorbehoud gaat niet over. Slechts de vordering en de nevenrechten gaan (veelal) over vlg. 6:142 e.v. BW. Maar volgens mij blijft het voorbehoud wel bestaan voor wat betreft de verhouding A-B.
Bekijk de homepage
JayJay

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Eigendomsvoorbehoud gaat niet over. Slechts de vordering en de nevenrechten gaan (veelal) over vlg. 6:142 e.v. BW. Maar volgens mij blijft het voorbehoud wel bestaan voor wat betreft de verhouding A-B.

wat bedoel je ermee dat het voorbehoud wel blijft bestaan voor wat betreft A-B? B is toch al eigenaar?
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A heeft toch een eigendomsvoorbehoud bedongen?
Bekijk de homepage
JayJay

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja maar ik snap dan niet wat daar dan nog de betekenis van is, B is eigenaar geworden van de fietsen en C heeft een vordering op B. A staat nu toch overal buiten?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JayJay schreef:
ik neem dat het goed was aangezien je zo reageert...

Zonder artikel of arrest is het antwoord altijd fout Wink.

JayJay schreef:
maar ok ik denk dat er dan tussen A en B een 3:84 lid overdracht is die niet mee wordt opgeschort door het eigendomsvoorbehoud, deze gaat door het cederen van de vordering verloren

Maar op grond van welke bepaling gaat die eigendomsvoorbehoud dan door het cederen van de vordering verloren? Als je even goed in de wet kijkt zou je haar moeten vinden.

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij gaat het eigendomsvoorbehoud door het cederen van de vordering niet verloren. Het voorbehouden eigendom is weliswaar geen nevenrecht en wordt in die zin op grond van art. 6:142 BW niet met het overgaan van de vordering door C verkregen, maar A zou de eigendom afzonderlijk kunnen overdragen aan C, de verkrijger van de vordering. Voor C geldt zulks vervolgens als voorwaardelijke eigendom daar de eigendom verloren gaat wanneer de verschuldigde koopprijs wordt voldaan.

Met betrekking tot het recht van reclame overwoog de Hoge Raad overigens dat, nadat de verkrijger de vordering op de koper heeft overgenomen, de aan het recht van reclame te ontlenen bevoegdheden bij de verkoper blijven berusten, met dien verstande dat daartoe behoort, de ontbindingsmogelijkheid met goederenrechtelijke werking.

Terzijde opgemerkt dat ook het retentierecht ingevolge cessie niet zonder meer komt te vervallen. Voorstelbaar is dat het retentierecht wordt uitgeoefend ten behoeve van de cessionaris.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 3:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Volgens mij gaat het eigendomsvoorbehoud door het cederen van de vordering niet zonder meer verloren.

Volgens mij wel. (Ik heb nog wel geen goederenrecht gehad, dus ik maar alvast maar een correctheidsvoorbehoud Smile).

Quote:
Het voorbehouden eigendom is weliswaar geen nevenrecht en wordt in die zin op grond van art. 6:142 BW niet met het overgaan van de vordering door C verkregen, maar A zou de eigendom afzonderlijk kunnen overdragen aan C, de verkrijger van de vordering. Voor C geldt zulks vervolgens als voorwaardelijke eigendom daar de eigendom verloren gaat wanneer de verschuldigde koopprijs wordt voldaan.

Een hersenbreker, maar in het Compendium lees ik dat het bij eigendomsoverdracht de voorwaarde aan het eigendom blijft kleven. Echter, die voorwaarde lijkt mij dan nog steeds in te houden "betaling van B aan A". Wanneer die vordering (ook) gecedeerd wordt, gaat m.i. de opschortende voorwaarde in vervulling (art 3:92 lid 3 BW), en gaat het eigendom over op B.

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 9:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

blijkbaar toch niet zo makkelijk aangezien jullie er zelf ook van mening over verschillen, ik ben ook maar eerstejaarsstudent en weet dus nog niet zo veel Sad
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:
Quote:
(Ik heb nog wel geen goederenrecht gehad, dus ik maar alvast maar een correctheidsvoorbehoud ).

Haha, dat probleem ken ik, maar ik heb de mazzel dat ik de boeken al binnen heb. Wink

Quote:
Een hersenbreker, maar in het Compendium lees ik dat het bij eigendomsoverdracht de voorwaarde aan het eigendom blijft kleven. Echter, die voorwaarde lijkt mij dan nog steeds in te houden "betaling van B aan A". Wanneer die vordering (ook) gecedeerd wordt, gaat m.i. de opschortende voorwaarde in vervulling (art 3:92 lid 3 BW), en gaat het eigendom over op B.

Think Ik plaats de relevante tekst uit Asser's Handleiding tot de beoefening van het Nederlands burgerlijk recht (goederenrecht) wel even.

JayJay:
Quote:
blijkbaar toch niet zo makkelijk aangezien jullie er zelf ook van mening over verschillen

Het is niet echt moeilijk vind ik maar eerder gewoon een weetje. En als het in kwestie geen weetje is dan is er eerder sprake van een onduidelijkheid. Zie ook het einde van onderstaand citaat waar op hoog niveau in twijfel wordt getrokken of een bankgarantie een nevenrecht is.

Quote:
Nr 285 (mogelijk enkele scanfouten aanwezig)
Voorbehouden eigendom, retentierecht en recht van reclame zijn geen nevenrechten die van rechtswege overgaan bij overgang van de vordering waar zij bij behoren.

Ten aanzien van voorbehouden eigendom wordt algemeen aangenomen dat deze vorm van eigendom niet in deze zin een nevenrecht is van de vordering tot zekerheid waarvan zij strekt, dat de eigendom van rechtswege op de verkrijger van de vordering overgaat. Van deze opvatting gaat de MvA Inv. Wet bij art. 3:92 uit (Parl. Gesch. Boek 3 (Inv. 3, 5 en 6), p. 1241. Deze opvatting wordt ook gehuldigd door ASSER-MIJNSSEN III, nr. 421; ASSER-HARTKAMP nr. 563; SNIJDERS/RANK-BERENSCHOT, nr. 498; W. SNIJDERS, Honderd jaar rechtsleven, p. 30 e.v. en Snijders-bundel, p. 31; MEZAS, diss., p. 22; VRIESENDORP, diss., p. 120; MIJNSSEN, Heemskerk-bundel, p. 94; Mon. Nieuw BW B-6c (REEHUIS), nr. 48; Mon. Nieuw BW B-44 (VAN ACHTERBERG), nr. 12.

Uitgangspunt van art. 6:142 is dat alleen echte verhaalsrechten als nevenrechten kunnen worden aangemerkt, zoals pand, hypotheek, voorrecht en borgtocht. Degene die zich eigendom voorbehield heeft geen verhaalsrecht. In geval van niet-nakoming door de schuldenaar kan de schuldeiser de zaak terugnemen waarna de eigendom onvoorwaardelijk bij hem berust. Daaraan doet niet of dat de schuldeiser, indien de schuldenaar zijn verbintenis ten dele was nagekomen, in beginsel gehouden is hetgeen hij wel van zijn wederpartij heeft ontvangen, zal moeten restitueren wanneer hij de zaak terugneemt. Bla bla bla.

Omdat voorbehouden eigendom geen nevenrecht is, zal de cedent-eigenaar in geval van cessie van de vordering waarvoor het eigendomsvoorbehoud geldt, de eigendom afzonderlijk kunnen overdragen aan de verkrijger van de vordering. Deze laatste verkrijgt dan voorwaardelijke eigendom. Hij verliest deze eigendom immers wanneer de schuldenaar de door hem verschuldigde prestatie voldoet. Zie ook HR 28 april 1989, NJ 1990, 252.
Wat retentierecht betreft, kan niet worden ontkend dat het aspecten heeft
van een afhankelijk recht.

Het kan immers niet bestaan zonder de vordering tot zekerheid waarvan het strekt. In deze zin valt dit recht onder de omschrijving van art. 3:7. Aan retentierecht is voorts een voorrang verbonden, daarmee is het echter niet een voorrecht. Het kan dus niet om deze reden als nevenrecht worden aangemerkt. Algemeen wordt aangenomen dat retentierecht niet in deze zin als nevenrecht kan worden beschouwd dat het, in geval van overgang van de vordering tot zekerheid waarvan het strekt, van rechtswege overgaat op de verkrijger an de vordering. De retentor kan niet zonder toestemming van de schuldenaar de macht die hij over de zaak uitoefent, aan de verkrijger van de vordering verschaffen. Omdat deze laatste de zaak niet in zijn macht heeft, en dus op hem ook niet een verplichting rust om de zaak aan de schuldenaar of te geven, heeft hij geen retentierecht. Zie MvA bij art. 3:290, Parl. Gesch. Boek 3, p. 883; w. SNIJDERS, Honderd jaar rechtsleven, p. 31 en Snijders-bundel, p. 31; CAHEN, Preadvies Vereniging tot vergelijking van het recht van Nederland en Belgie 1969, p. 8; ASSER-HARTKAMP I, nr. 564; SNIJDERS/RANK-BERENSCHOT nr. 724; HEIJNING-PLATE, WPNR 5167; FESEVUR, diss. nr. 34; Mon. Nieuw BW B-13 (FESEVUR), nr. 24; Mon. Nieuw BW B-44 (ACHTERBERG), nr. 12; AARTS, diss., nr. 151. In andere zin, SCHOORDIJK, Vermogensrecht in het algemeen naar Boek 3, p. 244 e.v.; SCHOORDIJK, WPNR 5753 (1985); CHAO-DUIVIS, Kwartaalbericht NBW 1989, p. 29 e.v. In de MvA bij art. 3:290 (Parl. Gesch. Boek 3, p. 883) wordt nog erop gewezen dat het retentierecht door cessie van de vordering niet steeds verloren hoeft te gaan. Denkbaar is dat de cedent na de cessie, het retentierecht blijft uitoefenen ten behoeve van de cessionaris. Zie ook CAHEN, t.a.p., p. 8.

Ook het recht van reclame kan niet in deze zin als een nevenrecht worden gezien dat bij overgang van de vordering de verkoper de verkrijger van de vordering ook het recht van reclame zou verkrijgen. Deze opvatting stoelt hierop dat het recht van reclame in hoofdzaak aan de verkoper de bevoegdheid verschaft de koopovereenkomst te ontbinden. In dit geval met goederenrechtelijke werking, zodat de verkochte zaak van rechtswege terugkeert tot de verkoper (art 7:39 lid 1). Zie ASSER-SCHUT-HIJMA, nr. 606. De ontbindingsbevoegdheid is een bevoegdheid die niet is verbonden aan de vordering van de verkoper maar, zoals de MvA bij art. 6:142 het uitdrukt, aan de gehele rechtsverhouding tussen de schuldenaar en de oorspronkelijke schuldeiser (Parl. Gesch. Boek 6, p. 528). Zie ook HR 25 juni 1954, NJ 1955, 685 (nt. VEEGENS), waar een vraag betreffende het recht van reclame volgens oud recht (art. 1192a lid 2 (oud) BW) aan de orde kwam. Uit hetgeen de Hoge Raad in dit arrest overwoog volgt dat de aan het recht van reclame te ontlenen bevoegdheden bij de verkoper blijven berusten nadat hij de vordering op de koper heeft overgenomen. Zie in deze zin ook Mon. Nieuw BW B-44 (VAN ACHTERBERG), nr. 12; SNIJDERS /RANK-BERENSCHOT, nr. 48.

Onder het oude recht is gediscussieerd over de vraag of tot zekerheid overgedragen eigendom moest worden beschouwd als nevenrecht. De Hoge Raad heeft deze vraag ontkennend beantwoord bij zijn arrest van 18 februari 1994, NJ 1994, 462. Over de vraag of een bankgarantie een nevenrecht is wordt verschillend gedacht. Zie PABBRUWE, WPNR 5658; Mijnissen, Preadvies Vereeniging (sic) Handelsrecht 1984, p. 69 e.v.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds