|
Auteur |
Bericht |
marocindo1974
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 19 dec 2005 12:31 Onderwerp: casus: beslaglegging tijdens wsnp, mag dat? |
|
|
Een kennis van mij zit in de wsnp. Nu heeft zij een nieuwe schuld gemaakt, dus na uitspraak wsnp. Van bewindvoerder heeft zij te horen gekregen dat deze nieuwe schuld voldaan moet zijn voor einddatum wsnp. Maar nu heeft de deurwaarder beslag gelegd op haar ww uitkering. Nu vraag ik me af, mag dat? want immers, als je in de wsnp zit, dan zit je toch op 90% van de bijstandnorm? en dit is toch ook de wettelijke beslagvrije voet? Maw, je mag toch nooit minder dan 90% van het sociaal minimum ontvangen? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 19 dec 2005 13:04 Onderwerp: |
|
|
2e boek van wetboek van burgerlijk rechtsvordering: van de gerechtelijke tenuitvoerlegging van vonnissen, beschikkingen en authentieke akten.
2e titel, 2e afdeling: van executoriaal beslag onder derden en 2e afdeling a: van executoriaal beslag onder derden in zaken betreffende levensonderhoud en uitkering voor de huishouding.
Beslagvrije voet is te vinden in de eerst genoemde afdeling.
Beslag leggen is mogelijk maar de beslagvrije voet is dwingend voorgeschreven en moet in acht worden genomen. |
|
|
|
 |
marocindo1974
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 19 dec 2005 13:31 Onderwerp: |
|
|
bedankt nu ik het nagekekeken heb, merk ik dat zij ver onder het miniumum komt te zitten, maar hoe kan ik dit tegenhouden? diverse malen contact gehad met deurwaarder, maar aan dovemans oren gericht.
Kan men eigenlijk een deurwaarder "dagvaarden" of zo? vanwege dit onterecht beslag? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 19 dec 2005 14:50 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me niet aannemelijk dat bewindvoerder de beslagvrije voet te buiten gaat.
Wat gebeurt er als ik tijdens de schuldsanering nieuwe schulden maak?
Dat hangt ervan af. Is bij aanvang van de sanering al duidelijk dat u nieuwe schulden moet maken, bijvoorbeeld om het salaris van de bewindvoerder te kunnen betalen, dan hoeft dat geen bezwaar te zijn. de rechtbank zal dan beoordelen of u tijdens de schuldsaneringsregeling deze schulden weer kunt aflossen. Bijvoorbeeld doordat u goedkoper kunt gaan wonen of werk kunt vinden.
Maakt u tijdens de sanering onverwacht nieuwe schulden dan geldt in principe hetzelfde. Blijkt echter dat u zonder toestemming geld heeft geleend of anderszins onverstandig heeft gehandeld, dan kan de rechtbank de regeling meteen beëindigen. Al uw schulden herleven dan weer, de rente wordt met terugwerkende kracht berekend en u wordt failliet verklaard (art 350, lid 5). |
|
|
|
 |
A.G. Ton
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 19 dec 2005 15:26 Onderwerp: |
|
|
Nieuwe schulden maken zonder toestemming is hetzelfde als vloeken in de kerk. Dat kost je je sanering.
Artikelen heb ik nu even niet bij de hand, maar mijn voorganger heeft al een mooi artikel gevonden. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 30 dec 2005 12:08 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: |
Wat gebeurt er als ik tijdens de schuldsanering nieuwe schulden maak?
|
Als je tijdens de WSNP nieuwe schulden maakt, dan mag mijns inziens de wsnp regeling niet meer in stand worden gehouden. Kennelijk leert iemand dan niets van het verleden. Ik zou dit direct melden bij de bewindvoerder en/of R-C. Wellicht wordt zo'n schuldenaar uit de wsnp regeling gezet (terecht). |
|
|
|
 |
|