|
Auteur |
Bericht |
designershoe
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 14 jan 2012 17:54 Onderwerp: burenruzie over coniferen |
|
|
Onze buren hebben coniferen die denk ik tussen de 3 en 4 meter hoog zijn. We wonen er nu 2 jaar en de coniferen groeien gestaag door. Het begint nu al zo te worden dat we in de tuin(zo groot is onze tuin niet) bijna geen zon meer in onze tuin hebben. Nu zijn we al eens naar de buren toe gegaan en vriendelijk verzocht ze wat te snoeien, maar daarop niet echt een antwoord gekregen.
Nu heb ik een blauwe maandag nog rechten gestudeerd en ben ik wat gaan zoeken en zodoende kwam ik uit bij art. 5:42 BW. Nu vroeg ik me echter af wat ik daarvoor moet bewijzen. Moet er bijvoorbeeld aan art. 6:162 zijn voldaan of kan een vordering gewoon worden ingesteld op grond van art. 5:42 BW? Moet ik naar de burgerlijk rechter of naar de kantonrechter? Heb ik voor zo'n vordering een advocaat nodig? |
|
|
|
 |
Jurimens
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 14 jan 2012 22:02 Onderwerp: Onrechtmatige daad, inbreuk op een recht |
|
|
Dag Designershoe,
Art. 5:42 BW; de heg moet hoger zijn dan de eventuele scheidsmuur (zie ook art. 5:43 BW). Van u begrijp ik dat dit het geval is. Verder begrijp ik dat het om de hoogte gaat en niet om de afstand van uw grond?
Wordt voldaan aan de voorwaarden en u heeft de buren een aantal keer gevraagd om iets te doen tegen de groei oftewel om te snoeien, zou de weg via 6:162 BW onrechtmatige daad (namelijk inbreuk op een recht) inderdaad kunnen. Daarbij verwijs ik ook naar art. 5:37 BW (hinder). Dit laatste artikel is 'het inbreuk op een recht' waarbij u 5:42 BW als ondersteuning bij kunt gebruiken.
Mocht u het tot een zaak willen brengen, moet u inderdaad bewijzen dat u hinder ondervindt en dat deze hinder dusdanig is dat het onrechtmatig is. Daarbij moet u bewijzen dat de heg hoger is dan de scheidsmuur. Wat ook handig is om te kijken hoe daarmee om wordt gegaan in de rest van uw buurt.
Heeft u hier iets aan? |
|
|
|
 |
Jurimens
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 14 jan 2012 22:06 Onderwerp: ps |
|
|
ps.
Een advocaat is trouwens niet nodig. Verder kan deze zaak aanhangig gemaakt worden bij de kantonrechter.
Fijne avond! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 jan 2012 3:34 Onderwerp: Re: Onrechtmatige daad, inbreuk op een recht |
|
|
Jurimens schreef: | Mocht u het tot een zaak willen brengen, moet u inderdaad bewijzen dat u hinder ondervindt en dat deze hinder dusdanig is dat het onrechtmatig is. |
Waarom? Als aan art. 5:42 niet wordt voldaan, is de situatie onrechtmatig. Er hoeft niet afzonderlijk te worden aangetoond dat er sprake is van hinder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|