|
Auteur |
Bericht |
bunkertje
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 12:19 Onderwerp: bunker kopen |
|
|
hallo iedereen,
Ik woon in een klein dorpje en ergens in de bossen ligt een bunker.
nu is mijn vraag omdat deze er helemaal verlaten bij ligt en bij mijn weten van niemand is of ik de bunker zou kunnen kopen, en als deze gekocht zou kunnen worden of dan ook belasting betaald moet worden?
Mvg Cyrill Kremers |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 12:32 Onderwerp: |
|
|
Om de bunker te kopen moet je de grond kopen. De grond (inclusief bunker) is waarschijnlijk eigendom van de eigenaar van het bos. Je zou moeten uitzoeken wie die eigenaar is en een bod op het stuk grond waar de bunker staat kunnen uitbrengen.
Als eigenaar van een onroerende zaak betaal je onroerendezaakbelasting (OZB). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 13:37 Onderwerp: Re: bunker kopen |
|
|
bunkertje schreef: | hallo iedereen,
Ik woon in een klein dorpje en ergens in de bossen ligt een bunker.
nu is mijn vraag omdat deze er helemaal verlaten bij ligt en bij mijn weten van niemand is of ik de bunker zou kunnen kopen, en als deze gekocht zou kunnen worden of dan ook belasting betaald moet worden?
Mvg Cyrill Kremers |
Naast wat bona fides reeds aanvoerde, moet er bij overdracht van de grond + bunker ook overdrachtsbelasting worden betaald. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 14:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Om de bunker te kopen moet je de grond kopen. De grond (inclusief bunker) is waarschijnlijk eigendom van de eigenaar van het bos. Je zou moeten uitzoeken wie die eigenaar is en een bod op het stuk grond waar de bunker staat kunnen uitbrengen.
Als eigenaar van een onroerende zaak betaal je onroerendezaakbelasting (OZB). |
Bij bunkers - kazematten en andere gebouwen van defensie zit het iets anders in elkaar.
De gebouwen van defensie vallen onder de dienst gebouwen van defensie terwijl de gronden eigendom kunnen zijn van:
gemeente,
provincie,
rijk.
Ook defensie betaalt voor hun gebouwen onroerend zaak belasting.
Echter kan het ook zijn dat de bunker die jij op het oog hebt eigenlijk niet bestaat maar dat sloop te duur is en men hem laat vervallen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 15:05 Onderwerp: Re: bunker kopen |
|
|
lawyer schreef: | Naast wat bona fides reeds aanvoerde, moet er bij overdracht van de grond + bunker ook overdrachtsbelasting worden betaald. |
Goed punt, maar zou in dat geval de volgende vrijstelling van toepassing kunnen zijn?
Quote: | Onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden is van de belasting vrijgesteld de verkrijging:
(...)
van natuurgrond, daaronder begrepen de rechten van erfpacht of beklemming daarop, waarvan de inrichting en het beheer geheel of nagenoeg geheel duurzaam zijn afgestemd op het behoud en de ontwikkeling van natuur en landschap. De belasting die door toepassing van deze bepaling niet is geheven, is alsnog verschuldigd indien binnen tien jaren na de verkrijging niet langer sprake is van natuurgrond. De vorige volzin is niet van toepassing indien binnen de aldaar bedoelde termijn de natuurgrond wordt omgezet in cultuurgrond als bedoeld in onderdeel q en als zodanig gedurende de rest van deze termijn bedrijfsmatig geëxploiteerd blijft; |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bunkertje
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 19:43 Onderwerp: |
|
|
Onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden is van de belasting vrijgesteld de verkrijging:
(...)
van natuurgrond, daaronder begrepen de rechten van erfpacht of beklemming daarop, waarvan de inrichting en het beheer geheel of nagenoeg geheel duurzaam zijn afgestemd op het behoud en de ontwikkeling van natuur en landschap. De belasting die door toepassing van deze bepaling niet is geheven, is alsnog verschuldigd indien binnen tien jaren na de verkrijging niet langer sprake is van natuurgrond. De vorige volzin is niet van toepassing indien binnen de aldaar bedoelde termijn de natuurgrond wordt omgezet in cultuurgrond als bedoeld in onderdeel q en als zodanig gedurende de rest van deze termijn bedrijfsmatig geëxploiteerd blijft;
Ik ben hier een leek in, wat betekend dit?
alvast bedankt,
ik ga volgende week donderdag even naar het gemeentehuis om te kijken of ik de bunker kan ''kopen'' |
|
|
|
 |
|