|
Auteur |
Bericht |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 07 okt 2005 13:02 Onderwerp: bruiklener aansprakelijk verdwenen spullen uit kluis school? |
|
|
Hallo,
ik ben helaas in aanraking gekomen met het volgende:
Een vriend van mij heeft op school een kluis. Nou is die kluis opengemaakt en zijn de spullen eruit gestolen. De spullen die in die kluis zaten waren in bruikleen gegeven spullen van de school zelf (namelijk instrumentarium). Is mijn vriend nu aansprakelijk voor het verlies van deze spullen? Ik heb zelf een wetsartikel gevonden over verlies van spullen in bruikleen in BW 7a namelijk art. 1782. Daar staat zover ik begrijp dat hij er aansprakelijk voor is als hij had kunnen voorkomen dat die spullen weg zijn. Maar dat kon hij in dit geval toch niet? Scholen zeggen vaak al snel dat ze niet aansprakelijk zijn voor spullen die in hun kluizen liggen, dat vind ik nogal onrechtvaardig omdat de school daar beter overzicht over heeft dan een student die thuis zit.
Alvast bedankt voor mogelijke reacties.
Een net kakelverse rechtenstudent |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 07 okt 2005 13:32 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nou is die kluis opengemaakt |
Opengemaakt door de code te raden/valse sleutel of opengemaakt door open te breken? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 07 okt 2005 15:51 Onderwerp: |
|
|
de kluis was opengemaakt zonder dat er schade aan was aan de kluis. Ja dan zou een valse sleutel kunnen maar dat was niet zeker in dit geval.
Ik heb trouwens iets soortgelijks meegemaakt in een zwembad (tikkibad Duinrel). Jaren terug. Toen kon ik in mijn zwembroek naar huis, maar er was helemaal geen schade te zien aan het kleding kluisje. Klinkt grappig, maar dat was het niet ... ongeveer 500 euro schade toen. Toen wees dat zwembad er ook al op dat spullen in een kluis niet onder de aansprakelijkheid van het zwembad vielen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 07 okt 2005 17:03 Onderwerp: |
|
|
Een enkele afwijzing van de aansprakelijkheid is zeker niet voldoende; er zal toch volgens de normale wettelijke aansprakelijkheidsregels beoordeeld moeten worden of iemand aansprakelijk is.
Wanneer bijvoorbeeld een school (of zwembad) verplicht gebruik te maken van een kluis, dan kunnen ze die verantwoordelijkheid niet zomaar afwijzen.
Aan de andere kant: wanneer het algemeen bekend is dat er vaak uit kluisjes op een specifieke plek gestolen wordt, dan kun je, in die wetenschap, niet zonder meer een beroep doen op de aanprakelijkheid van de kluisjes-eigenaar, éénvoudigweg omdat je dan zelf niet voldoende zorgvuldig met je eigen spullen om bent gegaan.
Kortom, zoals met zo ongeveer alles wat geen goederenrecht is, is het afhnakelijke van de concrete omstandigheden van het geval etc. |
|
|
|
 |
|