|
Auteur |
Bericht |
eitje
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 11:40 Onderwerp: briefgeheim |
|
|
Voor zover ik weet is het openen van andermans post strafbaar.
Nu heb ik constant problemen met de gemeente en andere overheidsinstanties die weigeren te vermelden aan wie post is gericht.
Ik woon namelijk met een exacte naamgenoot op hetzelfde adres.
Is het nu onredelijk van mij te verwachten dat ik aan de buitenkant van een dichtgeplakte envelop kan zien of de post is gericht aan mij of aan mijn huisgenoot?
Of moet ik maar zoals de instantie aangeven met mijn huisgenoot aan tafel gaan zitten en de post gezamenlijk openen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 14:11 Onderwerp: |
|
|
Je moet een goede afspraak maken met je huisgenoot. Zolang je met haar toestemming haar post opent is er niets aan de hand (heb je een rechtvaardigingsgrond die de strafbaarheid wegneemt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
speurder
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 19:42 Onderwerp: Re: briefgeheim |
|
|
[quote="eitje"]Voor zover ik weet is het openen van andermans post strafbaar.
Volgens mij is dat artikel van toepassing voor opsporingsambtenaren ten behoeve van strafrechtelijk onderzoek. In deze gevallen moet het (gesloten) poststuk overgedragen worden aan de RC. Die bepaalt de inhoud van het poststuk en of het gebruikt mag worden.
Ik heb wel eens zelf een prive poststuk van de buren. Verkeerd bezorgd Na opening bleek dat het niet voor mij bedoeld was. Dit gebeurd ook wel eens andersom. Ik heb tot op heden nog geen artikel ondekt
Ik zou in jou geval me niet druk maken. Bovendien kan je aangeven waarom je het geopend hebt. Al is het alleen uit een stukje fatsoen.
Of ben ik nu gek!  _________________ Het is nooit, zoals dat het lijkt!! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 21:10 Onderwerp: |
|
|
Speurder, zie art 201 Sr. Waar jij aan denkt is het briefgeheim uit de grondwet, dat inderdaad tot de overheid is gericht. Het wetboek van strafrecht geldt echter voor iedere burger. (Ik moest pas ook op het bestaan van art 201 Sr gewezen worden.)
Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 22:31 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 22:40 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? |
Je haalt me de woorden uit de mond (of toetsenbord van onder de vingers? ) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 23:37 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? |
Die toestemming was nietig à la art 3:40 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 10:25 Onderwerp: Re: briefgeheim |
|
|
eitje schreef: |
Nu heb ik constant problemen met de gemeente en andere overheidsinstanties die weigeren te vermelden aan wie post is gericht.
|
Hoe zouden ze dat dan moeten vermelden als jullie exact hetzelfde heten? Een geboortedatum in de addressering vermelden?  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 14:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? |
Die toestemming was nietig à la art 3:40 BW. |
En uhm sexuele handelingen bij een elf jarige met toestemming van het kind EN de wettelijk verantwoordelijke? Ik meen te bgrijpen dat dat strafbaar is, en ik kan mij niet voorstellen dat bona fides daarvan de strafbaarheid in twijfel trekt? Toch? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 15:12 Onderwerp: |
|
|
lexine schreef: | bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? |
En uhm sexuele handelingen bij een elf jarige met toestemming van het kind EN de wettelijk verantwoordelijke? Ik meen te bgrijpen dat dat strafbaar is, en ik kan mij niet voorstellen dat bona fides daarvan de strafbaarheid in twijfel trekt? Toch? |
Die toestemming lijkt me net zo nietig à la art 3:40 BW... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 15:23 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | lexine schreef: | bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Quote: | Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen. | Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal??? |
Die toestemming lijkt me net zo nietig à la art 3:40 BW... |
Later, als ik groot ben leer ik lezen
Toestemming voor hulp bij zelfdoding? Lijkt mij niet nietig door art. 3:40 BW, de goede zeden, en opvattingen over openbare orde lijken mij heden ten dage niet een hulp bij zelfdoding in de weg te staan te staan. (aangenomen dat de zelfdoding NIET plaatsvondt door van een hoog gebouw of voor een trein te springen; openbare orde is dan wel een issue). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 17:11 Onderwerp: |
|
|
lexine schreef: | Toestemming voor hulp bij zelfdoding? Lijkt mij niet nietig door art. 3:40 BW, de goede zeden, en opvattingen over openbare orde lijken mij heden ten dage niet een hulp bij zelfdoding in de weg te staan te staan. (aangenomen dat de zelfdoding NIET plaatsvondt door van een hoog gebouw of voor een trein te springen; openbare orde is dan wel een issue). |
Eerlijk gezegd durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen of hulp bij zelfdoding strafbaar is.
Ik denk dat je op 2 manier kunt redeneren: toestemming is in strijd met goede zeden of openbare orde, of de strafbepaling beschermde niet alleen de belangen van het slachtoffer, maar ook de goede zeden en/of de openbare orde. In dat laatste geval is toestemming geen rechtvaardigingsgrond meer. Net zoals het duidelijk is het je op de weg verboden is links te houden, zelfs als ik je daar toestemming voor zou geven. Mijn "met toestemming dingen doen is niet strafbaar" moet dan ook in de juiste context worden gelezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 22:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | (Ik moest pas ook op het bestaan van art 201 Sr gewezen worden.) |
En sinds vandaag gelden ook:
273a Sr
273b Sr
273c Sr
273d Sr
Al zijn die specifiek voor de medewerker van de communicatiedienst.
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 22:25 Onderwerp: |
|
|
Waarmee mijn splinternieuwe Kluwer wettenbundel alweer achterhaald is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 22:30 Onderwerp: |
|
|
Het leven is hard  |
|