Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 13:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bouwkundig gesplitst of niet?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sam2

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 13:44    Onderwerp: bouwkundig gesplitst of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in het bezit van een koophuis met bestemming wonen. Het is een twee onder 1 kap met een grote aanbouw er aan, te bereiken via buitenom of via een tussendeur. Het had ook al bestemming wonen, maar er was een gehandicapten opvang in.

Mijn zoon is gehandicapt en dit huis bood ons een mogelijkheid voor hem om min of meer zelfstandig te wonen met begeleiding van mij. Vanwege de kosten besloot ik de bovenverdieping van de 2 onder 1 kap te verhuren. Daartoe heb ik een schuifdeur bovenaan de trap gemaakt. De huurders beschikken over keuken en badkamer. De buitenvoordeur delen ze met elkaar, maar zoon heeft ook een 'eigen' voordeur binnenshuis die naar zijn ruimte beneden toegang geeft. De tussendeur naar de achterruimte hebben we vanwege het geluid dichtgemaakt aan zijn kant met geluidsisolatie/gipswandje er voor. Ook hij beschikt over eigen keuken/badkamer, omdat hij ook zelfstandig moet leren wonen en koken.
De achterruimte woon ik en is nu toegankelijk met drie verschillende buitendeuren en heeft ook eigen keuken/badkamer.

We delen licht, water, gas, internet, telefoon en tv. Ieder betaalt een deel van de kosten.

Ik wil het gebouw helemaal niet officieel splitsen, ook ivm evt verkoop als mijn zoon echt in staat is zelfstandig te wonen.

Nu komt de gemeente dat dit in afwijking is met het bestemmingsplan/bouwregelgeving en ze willen binnen kijken of het drie afzonderlijke appartementen zijn.

Vragen: moet ik de gemeente binnenlaten?
Is dit nu echt een bouwkundig gesplitst gebouw? Zo ja in hoeveel delen?
Op welke regelgeving baseren zij dit? Aan de buitenkant van het gebouw is niets verandert, binnen dus alleen het schuifdeurtje boven en het gipswandje beneden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 15:01    Onderwerp: Re: bouwkundig gesplitst of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam2 schreef:
Ik ben in het bezit van een koophuis met bestemming wonen. Het is een twee onder 1 kap met een grote aanbouw er aan, te bereiken via buitenom of via een tussendeur. Het had ook al bestemming wonen, maar er was een gehandicapten opvang in.

Mijn zoon is gehandicapt en dit huis bood ons een mogelijkheid voor hem om min of meer zelfstandig te wonen met begeleiding van mij. Vanwege de kosten besloot ik de bovenverdieping van de 2 onder 1 kap te verhuren. Daartoe heb ik een schuifdeur bovenaan de trap gemaakt. De huurders beschikken over keuken en badkamer. De buitenvoordeur delen ze met elkaar, maar zoon heeft ook een 'eigen' voordeur binnenshuis die naar zijn ruimte beneden toegang geeft. De tussendeur naar de achterruimte hebben we vanwege het geluid dichtgemaakt aan zijn kant met geluidsisolatie/gipswandje er voor. Ook hij beschikt over eigen keuken/badkamer, omdat hij ook zelfstandig moet leren wonen en koken.
De achterruimte woon ik en is nu toegankelijk met drie verschillende buitendeuren en heeft ook eigen keuken/badkamer.

We delen licht, water, gas, internet, telefoon en tv. Ieder betaalt een deel van de kosten.

Ik wil het gebouw helemaal niet officieel splitsen, ook ivm evt verkoop als mijn zoon echt in staat is zelfstandig te wonen.

Nu komt de gemeente dat dit in afwijking is met het bestemmingsplan/bouwregelgeving en ze willen binnen kijken of het drie afzonderlijke appartementen zijn.

Vragen: moet ik de gemeente binnenlaten?
Is dit nu echt een bouwkundig gesplitst gebouw? Zo ja in hoeveel delen?
Op welke regelgeving baseren zij dit? Aan de buitenkant van het gebouw is niets verandert, binnen dus alleen het schuifdeurtje boven en het gipswandje beneden.

Ja, je moet de gemeente binnenlaten. Een toezichthouder heeft (uiteindelijk) het recht om binnen te controleren.

Of er sprake is van splitsing wordt waarschijnlijk vooral bepaald door het bestemmingsplan. Daarnaast is er sowieso een omgevingsvergunning nodig indien er voorzieningen aan de woning worden toegevoegd die er voor zorgen dat er meerdere zelfstandige woningen ontstaan.

De omgevingsvergunning kun je alleen krijgen wanneer het bestemmingsplan dit toelaat. De bestemming van de woning en andere relevante bepalingen uit het bestemmingsplan kun je opvragen bij de gemeente.

De vraag is of het bestemmingsplan het toelaat dat je meerdere zelfstandige wooneenheden van je woning hebt gemaakt. De meeste bestemmingsplannen staan dit niet toe.
grmohlmann

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag eens aan de gemeente waarvan ze zich nu precies op de hoogte willen stellen.
Zijn de benodigde omgevingsvergunningen wel, of niet verstrekt ?
De bestemming is toch nog steeds wonen, of niet ?
Misschien wil de gemeente er 3 afzonderlijke woz-objecten van maken en dan 3 woz-beschikkingen gaan uitreiken ?
wozexpertise.nl
sam2

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bestemmingsplan gaf wonen aan. We wonen er gewoon in met onze zoon, dus dat zal het punt niet zijn. Of er sprake is van bouwkundige splitsing? Ik weet niet welke regels daarvoor gelden, kom daar ook niet achter via internet.
De ene gemeente heeft het over gescheiden nutsvoorzieningen en een gedeelde verblijfsruimte, de ander alleen over gescheiden nutsvoorzieningen.
Wat is een zelfstandige wooneenheid? Als er een tochtdeur tussen zit met een slot wel, zonder slot niet?

Ik was me ook totaal niet bewust dat ik iets deed waarvoor een vergunning nodig had, heb niet echt verbouwd, hooguit een paar kleine aanpassingen gedaan tbv zoon of mijzelf. De bovenhuurders wilden een keuken, vond ik geen probleem. Dat daarmee evt. gescheiden appartementen zijn ontstaan en dat niet zou mogen...voor mij bleef het 1 huis met boven twee kamers verhuurd.

Drie afzonderlijke wooneenheden zullen beslist niet toegestaan zijn vermoed ik, als het alleen om de WOZ gaat zal het niet veel uitmaken, afzonderlijk of als 1 geheel is de waarde niet veel anders.

Als je een groot huis hebt en daar twee keukens in hebt en twee badkamers ben je dan ineens bezitter van twee wooneenheden? Of in dit geval een badkamertje en een keuken zou ineens drie eenheden maken. Waren het voor die tijd dan twee eenheden? Terwijl ik het kocht als 1 eenheid?
De regels zijn me totaal onduidelijk, bij de gemeente kom ik niet verder op het moment omdat ik eerst duidelijk wil hebben wat ze nu eigenlijk 'fout' vinden en wat ze vinden dat ik had moeten doen.
Dus daar ga ik even geen vragen stellen tot ik zwart op wit van hen iets binnenkrijg.

Ik heb dus geen vergunningen, ook omdat voor een tussendeur binnenshuis plaatsen of een keuken volgens de vergunningcheck niet een vergunning gevraagd hoeft te worden.
En de bestemming is en blijft wonen.

Wat zou ik evt. kunnen doen om het dan weer als 1 eenheid te krijgen?
grmohlmann

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik mij kan indenken is dat op grond van de wet woz door het plaatsen van tussendeuren en overige voorzieningen er meerdere zelfstandige woningen ontstaan welke dan als aparte woz-objecten kunnen worden afgebakend zodat 3 woz-beschikkingen voor 3 kleinere woningen kunnen worden uitgereikt en die wellicht tezamen een hoger bedrag voor de gemeente opleveren dan 1 beschikking voor 1 grote woning.
Aan de bestemming en bouwkundig en waarvoor dan eventueel een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd, is niets gewijzigd begrijp ik dus dat zou het niet zijn..
sam2

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn er ergens regels wanneer een woning bouwkundig gesplitst is? Wetten? Of is dat aan meneer of mevrouw de toezichthouder zelf om te bepalen?

Ik las trouwens dat een toezichthouder in beginsel geen toegang heeft tot woningen volgens de awb.
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veelal staat in de planregels (begripsbepalingen) dat een woonhuis een complex van ruimten is, bestemd voor de huisvesting van één afzonderlijk huishouden. Mogelijk leidt uw situatie wat dat betreft dus tot strijd met het bestemmingsplan.

Verder leidt de realisatie van meerdere wooneenheden ertoe dat ook meerdere brandcompartimenten moeten worden gerealiseerd. Zie hiervoor het Bouwbesluit. Als u hiermee geen rekening heeft gehouden met de verbouwing, is dus mogelijk sprake van strijd met het Bouwbesluit. Ook inpandige bouwactiviteiten zijn omgevingsvergunningplichtig als deze gevolgen hebben voor de brandcompartimentering.
BartL

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam2 schreef:
Zijn er ergens regels wanneer een woning bouwkundig gesplitst is? Wetten? Of is dat aan meneer of mevrouw de toezichthouder zelf om te bepalen?

Ik las trouwens dat een toezichthouder in beginsel geen toegang heeft tot woningen volgens de awb.

Zoals ik al zei: vraag naar het bestemmingsplan. Eveneens in de herhaling: je houdt een toezichthouder niet buiten wanneer hij je woning binnen wil. De burgemeester mag hiervoor een machtiging afgeven. De kans dat die wordt geweigerd is natuurlijk zeer klein wanneer het diezelfde gemeente is die binnen wil...
BartL

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam2 schreef:
Het bestemmingsplan gaf wonen aan. We wonen er gewoon in met onze zoon, dus dat zal het punt niet zijn. Of er sprake is van bouwkundige splitsing? Ik weet niet welke regels daarvoor gelden, kom daar ook niet achter via internet.
De ene gemeente heeft het over gescheiden nutsvoorzieningen en een gedeelde verblijfsruimte, de ander alleen over gescheiden nutsvoorzieningen.Wat is een zelfstandige wooneenheid? Als er een tochtdeur tussen zit met een slot wel, zonder slot niet?

Ik was me ook totaal niet bewust dat ik iets deed waarvoor een vergunning nodig had, heb niet echt verbouwd, hooguit een paar kleine aanpassingen gedaan tbv zoon of mijzelf. De bovenhuurders wilden een keuken, vond ik geen probleem. Dat daarmee evt. gescheiden appartementen zijn ontstaan en dat niet zou mogen...voor mij bleef het 1 huis met boven twee kamers verhuurd.

Drie afzonderlijke wooneenheden zullen beslist niet toegestaan zijn vermoed ik, als het alleen om de WOZ gaat zal het niet veel uitmaken, afzonderlijk of als 1 geheel is de waarde niet veel anders.

Als je een groot huis hebt en daar twee keukens in hebt en twee badkamers ben je dan ineens bezitter van twee wooneenheden? Of in dit geval een badkamertje en een keuken zou ineens drie eenheden maken. Waren het voor die tijd dan twee eenheden? Terwijl ik het kocht als 1 eenheid?
De regels zijn me totaal onduidelijk, bij de gemeente kom ik niet verder op het moment omdat ik eerst duidelijk wil hebben wat ze nu eigenlijk 'fout' vinden en wat ze vinden dat ik had moeten doen.
Dus daar ga ik even geen vragen stellen tot ik zwart op wit van hen iets binnenkrijg.Ik heb dus geen vergunningen, ook omdat voor een tussendeur binnenshuis plaatsen of een keuken volgens de vergunningcheck niet een vergunning gevraagd hoeft te worden.
En de bestemming is en blijft wonen.

Wat zou ik evt. kunnen doen om het dan weer als 1 eenheid te krijgen?

Bij de dikgedrukte passages zit een probleem. Daarbij concentreer je je op de bouwkundige regels terwijl ik inschat dat de kern van de zaak is dat het bestemmingsplan geen onderhuur toestaat. Dat moet je dus uitzoeken (of weet je al).
grmohlmann

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Huur is toch geregeld in het huurrecht van BW 7:201 e.v. en niet in de voorschriften van een bestemmignsplan, of heb ik dat mis ?
BartL

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
Huur is toch geregeld in het huurrecht van BW 7:201 e.v. en niet in de voorschriften van een bestemmignsplan, of heb ik dat mis ?

Zie het antwoord van Nico1979. Het BW regelt de huurovereenkomst. Het ruimtelijk ordeningsrecht heeft daarnaast nog wel wat te zeggen over het gebruik van woningen waaronder dus ook huur.
Nico1979

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar strikt genomen is de privaatrechtelijke situatie natuurlijk niet bepalend voor de vraag of sprake is van strijd met het bestemmingsplan. Verhuur van een volledige woning aan één afzonderlijk huishouden levert geen strijd op.
BartL

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
Ja, maar strikt genomen is de privaatrechtelijke situatie natuurlijk niet bepalend voor de vraag of sprake is van strijd met het bestemmingsplan. Verhuur van een volledige woning aan één afzonderlijk huishouden levert geen strijd op.

Is dat zo? De privaatrechtelijke situatie kan toch invulling geven aan de vraag of een bepaalde werkelijkheid bijvoorbeeld wel of niet binnen de begripsbepaling van een bestemmingsplan past. Denk daarbij aan de vraag of er sprake is van een huishouden of bijvoorbeeld aan de vraag of er sprake is van mantelzorg. Of er wel of geen huurovereenkomst is kan mijns inziens dan wel degelijk mede bepalend zijn. In het door jouw gegeven voorbeeld heb je natuurlijk gelijk maar er zijn andere situaties denkbaar.
Nico1979

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het vormt wellicht in sommige gevallen een goede indicatie. Doorslaggevend is echter het feitelijk gebruik. Een student kan een kamer huren in een kamerverhuurpand, maar een werkgever kan ook een aantal personen huisvesten in een woonhuis. In beide gevallen is het pand kamergewijs in gebruik. Alleen in het eerste geval is sprake van een huurovk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds