|
Auteur |
Bericht |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: zo 11 jul 2010 14:25 Onderwerp: bouwen tegen muur van buren |
|
|
Beste forumleden,
Ik heb een paar vragen waar ik zelf niet goed uitkom.
De achterbuurman van mijn oom heeft zonder overleg 3 weken geleden langs de gehele achterkant van de woning en garage van mijn oom een verhoogde stenen plantenbak gebouwd. (9 meter lang, 1 meter hoog en 1,5 meter diep)
De constructie leunt dus volledig tegen de muur van mijn oom aan, waardoor alle (spouw)ventilatieroosters die in de muur nu zijn afgesloten. Hierdoor is in de garage direct al een temperatuurstiging te voelen. Dit was altijd de koelste ruimte van het huis, nu is het er zelfs warmer en benauwder dan in de woonruimte. Het ruikt ook niet meer fris.
Daarnaast is mijn oom ook bang dat hij nu problemen gaat krijgen met vocht en schimmel in de muren.
Met de buurman valt niet te praten over een oplossing. Hij heeft er zoals hij het zegt schijt aan, want het is niet zijn pakkie aan.
Na overleg met de gemeente blijkt dat voor de bouw van dit geheel een lichte bouwvergunning nodig was. Deze heeft de buurman nog niet eens aangevraagd en hij zegt dat hij dat alsnog gaat doen. De gemeente is van het bouwsel op de hoogte maar is op dit moment niet van plan iets te gaan ondernemen.
Wat is in deze situatie het handigste te doen? Eerst de publiekrechtelijke weg te bewandelen of direct naar de civiele rechter?
Aangezien er nog geen bouwvergunning is aangevraagd, kunnen er nog geen zienswijzen worden ingediend en kan er nog geen bezwaar tegen de verleende bouwvergunning worden ingediend.
Maar er staat dus wel een illegaal bouwwerk. Kan de gemeente hierop worden aangesproken en verzocht worden alsnog te gaan handhaven?
Alle tips zijn welkom. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 11 jul 2010 16:01 Onderwerp: |
|
|
De gemeente heeft een beginselplicht tot handhaven, maar als het bouwwerk vergund kan worden, heeft dat weinig nut.
Een bouwvergunning wordt afgegeven 'behoudens rechten van derden' en het afsluiten van de spouwventilatie is een onrechtmatig handelen. Mij lijkt de civiele weg de beste. In kort geding verwijdering vorderen. |
|
|
|
 |
Matthijs
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 58
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 13:12 Onderwerp: |
|
|
Dat de gemeente niet kan handhaven omdat er gelegaliseerd kán worden lijkt mij krom. Er kan alleen gedoogd worden áls er gelegaliseerd kan worden, dat betekent niet automatisch dat als er gelegaliseerd kán worden er niet gehandhaafd mág worden.
Ik meen dat Albers ooit heeft geschreven dat er concreet zich op legalisatie moet bestaan. De mogelijkheid dat er een vergunning kan worden afgegeven alléén is in die lezing niet voldoende, er zal dan ook een aanvraag moeten zijn ingediend. Want anders is het gevolg dat de gemeente illegale bouwwerken niet kan verwijderen / handhaven: men kán immers nog een vergunning aanvragen. De beginselplicht tot handhaving wordt zo een gedoogplicht.
Kortom: ik zou een verzoek tot handhaving bij de gemeente indienen, daarin aangeven dat je sowieso bezwaar maakt tegen een eventuele bouwvergunning om de door jou zelf genoemde reden en aangeven dat je jezelf als belanghebbende beschouwt en op de hoogte wilt worden gehouden over de voortgang rond een eventuele vergunning.
Daarnaast kun je ook al direct het civiele traject in door je buurman aan te schrijven en hem aansprakelijk te stellen voor ontstane en te ontstane schade aan de woning. Want vergunning of niet: publiekrechtelijke toestemming staat een onrechtmatige daad niet in de weg.
Laatst aangepast door Matthijs op di 13 jul 2010 13:57, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 13:43 Onderwerp: |
|
|
Matthijs schreef: | Dat de gemeente niet kan handhaven omdat er gelegaliseerd kán worden lijkt mij krom. |
Dat schreef ook niemand.
Als het bouwwerk vergund kan worden, valt er zo goed als niets te bereiken met een verzoek tot handhaving. De vergunningplichtige zal tijdens de voorbereiding van een eventueel handhavingsbesluit altijd in de gelegenheid moeten worden gesteld om die aanvraag in te dienen.
Als het bouwwerk mogelijk niet vergund kan worden, dan is een handhavingsverzoek natuurlijk wel zinvol. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Matthijs
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 14:04 Onderwerp: |
|
|
Dat ben ik niet met je eens; je kunt de vergunningaanvraag afdwingen waardoor je bezwaar kunt indienen. Zonder handhavingsverzoek heeft de buurman duidelijk geen prikkel om überhaupt een bouwvergunning aan te vragen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 14:36 Onderwerp: |
|
|
Matthijs schreef: | Dat ben ik niet met je eens; je kunt de vergunningaanvraag afdwingen waardoor je bezwaar kunt indienen. |
Lees nog eens wat ik schreef. Wat is het nut van bezwaar als reeds bij voorbaat vaststaat dat het bouwwerk vergund kan worden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Matthijs
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 14:43 Onderwerp: |
|
|
Over nog eens lezen gesproken:
Quote: | Dat ben ik niet met je eens; je kunt de vergunningaanvraag afdwingen waardoor je bezwaar kunt indienen. |
Nu ken ik niet het specifieke belangenkader van de Woningwet, maar je zal het beschadigen van een andere woning zeker ergens aan kunnen ophangen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 15:57 Onderwerp: |
|
|
Ok, stap voor stap dan maar.
StevenK schreef: handhaven heeft weinig nut als het bouwwerk vergund kan worden.
Jij schreef: Dat de gemeente niet kan handhaven omdat er gelegaliseerd kán worden lijkt mij krom.
StevenK schreef echter helemaal niet dat er niet kan worden gehandhaafd. Hij schreef alleen dat het geen nut had als duidelijk is dat er gelegaliseerd kan worden.
Dat is ook wat ik schreef.
Ik voegde eraan toe: als het niet duidelijk is dat er gelegaliseerd kan worden, dan heeft het wel zin om een handhavingsverzoek in te dienen.
Ik heb geen idee hoe je het hier niet mee eens kan zijn, tenzij je gewoon niet goed leest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: vr 16 jul 2010 4:21 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen zondag heb ik een verzoek tot handhaving in elkaar geflanst en maandag bij de gemeente afgeleverd.
De buurman heeft inmiddels ook een mooie brief mogen ontvangen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het civiele traject. Gezien het feit dat de buurman ook al brutaal heeft aangegeven een soort van (tuin)huisje te willen bouwen tegen het huis van mijn oom aan, denk ik dat het ook wel die kant op zal gaan.
Bestuursrecht ligt mij sowieso al niet en van regelgeving omtrent bouwen is mijn kennis nihil. Ik heb geen idee of dit bouwwerk uberhaupt kan worden vergund. Het is nu even afwachten. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 16 jul 2010 19:29 Onderwerp: |
|
|
Troost je: bij ons naast zit al 3 jaar ILLEGAAL een Kinderdagverblijf en de gemeente houdt ze de hand boven het hoofd
Succes ermee. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 8:22 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Troost je: bij ons naast zit al 3 jaar ILLEGAAL een Kinderdagverblijf en de gemeente houdt ze de hand boven het hoofd
Succes ermee. |
En als de gemeente waarin jij woont dit doet, dan doet natuurlijk elke gemeente het....... _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 11:21 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Troost je: bij ons naast zit al 3 jaar ILLEGAAL een Kinderdagverblijf en de gemeente houdt ze de hand boven het hoofd ;)
Succes ermee. |
Er wordt een kinderdagverblijf, dus een onderneming, gedreven in een bouwwerk, waarvoor geen vergunning is verleend? En de gemeente vindt dat prima?
Lijkt me heel erg stug! Appels en peren heet dat, geloof ik... |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: wo 21 jul 2010 17:43 Onderwerp: |
|
|
Matthijs schreef: | Over nog eens lezen gesproken:
Quote: | Dat ben ik niet met je eens; je kunt de vergunningaanvraag afdwingen waardoor je bezwaar kunt indienen. |
Nu ken ik niet het specifieke belangenkader van de Woningwet, maar je zal het beschadigen van een andere woning zeker ergens aan kunnen ophangen. |
De Woningwet geeft slechts een limitatief aantal gevallen waarin een bouwvergunning mag en moet worden geweigerd (art. 44) en wellicht zou het in strijd kunnen zijn met bouwregelgeving, weet ik eerlijk gezegd niet uit m'n hoofd, maar als dat niet het geval is (de andere wijzigingsgronden zijn ook niet van toepassing) heb je geen opties meer, dus moet de bouwvergunning wel worden verleend en dus heeft een verzoek tot handhaving niet zo gek veel zin. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 22 jul 2010 8:52 Onderwerp: |
|
|
Tenzij voor het bouwwerk ook een ontheffing/projectbesluit nodig is omdat het niet in de huidige bestemming valt. Dan moet het BO namelijk andere belangen afwegen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|