|
Auteur |
Bericht |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 15:54 Onderwerp: binnenplanse vrijstelling - publicatie |
|
|
Van een juridisch medewerker van een grote gemeente begreep ik vandaag dat de aanvraag voor een bouwvergunning niet gepubliceerd hoeft te worden indien er een binnenplanse vrijstelling kan worden verleend. Met binnenplanse vrijstelling bedoel ik in dit geval: het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan, maar op grond van de planvoorschriften kan vrijstelling worden verleend (dus geen WRO/Wro-situatie).
Ik vroeg mij af of de visie van de juridisch medewerker wel klopt. Het heeft ook nadelige consequenties. Een omwonende belanghebbende die redelijkerwijs bedenkingen zal hebben tegen het bouwplan, zal deze bedenkingen eerst in een evt. bezwaarprocedure kenbaar kunnen maken.
Hoe denken jullie hierover? Had de aanvraag ter inzage gelegd/gepubliceerd moeten worden? |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 16:22 Onderwerp: Re: binnenplanse vrijstelling - publicatie |
|
|
UsualSuspects schreef: | Van een juridisch medewerker van een grote gemeente begreep ik vandaag dat de aanvraag voor een bouwvergunning niet gepubliceerd hoeft te worden indien er een binnenplanse vrijstelling kan worden verleend. |
Mijns inziens moet een aanvraag om een bouwvergunning altijd gepubliceerd worden. Zie art. 41 Woningwet Quote: | Artikel 41
Van een aanvraag om bouwvergunning wordt binnen twee weken na ontvangst daarvan door burgemeester en wethouders kennisgegeven in een van gemeentewege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad. |
UsualSuspects schreef: | Met binnenplanse vrijstelling bedoel ik in dit geval: het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan, maar op grond van de planvoorschriften kan vrijstelling worden verleend (dus geen WRO/Wro-situatie). |
Dat begrijp ik niet. Hoezo geen WRO/Wro situatie een vrijstelling (onder Wro ontheffing) is toch sowieso een WRO/Wro aangelegenheid.
Verder is het relevant of er wellicht sprake is van een binnenplanse ontheffing. De aanvraag is daartoe leidend, wanneer de aanvraag gedaan is na 1 juli 2008 geldt de Wro. Onder de Wro dient voor een binnenplanse ontheffing een mogelijkheid geboden te worden om zienswijzen kenbaar te maken. Zie art. 3.6 Wro Quote: | Artikel 3.6
1. Bij een bestemmingsplan kan worden bepaald dat burgemeester en wethouders met inachtneming van de bij het plan te geven regels:
a. binnen bij het plan te bepalen grenzen het plan kunnen wijzigen;
b. het plan moeten uitwerken;
c. van bij het plan aan te geven regels ontheffing kunnen verlenen;
[...]
4. Een ontheffing als bedoeld in het eerste lid, onder c, kan onder beperkingen worden verleend. Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
5. Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen omtrent een voorgenomen ontheffing of nadere eis als bedoeld in het eerste lid naar voren te brengen. [...] |
Bezwaar is dan ook niet meer aan de orde, maar eerst zienswijzen en vervolgens beroep. |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 19:21 Onderwerp: |
|
|
Excuus, ten aanzien van de Wro drukte ik me wat ongelukkig uit. Het betreft hier mogelijk een artikel 15 Wro vrijstelling, ik doelde er dan ook op dat hier geen vrijstellingsprocedure als in bijvoorbeeld 19 Wro geldt (de buitenplanse vrijstelling).
De aanvraag is inderdaad gedaan na 1 juli 2008. Is er dan sowieso sprake van een binnenplanse ontheffing, of is een binnenplanse vrijstelling ook nog mogelijk? Het besluit heeft het over een binnenplanse vrijstelling.
Mijn gevoel zegt ook dat een aanvraag bouwvergunning altijd gepubliceerd moet worden, deze link bevestigt dat wel:
http://www.milieuhulp.nl/ruimte/page.php?thema=landbouw&page=faq&antwoord=1&id=270 |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 19:49 Onderwerp: |
|
|
Het overgangsrecht bevat het volgende:
Quote: | Artikel 9.1.7
1. Een vrijstelling of nadere eisen als bedoeld in artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden gelijkgesteld met een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, [...]
2. Het recht zoals dat gold vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet blijft van toepassing ten aanzien van een vrijstelling als bedoeld in het eerste lid, waarvan het verzoek is ingediend voor dat tijdstip. |
Dus, ja er is sprake van een binnenplanse ontheffing als de aanvraag gedaan is na 1 juli 2008.
In dat geval had er een ontwerp, of in ieder geval 'iets' gepubliceerd moeten worden. Er dient immers de mogelijkheid geboden te worden om een zienswijze kenbaar te maken.
Wat is de achtergrond van de vraag, wil je het besluit aanvechten? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 22:07 Onderwerp: Re: binnenplanse vrijstelling - publicatie |
|
|
fiasc o schreef: | UsualSuspects schreef: | Van een juridisch medewerker van een grote gemeente begreep ik vandaag dat de aanvraag voor een bouwvergunning niet gepubliceerd hoeft te worden indien er een binnenplanse vrijstelling kan worden verleend. |
Mijns inziens moet een aanvraag om een bouwvergunning altijd gepubliceerd worden. Zie art. 41 Woningwet Quote: | Artikel 41
Van een aanvraag om bouwvergunning wordt binnen twee weken na ontvangst daarvan door burgemeester en wethouders kennisgegeven in een van gemeentewege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad. |
UsualSuspects schreef: | Met binnenplanse vrijstelling bedoel ik in dit geval: het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan, maar op grond van de planvoorschriften kan vrijstelling worden verleend (dus geen WRO/Wro-situatie). |
Dat begrijp ik niet. Hoezo geen WRO/Wro situatie een vrijstelling (onder Wro ontheffing) is toch sowieso een WRO/Wro aangelegenheid.
Verder is het relevant of er wellicht sprake is van een binnenplanse ontheffing. De aanvraag is daartoe leidend, wanneer de aanvraag gedaan is na 1 juli 2008 geldt de Wro. Onder de Wro dient voor een binnenplanse ontheffing een mogelijkheid geboden te worden om zienswijzen kenbaar te maken. Zie art. 3.6 Wro Quote: | Artikel 3.6
1. Bij een bestemmingsplan kan worden bepaald dat burgemeester en wethouders met inachtneming van de bij het plan te geven regels:
a. binnen bij het plan te bepalen grenzen het plan kunnen wijzigen;
b. het plan moeten uitwerken;
c. van bij het plan aan te geven regels ontheffing kunnen verlenen;
[...]
4. Een ontheffing als bedoeld in het eerste lid, onder c, kan onder beperkingen worden verleend. Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
5. Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen omtrent een voorgenomen ontheffing of nadere eis als bedoeld in het eerste lid naar voren te brengen. [...] |
Bezwaar is dan ook niet meer aan de orde, maar eerst zienswijzen en vervolgens beroep. |
Bezwaar is wel degelijk aan de orde. Afdeling 3.4 Awb is namelijk niet van toepassing op de binnenplanse ontheffing. De voorgeschreven zienswijzeprocedure is vergelijkbaar met die van 4:8 Awb. |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 22:18 Onderwerp: Re: binnenplanse vrijstelling - publicatie |
|
|
Nico1979 schreef: |
Bezwaar is wel degelijk aan de orde. Afdeling 3.4 Awb is namelijk niet van toepassing op de binnenplanse ontheffing. De voorgeschreven zienswijzeprocedure is vergelijkbaar met die van 4:8 Awb. |
Inderdaad! Slordigheidje van me.
Dan is het feit dat de publicatie wellicht niet heeft plaatsgevonden minder relevant. Aangezien ik met de gedachte in het achterhoofd zat, geen zienswijzen kenbaar gemaakt dus in principe geen beroep (meer) mogelijk. (Hoewel de omstandigheid dat er niet gepubliceerd is het misschien alsnog mogelijk maakt) Bij bezwaar is voorgaande echter helemaal niet aan de orde.
tip: Probeer zo min mogelijk 'hele antwoorden te quoten', dat houdt het geheel beter leesbaar |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 22:33 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk. Ik moet nog even uitzoeken hoe een dergelijk forum werkt. Zo is het beter toch?
Om weer on topic te gaan: Ik vind die hele binnenplanse ontheffing maar een vreemde eend in de bijt wat betreft de procedure. In ieder geval dien je sowieso de binnengekomen bouwaanvraag te publiceren. Dit staat gewoon in de Woningwet.
De ontvangst van een verzoek om binnenplanse ontheffing (zonder bouwaanvraag) hoef je niet te publiceren. Het lijkt me dat je er niet aan ontkomt om de ontwerp-ontheffing te publiceren, tenzij je een onwaarschijnlijk geval kunt bedenken, waarbij van tevoren alle belanghebbenden bekend zijn. In dat geval kun je volstaan met het toezenden van de ontwerp-beschikking aan de belanghebbenden. |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 21 okt 2008 23:47 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Je hebt gelijk. Ik moet nog even uitzoeken hoe een dergelijk forum werkt. Zo is het beter toch? |
Nico1979 schreef: |
Om weer on topic te gaan: Ik vind die hele binnenplanse ontheffing maar een vreemde eend in de bijt wat betreft de procedure. In ieder geval dien je sowieso de binnengekomen bouwaanvraag te publiceren. Dit staat gewoon in de Woningwet. | Inderdaad, maar het is natuurlijk ook wel een lastige eend Enerzijds valt er voor te pleiten, ook voor de binnenplanse ontheffing afd.. 3.4 Awb toe te passen dat is in ieder geval duidelijk, namelijk ontheffing?, dan afd 3.4 Awb. Anderzijds wordt de binnenplanse ontheffing vaak gebruikt voor marginale overschrijdingen en dan is het voor de aanvrager zuur dat hij een dergelijk 'lange procedure' dient te doorlopen.
Een ander puur theoretisch vraagje: Wanneer de mogelijkheid bestaat om een bouwaanvraag te honoreren middels een binnenplanse ontheffing is er strikt juridisch toch geen strijd met het bestemmingsplan? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: wo 22 okt 2008 18:07 Onderwerp: |
|
|
Jawel. Er is wel strijd met de bestemmingsplanbepalingen. De binnenplanse vrijstelling is namelijk geen recht, doch een bevoegdheid. Het college kán vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan in de gevallen die in het bestemmingsplan als zodanig zijn aangeduid.
In beginsel zal er dus een bijzondere omstandigheid aanwezig dienen te zijn die ertoe noopt af te wijken van de bepalingen in het bestemmingsplan. In veel gemeenten wordt de binnenplanse vrijstelling/ontheffing echter wel gehanteerd als ware sprake van een recht. |
|
|
|
 |
|