Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bezwaarschrift ontvankelijk verklaart - PGB Zorgkantoor
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frog62

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 11:37    Onderwerp: bezwaarschrift ontvankelijk verklaart - PGB Zorgkantoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Achtergrond en brief aan de rechtbank
Sector Bestuursrecht
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij dien ik een bezwaarschrift in mbt het niet ontvankelijke verklaren van een bezwaarschrift bij het Zorgkantoor ivm het overschrijden van de gestelde wettelijke termijn.
Op 9 december 2010 is mijn brief op de bus gegaan en in de periode van 7 december tot aan 15 december zijn er 2 staking geweest, zie bijlage, waardoor mijn brief te laat bij het zorgkantoor is binnengekomen. TNT mail heeft deze informatie inmiddels van hun web site verwijderd maar deze informatie is nog wel te vinden op andere sites op internet. Deze heb ik dan ook toegevoegd als ondersteuning van mijn verzoek. Tevens een bevestiging van TNT gekregen dat ze in de periode geen garantie kunnen geven dat het binnen de gestelde termijn dat brief kan worden afgeleverd.

Tevens heb ik ernstige klachten psychische klachten gehad in de periode van november 2010 waardoor ik niet instaat was om te werken dan wel actie te ondernemen op deze brief. Zie bijlage.

Hopelijk kunt u mijn verzoek honoreren zodat het bezwaarschrift door het Zorgkantoor opnieuw in behandeling kan worden genomen.

In afwachting van uw reactie.
============
Ik had 6 weken de tijd om te reageren maar door omstandigheden is dit niet gelukt om d ebrief eerder te sturen. Wanneer TNT post niet had gestaakt dan was er confirm de afspraak geleverd. nu konden ze geen garantie afgeven.

Argumenten van de advocaat van het Zorgkantoor:
- ik had de admin kunnen uitbesteden dan was het probleem er niet geweest. (?). een hele vreemde beredenering vind ik. Als ik niet met de auto was gegaan maar met de bus dan had ik geen aanrijding met mijn auto gehad. )ik doe al jaren de admin voor mijn dochter en geen probleem nu helaas een keer wel.
- Ik had geen antwoordnummer moeten gebruiken en het aangegeven postbusnummer want nu hebben ze geen poststempel met een datum er op.

Ik ga binnenkort naar de rechtbank zonder advocaat en ik zal mij moeten verweren zodat ik het bezwaarschrift opnieuw in behandeling kan worden genomen.

Vraag:
1. Welke stellingen name tegen de argumenten vh zorgkantoor kan ik het beste opvoeren
2. Welke argumenten versterken mijn recht.
3. Hoe kan ik het beste verweer voeren als niet advocaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Algemene wet bestuursrecht (Awb):
Quote:
Artikel 6:9
1. Een bezwaar- of beroepschrift is tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn is ontvangen.
2. Bij verzending per post is een bezwaar- of beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

U heeft uw bezwaarschrift per post verzonden. Dit heeft u tijdig ingediend als u het vóór het einde van de termijn bij TNT ter verzending heeft aangeboden. Het poststempel geldt als bewijs van de datum waarop TNT het poststuk ter verzending aangeboden heeft gekregen (LJN: BP2138). Als er geen poststempel is, wordt vermoed dat het poststuk tijdig is aangeboden als het bestuursorgaan binnen één of twee werkdagen na de laatste dag van de bezwaartermijn het bezwaarschrift ontvangt (LJN: BR5196).

Op welke dag eindigde de bezwaartermijn precies? Op welke dag heeft het Zorgkantoor het bezwaarschrift ontvangen?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit artikel wat meer informatie over de terpostbezorging. Dat er geen poststempel op de envelop staat, komt ook voor bij normaal gefrankeerde post, dus dat argument slaat nergens op. De enige manier om overtuigend aan te tonen dat u het bezwaarschrift tijdig ter post hebt bezorgd is door het stuk aangetekend te versturen. U ontvangt dan immers een gedagtekend verzendbewijs.

Nu hoeft u niet overtuigend aan te tonen, maar slechts aannemelijk te maken. Psychische problemen zijn daarvoor doorgaans geen reden (zeker nu uw standpunt is dat u wel tijdig heeft verstuurd). Afhankelijk van de datum waarop de bezwaartermijn eindigde, kan de staking wel degelijk helpen bij de onderbouwing dat u wel tijdig ter post bezorgd heeft. Dat de informatie over de staking niet van de website van postNL afkomstig is, doet daarbij niet terzake. Of een beroep daarop succesvol is, hangt dan weer mede af van de datum waarop het stuk daadwerkelijk is ontvangen door het Zorgkantoor. Voor een goede motivering kun je natuurlijk ook aansluiten bij de motiveringen die in de rechtspraak worden gehanteerd, bijvoorbeeld door te zoeken op rechtspraak.nl, bij het onderdeel 'tekst' naar termijnoverschrijving postbezorging.

Overigens, de brief die u aan de rechtbank stuurt heet beroepschrift, u gaat in bezwaar bij het bestuursorgaan en in beroep bij de rechter. Maar dat heeft verder geen gevolgen voor de uitkomst.

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 18:07    Onderwerp: bezwaarschrift ontvankelijk verklaart - PGB Zorgkantoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor jullie reaktie.

gevraagd info door jullie:
de termijn voor het indienen liep van 30 oktober tot 13 december 2010. Agis zegt dit bezwaarschrift pas te hebben ontvangen op 21 december en is te laat binnengekomen. de briefhoofd heeft als datum en verstuurt op 9 december.

Verder: ik heb 1x A4 waar de ; begroepsgronden, overwegingen en conclusie instaan van het Zorgkantoor. Ik kan deze nergens uploaden ipv over te typen Crying or Very sad

iemand een suggestie?

(verder staat in de brief of de Rechtbank Zutphen het beroep niet gegerond wil verklaren. Inmiddels ligt het bij de Rechtbank in Utrecht. is dit een probleem voor het Zorgkantoor)

Thanks voor het meedenken.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch kader
Uw bezwaarschrift is tijdig ingediend als aan twee voorwaarden is voldaan:
(1) U heeft het bezwaarschrift vóór het einde van de termijn ter postbezorging aangeboden.
(2) Het bezwaarschrift is niet later dan een week na het einde van de termijn ontvangen door het bestuursorgaan.

Feiten
Medewerkers van TNT staakten hun werkzaamheden op 8, 9 en 10 december (bron). U heeft de brief ter postbezorging aangeboden op 9 december. De laatste dag van de termijn was 13 december. Op 14 en 15 december was er opnieuw een staking (bron). Het Zorgkantoor heeft het bezwaarschrift op 21 december ontvangen.

Voorwaarde (1)
U heeft het bezwaarschrift naar een antwoordnummer verstuurd. Er staat daarom (kennelijk) geen poststempel op de brief. U heeft dus een bewijsprobleem ten aanzien van uw stelling dat u de brief op 9 december heeft verstuurd. Zoals gezegd is er een vermoeden dat een brief zonder poststempel tijdig is verstuurd als het bestuursorgaan binnen enkele dagen na verloop van de termijn de brief ontvangt. In uw geval ontvangt het bestuursorgaan de brief vijf werkdagen na verloop van de termijn. Op twee van die werkdagen (namelijk 14 en 15 december) hebben de medewerkers van TNT post het werk neergelegd. Ter ondersteuning van de stelling dat u het bezwaarschrift tijdig heeft verstuurd kunt u het volgende aanvoeren:

(a) Het vermoeden dat het poststuk tijdig is verstuurd, dient ook voor u te gelden. Een staking van TNT is een vertragende omstandigheid die niet voor uw rekening dient te komen. Dat betekent niet zozeer dat het Zorgkantoor het risico van een poststaking draagt, maar wel dat het Zorgkantoor niet kan profiteren (in de zin dat een inhoudelijk debat wordt vermeden) van een toevallige staking. Als de twee stakingsdagen niet worden meegeteld, heeft het Zorgkantoor het bezwaarschrift na verloop van 3 werkdagen na afloop van de termijn ontvangen.

(b) Het bezwaarschrift zelf is gedagtekend op 9 december. Dat is op zich natuurlijk niet doorslaggevend, maar de rechter kan dit gegeven wel betrekken in zijn beoordeling van argument (a). Het geeft immers steun aan het vermoeden.

N.B. Het voorgaande is de meest gunstige uitleg van de omstandigheden. Ik heb het over 'werkdagen' omdat dat er minder zijn dan de zeven dagen die tussen de afloop van de termijn en de ontvangst van het bezwaarschrift zitten. "Na verloop van 3 werkdagen na afloop van de termijn" is eigenlijk 'binnen 4 werkdagen', maar drie valt eerder binnen 'enkele dagen' te brengen dan vier. TNT heeft van 14 december 23.00 uur tot 15 december 23.00 uur gestaakt, dus dat is eigenlijk maar één werkdag minder. Bovendien negeer ik de vertraging tussen 9 en 13 december, omdat de regel van het vermoeden 'enkele dagen na afloop van de termijn' is. Als uw wederpartij goed oplet maakt hij mogelijk gehakt van deze wel heel rooskleurige voorstelling van zaken.

Voorwaarde (2)
Volgens mij voldoet u aan deze voorwaarde. De laatste dag van de termijn is 13 december. 'Binnen een week na afloop' van die dag is volgens mij uiterlijk 21 december. Voor de zekerheid kunt u de rechtbank een getrapt argument voorleggen. In de eerste plaats (primair) betoogt u dat aan de voorwaarde is voldaan, omdat 21 december de laatste dag van de week is die begint op 14 december. Mocht de rechtbank 21 december als de eerste dag van de tweede week beschouwen, dan betoogt u in de tweede plaats (secundair) dat de termijn van een week dient te worden verlengd met de stakingsdagen van TNT. Die stakingen zijn immers niet uw verantwoordelijkheid en behoren niet ten nadele van u te werken.

Meer in het algemeen kunt u nog aanvoeren dat u liever de strijd met het Zorgkantoor aangaat op inhoudelijke gronden dan dat u door een ongelukkige staking en een formele termijn op een haar na niet meer ontvankelijk bent.

Verder doe ik er denk ik nog goed aan u er op te wijzen dat ik geen expert ben op het gebied van bestuursrecht. Het voorgaande heb ik gebaseerd op een betrekkelijk korte bestudering van de Awb en Tekst & Commentaar. Het overnemen van mijn argumenten doet u op eigen risico en ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade die u dientengevolge lijdt.
frog62

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 21:53    Onderwerp: bezwaarschrift ontvankelijk verklaart - PGB Zorgkantoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Regin. erg bedankt voor je info. ik denk dat ik een aantal zaken op papier ga zetten zodat ik dat ik me kan voorbereiden op de zitting. ik denk dat ik met je argumenten het beste uitgangspunt kan verschaffen om mijn eigen zaak te behartigen.

ik laat je weten wat hier uit gaat komen.

gr en nogmaals bedankt ook voor de andere reakties.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds