|
Auteur |
Bericht |
renaatje
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 12:36 Onderwerp: bezwaar tegen kamerverhuur Polen naast mij; tips? |
|
|
Beste mensen,
Sinds een half jaar heb ik veel overlast van mijn buren. Dit gaat van hard praten tot in de late uurtjes tot hard de trap aflopen en deuren dichtslaan als ze opstaan (vanaf 5 uur 's ochtends). In principe is het overlast in de vorm van algemene luidruchtigheid. Ik woon in een koophuis, eengezinswoning in een straat met louter koophuizen en een paar huizen met kamerbewoning. De woning naast mij is van een uitzendbureau dat zijn Poolse krachten daarin huisvest. Er wonen 7 volwassenen waarmee ik niet direct kan communiceren: ze doen de deur niet open, praten geen (goed) Nederlands en ik kan nooit achterhalen wie van de 7 nu degene is die stoort. Het betreffende uitzendbureau zegt dat ik 24-7 mag bellen als ik last heb. Ten eerste schiet dit niet op want ik ben dan al gestoord, wakker en geïrriteerd, ten tweede grijpen ze ook niet direct in maar komen ze een weekje later eens een 'waarschuwing' geven. Ik vind het niet kunnen dat ik naast mensen woon die niet eens met mij kunnen/willen communiceren. Op dit moment zijn ze sinds een week of twee 's avonds na tien uur rustig maar word ik nog iedere ochtend om 5 uur wakker van wat de politie noemt: 'gewone huisgeluiden'. Extra isolatie is m.i. ook geen oplossing want dan is het hard openen/sluiten van (buiten)deuren en buiten praten nog niet opgelost.
Kortom: ik wil gewoon dat ze eruit gezet worden!
Ik heb ondertussen contact met de gemeente maar als de daad bij het woord gevoegd moet worden wordt het daar ineens griezelig rustig... krijg geen antwoorden op mijn vragen etc.. Het uitzendbureau zegt destijds toestemming te hebben gevraagd bij de buren. Dat heb ik gecheckt en blijkt een leugen. Op dit moment loopt er een aanvraag van het uitzendbureau voor een omzettingsvergunning. Daar wil ik een bezwaar tegen indienen.
Wie heeft er goede ideeën over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
vriendelijke groet,
Renate |
|
|
|
 |
Bokkie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 14:11 Onderwerp: |
|
|
Wellicht kun je stellen dat die mensen 'willekeurige derden' zijn en derhalve maar moeten opkrassen.
Dat had hier ook succes, toen meende het Hof van Amsterdam dat de rechtmatig eigenaar van een woning maar moest vertrekken omdat ie een 'willekeurige derde' is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 17:37 Onderwerp: |
|
|
@TS: negeer Bokkie maar. Hij is hier de plaatselijke trol.
@anderen: negeer Bokkie. Don't feed the troll. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 20:53 Onderwerp: |
|
|
Jammer, dubbele post..... 
Laatst aangepast door cia76 op di 05 okt 2010 20:55, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 20:55 Onderwerp: |
|
|
Het zou heel goed kunnen dat de huisvestingsvorm die het uitzendbureau aan de polen biedt in strijd komt met het bestemmingsplan of met eisen van brandveiligheid (voor deze woonvorm (logiesfunctie of kamergewijze verhuur) gelden zwaardere eisen van brandveiligheid als voor de normale woonvorm). Daarnaast kan het zo zijn dat als de overlast aantoonbaar onevenredig is e.e.a. in strijd komt met de plaatselijke APV. Bewijzen is moeilijk maar wellicht zijn er meer in je straat die last ondervinden?
Je kunt de gemeente een verzoek tot handhaving doen als er inderdaad strijd is met bovenstaande regelgeving.
Overigens: dit soort praktijken leveren uitzendbureaus in de regel behoorlijk wat geld op. Mijn ervaring is dat je op die bureaus niet hoeft te rekenen als alleen op loze beloften en leugenachtige verhalen over de woonvorm. |
|
|
|
 |
Bokkie
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 21:14 Onderwerp: |
|
|
Och jee, door de nuttige en begrijpelijke bijdrage van cia76 dreigt de (vanuit psychiatrisch oogpunt) interessante bijdrage van Bona Fiduck ondergesneeuwd te raken.
Laten we er daarom allemaal nog maar eens even bij stilstaan...
bona fides schreef: | @TS: negeer Bokkie maar. Hij is hier de plaatselijke trol.
@anderen: negeer Bokkie. Don't feed the troll. |
|
|
|
|
 |
renaatje
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 22:51 Onderwerp: dankje |
|
|
cia76 schreef: | Het zou heel goed kunnen dat de huisvestingsvorm die het uitzendbureau aan de polen biedt in strijd komt met het bestemmingsplan of met eisen van brandveiligheid (voor deze woonvorm (logiesfunctie of kamergewijze verhuur) gelden zwaardere eisen van brandveiligheid als voor de normale woonvorm). Daarnaast kan het zo zijn dat als de overlast aantoonbaar onevenredig is e.e.a. in strijd komt met de plaatselijke APV. Bewijzen is moeilijk maar wellicht zijn er meer in je straat die last ondervinden?
Je kunt de gemeente een verzoek tot handhaving doen als er inderdaad strijd is met bovenstaande regelgeving.
Overigens: dit soort praktijken leveren uitzendbureaus in de regel behoorlijk wat geld op. Mijn ervaring is dat je op die bureaus niet hoeft te rekenen als alleen op loze beloften en leugenachtige verhalen over de woonvorm. |
Bedankt, hier staan een aantal nuttige dingen in!
Wat je schrijft over dat uitzendbureau dat klopt als een bus. Hoop gladde praatjes maar dat is alleen maar om de boel (mijn klachten) te sussen zodat zij belachelijk veel geld kunnen verdienen met niks doen.
Overigens ben ik er vandaag achtergekomen dat het uitzendbureau het pand ook weer huurt van een of andere BV. Zou dat evt. nog een juridische ingang kunnen bieden om dit gebeuren aan te vechten, dat je weet?
Verder is de gemeente erg slapjes, er is nog geen gebruikersmelding gedaan (daar is een brief over gestuurd, maar daar staat geen ultimatum in vermeld zegt die gemeentebeambte, pff...) en de vergunning hoeven ze pas uiterlijk in feb. 2011 aan te vragen. En dan kan ik pas bezwaar maken. Advies van ambtenaar was om de politie te bellen.
Heb ik gedaan. Ongelooflijk wat die agent tegen mij zei: hard praten, deuren dichtdoen e.d. zijn 'gewone' huisgeluiden. Ook midden in de nacht. Je kunt niet tegen iemand zeggen dat ie tot een bepaald decibel mag praten. Muziek daarentegen wordt wel als geluidsoverlast geaccepteerd. Nou ja zeg !! Is dit nu echt waar, staat dit ergens in de wet? En zoja, is er dan misschien jurisprudentie die zoiets debiels tegenspreekt of minstens nuanceert?
Of moet ik mijn buren gaan vragen of ze voortaan keihard muziek opzetten als ze 's nachts aan de wodka zitten of als ze 's morgens om 5 uur luid de trap afrennen om naar hun werk te gaan?
groetjes en alvast een bedankje aan iedereen die met me mee wil denken..
Renate |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 8:53 Onderwerp: |
|
|
Je zou je communicatie richting gemeente meer kunnen formaliseren. Zet je handhavingsverzoek op papier en haal daarin de punten aan van cia.
Dit moet de gemeente zien als de aanvraag om een besluit om te handhaven. De gemeente zal dan ook schriftelijk moeten reageren en daarmee kun jij vervolgens weer verder.
Wellicht kun je je concept al voorleggen aan het uitzendbureau met de opmerking dat je dit van plan bent. Wellicht komen ze dan echt in beweging.
Laatste tip om ook de fracties uit de gemeenteraad bij jouw probleem betrekken. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Bokkie
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 10:16 Onderwerp: |
|
|
Ja, en wellicht kun je ook een hypotheek bij de Rabobank aanvragen. Kan ook nuttig zijn. |
|
|
|
 |
renaatje
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 12:28 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Je zou je communicatie richting gemeente meer kunnen formaliseren. Zet je handhavingsverzoek op papier en haal daarin de punten aan van cia.
Dit moet de gemeente zien als de aanvraag om een besluit om te handhaven. De gemeente zal dan ook schriftelijk moeten reageren en daarmee kun jij vervolgens weer verder.
Wellicht kun je je concept al voorleggen aan het uitzendbureau met de opmerking dat je dit van plan bent. Wellicht komen ze dan echt in beweging.
Laatste tip om ook de fracties uit de gemeenteraad bij jouw probleem betrekken. |
hartelijk dank, goed advies!! Ik heb ondertussen ook besloten een vereniging op te starten van huiseigenaren in deze straat, ik denk dat de zaak dan een stuk sterker staat.
thx voor 't meedenken!  |
|
|
|
 |
renaatje
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 12:33 Onderwerp: |
|
|
Bokkie schreef: | Ja, en wellicht kun je ook een hypotheek bij de Rabobank aanvragen. Kan ook nuttig zijn. |
In wat voor zin denk je met bovenstaande opmerking iets zinvols bij te kunnen dragen aan dit onderwerp?
Als je zo gefrustreerd bent over het een of ander, zou je daar dan misschien een uitlaatklep voor kunnen zoeken waarbij je anderen -die daar niets mee te maken hebben- niet stoort? Ik wens je daar alle succes bij! (serieus) |
|
|
|
 |
Bokkie
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 13:58 Onderwerp: |
|
|
renaatje schreef: |
In wat voor zin denk je met bovenstaande opmerking iets zinvols bij te kunnen dragen aan dit onderwerp?
Als je zo gefrustreerd bent over het een of ander, zou je daar dan misschien een uitlaatklep voor kunnen zoeken waarbij je anderen -die daar niets mee te maken hebben- niet stoort? Ik wens je daar alle succes bij! (serieus) |
Wilde je alleen maar een nuttige tip geven. De geschiedenis leert namelijk dat het van nut kan zijn een hypotheek aan te vragen bij de Rabobank.
Het is duidelijk dat jij hier anders over denkt. Heb je wellicht vervelende ervaringen met de Rabobank?
Als je geen last wilt hebben van frustraties van andere mensen kun je overigens maar beter uit de buurt van dit forum blijven. Voor je het weet word je hier namelijk (door een bepaald individu, ik noem geen naam) voor 'kleuter', 'psychiatrisch bulpbehoevende', 'Duitser', etc. uitgemaakt.
PS: Begrijp overigens niet waarom je niet gewoon verhuist als die woonsituatie je niet bevalt. Oordopjes is ook een andere mogelijkheid. Kun je gewoon bij de apotheek kopen.
In jouw geval zou ik die situatie als een uitdaging zien om Pools te leren. Is toch leuk een nieuwe taal erbij te leren? Kun je straks (bij je verhuizing) in ieder geval de klusjesmannen in hun eigen taal aanspreken...wel zo handig. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 15:57 Onderwerp: |
|
|
renaatje schreef: | Bokkie schreef: | Ja, en wellicht kun je ook een hypotheek bij de Rabobank aanvragen. Kan ook nuttig zijn. |
Beter niet reageren.
Bokken hebben het nadeel vaak te balken, meestal tracht je met balken bruggen te bouwen om geschillen te overwinnen, sommige dragen ze dwars voor het hoofd. |
|
|
|
 |
JZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 18:30 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Het zou heel goed kunnen dat de huisvestingsvorm die het uitzendbureau aan de polen biedt in strijd komt met het bestemmingsplan of met eisen van brandveiligheid (voor deze woonvorm (logiesfunctie of kamergewijze verhuur) gelden zwaardere eisen van brandveiligheid als voor de normale woonvorm). Daarnaast kan het zo zijn dat als de overlast aantoonbaar onevenredig is e.e.a. in strijd komt met de plaatselijke APV. Bewijzen is moeilijk maar wellicht zijn er meer in je straat die last ondervinden?
|
Een bestemmingsplan stelt geen eisen aan of een pand al dan niet verhuurd mag worden aan wie dan ook. De enigste maar in dit geheel is indien er sprake is van kamerverhuur dat er bij gemeentes vaak bij meer dan 5 kamers een gebruikersvergunning vereist wordt. Let wel dit is enkel bij kamerverhuur bij 7 polen zou ik als verhuurder er juist voor kiezen dit niet te doen om geen vergunning aan te hoeven vragen.
Geluidsoverlast is altijd een lastig feit echter de verhuurder is wel geacht hierop te reageren en de gemeente heeft hier weinig mee van doen. Het enigste wat je kunt doen is dossiervorming (wat de verhuurder ook verplicht is jegens de desbetreffende die overlast veroorzaakt) zodat de verhuurder diegene kan uitzetten. Mijn ervaring is wel dat dit zowel diegene die klaagt als de verhurende partij altijd een lastige situatie is wat lang kan duren. |
|
|
|
 |
Bokkie
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 18:42 Onderwerp: |
|
|
JZ schreef: | Beter niet reageren. |
Waarom reageer jij dan?
Niet zo overtuigend wanneer de prediker tegen zijn preek in handelt, vind je ook niet?
JZ schreef: |
Bokken hebben het nadeel vaak te balken, meestal tracht je met balken bruggen te bouwen om geschillen te overwinnen,... |
Bedoel je met 'bruggen' bouwen het gebruik van woorden als 'kleuter'?
sommige dragen ze dwars voor het hoofd. |
Ja...en anderen dragen een balk in hun hoofd.
Was wellicht overtuigender geweest als je met je preek was gekomen toen een bepaald figuur hier meende mij voor 'kleuter' etc. te moeten uitmaken. Nu kan ik jou en jouw kennelijk partijdige houding, niet serieus nemen. Doei...!
Mijn ervaring is wel dat dit zowel diegene die klaagt als de verhurende partij altijd een lastige situatie is wat lang kan duren. |
Dus toch maar oordopjes kopen voor in de tussentijd...of gewoon verhuizen. Veel sterkte ermee. |
|
|
|
 |
|