|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 21:50 Onderwerp: |
|
|
JZ schreef: | cia76 schreef: | Het zou heel goed kunnen dat de huisvestingsvorm die het uitzendbureau aan de polen biedt in strijd komt met het bestemmingsplan of met eisen van brandveiligheid (voor deze woonvorm (logiesfunctie of kamergewijze verhuur) gelden zwaardere eisen van brandveiligheid als voor de normale woonvorm). Daarnaast kan het zo zijn dat als de overlast aantoonbaar onevenredig is e.e.a. in strijd komt met de plaatselijke APV. Bewijzen is moeilijk maar wellicht zijn er meer in je straat die last ondervinden?
|
Een bestemmingsplan stelt geen eisen aan of een pand al dan niet verhuurd mag worden aan wie dan ook. De enigste maar in dit geheel is indien er sprake is van kamerverhuur dat er bij gemeentes vaak bij meer dan 5 kamers een gebruikersvergunning vereist wordt. Let wel dit is enkel bij kamerverhuur bij 7 polen zou ik als verhuurder er juist voor kiezen dit niet te doen om geen vergunning aan te hoeven vragen.
Geluidsoverlast is altijd een lastig feit echter de verhuurder is wel geacht hierop te reageren en de gemeente heeft hier weinig mee van doen. Het enigste wat je kunt doen is dossiervorming (wat de verhuurder ook verplicht is jegens de desbetreffende die overlast veroorzaakt) zodat de verhuurder diegene kan uitzetten. Mijn ervaring is wel dat dit zowel diegene die klaagt als de verhurende partij altijd een lastige situatie is wat lang kan duren. |
Dat een bestemmingsplan nooit beperkingen stelt aan de woonvorm is onjuist. Als er bijvoorbeeld in een bestemmingsplan staat dat alleen woningen als hoofdgebouw zijn toegestaan op desbetreffend perceel en als woning dan vervolgens gedefinieerd wordt als een gebouw dat bedoeld is voor de huisvesting van uitsluitend één huishouden, dan mag pietje puk met zijn gezin met 10 kinderen daar wel wonen maar een woonvorm als kamergewijze verhuur of logies valt hier dan niet onder. Dit voorbeeld komt uiteraard uit de praktijk. Daar waar een bestemmingsplan het "wonen" toelaat zonder nadere beperkingen gaat dit een stuk minder snel op inderdaad. Kwestie van raadplegen bestemmingsplan dus. In dit laatste geval kom je toe aan de vraag of het betreffende pand brandveilig gezien wel of niet geschikt is voor die huisvesting.
In casu lijkt het mij dat sprake is van logiesfunctie en waarschijnlijk zal het zo zijn dat het pand moet worden aangemerkt als logiesgebouw. Dit betekent dat in het gehele pand subbrandcompartimentering van de afzonderlijke ruimtes moet zijn en afhankelijk van de verdere eigenschappen van het gebouw (grootte, meer dan 1 woonlaag etc.) moet er een brandmeldinstallatie in al dan niet met volledige detectie en eventueel met doormelding naar de meldkamer van de brandweer. Zo'n compartimentering en installatie zit vaak niet in dergelijke panden waar de uitzendbureaus hun moe-landers huisvesten. Dit is uiterst kwalijk want het tast de veiligheid aan van de bewoners én wellicht ook van de omliggende gebouwbewoners. Als de moelanders er wonen terwijl gesproken kan worden van permanente bewoners is in deze situatie sprake van kamergewijze verhuur en zijn vergelijkbare brandveiligheidseisen van toepassing. Dit alles staat in het Gebruiksbesluit en in het Bouwbesluit, beiden hangend onder de Woningwet.
Dat een uitzendbureau de kamers verhuurt aan 7 polen die waarschijnlijk allen apart huur betalen (lees: dit wordt achtergehouden op hun loon) duidt erop dat sprake is van meer dan een huishouden. De polen vormen geen gezin en leven ook niet samen alsof er sprake is van één sociale en economische eenheid. Voorts duidt dit erop dat sprake is van bedrijfsmatige kamerverhuur. De woonvorm kamergewijze verhuur stelt de eis van bedrijfsmatigheid. In die zin kan het dus relevant zijn dat er een uitzendbureau tussen zit. De brandveiligheidsregelgeving op het gebied van dergelijke huisvestingsvormen zit nu eenmaal zo in elkaar. De wet gaat ervan uit dat wanneer mensen met geringe sociale binding samen wonen minder sociale controle mag worden verwacht bij het uitslaan van een brand waardoor de brandveiligheidseisen hoger zijn. Wanneer er tevens sprake is van tijdelijke huisvesting, speelt dit des te sterker. Het gebruiksbesluit gaat er bij kamergewijze verhuurt trouwens vanuit dat dit geldt bij meer dan 4 personen, niet 5. Bij logiesfunctie speelt het aantal niet, behalve dan dat er sprake moet zijn van meer dan een logiesfunctie in een gebouw wil dit gebouw aangemerkt moeten worden als logiesgebouw.
Overigens: wat de politie u als antwoord geeft vind ik begrijpelijk daar waar u eigenlijk alleen klaagt over de geluidsoverlast van buren door leefgeluiden. Ook al zijn het naar Nederlandse maatstaven ongebruikelijke tijden dat deze geluiden waarneembaar zijn, geluidsoverlast van buren aanpakken op deze gronden is gewoon heel erg lastig. Gemeenste Schiedam heeft recentelijk geprobeerd om puur alleen op geluidsoverlast te handhaven, maar dit blijkt zo lastig dat het bijna als ondoenlijk moet worden beschouwd. Zie ook:
hier. M.i. heb je de meeste kans van slagen op grond van bestemmingsplan en of brandveilig gebruik. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 22:36 Onderwerp: |
|
|
Ik kon het niet laten om toch even het betreffende bestemmingsplan te raadplegen. Ik ga er even vanuit dat het om de Jan de Wittstraat gaat in Tilburg. Hier is het bestemmingsplan Zorgvlied 2008 van toepassing. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat de gronden aan die straat bedoeld zijn voor wonen met dien verstande dat er sprake is van grondgebonden woningen. Deze woningen zijn bedoeld voor de huisvesting van uitsluitend één huishouden. Dus bestemmingsplanmatig mag het al niet. Maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Is het een gewone woning waarin verbleven wordt of is het een andersoortig gebouw? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 06 okt 2010 23:25 Onderwerp: |
|
|
Huh ik lees dit draadje 2x: hoe kom je zo opeens bij Tilburg uit of kijk ik echt helemaal over iets heen? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 08 okt 2010 9:16 Onderwerp: |
|
|
Ha ha, tja daar was een beetje recherchewerk voor nodig..... Te beginnen met het profiel van TS. |
|
|
|
 |
|