Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 19:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bezwaar ontvankelijk?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
atomic

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 2:41    Onderwerp: bezwaar ontvankelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inzake een omgangsregeling is een toevoeging verstrekt door de raad voor de rechtsbijstand aan mijn ex-echtgenote. Ik heb redenen dat deze toevoeging op onjuiste gronden is verstrekt, echter is mijn bezwaar ontvankelijk?.

De vraag is dus of ik als wederpartij belanghebbende ben.

De raad van State heeft hier al eens een afwijzend oordeel gegeven, dat de wederpartij geen belanghebbende is: LJN: AA5209, Raad van State , H01.98.1588.
Ik meen echter om volgende redenen dat ik wel direct belanghebbende ben:
- Het betreft een omgangsregeling over een kind, waarover ik alleengezag heb. Een nodeloze procedure is belastend voor een kind. Ik heb er als gezaghebbend ouder direct belang bij dit te voorkomen als wettelijk vertegenwoordiger van het kind. Eenoverheidinstantie dient de belangen van een kind als eerste overweging te nemen (IVRK)

- Een toevoegingsbesluit in familierecht( omgangsregeling) betekent dat er nagenoeg nooit een kostenveroordeling zal komen ( kosten worden zonder motivatie gecompenseerd omdat ze ex-echtgenoten zijn). Een toevoegingsbesluit betekent voor mijn gezin een directe schade van ca. 3000 euro.

Kleine achtergrond. De procedure voor een omgangsregeling is direct opgestart, nadat BJZ en de rechter de OTS van zoontje hadden beëindigd.
De door mij beperkte omgangsregeling werd gesteund door BJZ, de rechter heeft bij beëindiging OTS ook zoontje (9 jaar) persoonlijk gehoord.
Inmiddels is door de rechter deze beperkte omgangsregeling zonder nader onderzoek overgenomen en de verzoeken van ex afgewezen. Kortom de procedure is volledig onnodig gevoerd. Toch is er geen proceskosten veroordeling gekomen.

Graag jullie visie of ik belanghebbende ben of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 3:13    Onderwerp: Re: bezwaar ontvankelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

atomic schreef:
Inzake een omgangsregeling is een toevoeging verstrekt door de raad voor de rechtsbijstand aan mijn ex-echtgenote. Ik heb redenen dat deze toevoeging op onjuiste gronden is verstrekt, echter is mijn bezwaar ontvankelijk?.

Lijkt mij niet. Volgens mij zelfs niet als jij anders voor de kosten van rechtsbijstand zou moeten opdraaien (dus in het geval dat een toevoeging is geweigerd), omdat je dan slechts een afgeleid (in plaats van rechtstreeks) belang hebt.

Quote:
De raad van State heeft hier al eens een afwijzend oordeel gegeven, dat de wederpartij geen belanghebbende is: LJN: AA5209, Raad van State , H01.98.1588.

Zoals ik al dacht:
Afdeling schreef:
2.2.1. De Afdeling is met de rechtbank van oordeel dat het belang van appellante, dat zij louter ontleent aan haar hoedanigheid van wederpartij van X, niet kan worden geacht rechtstreeks betrokken te zijn bij de met betrekking tot X ingevolge de Wet op de rechtsbijstand genomen besluiten.

Quote:
Ik meen echter om volgende redenen dat ik wel direct belanghebbende ben:
- Het betreft een omgangsregeling over een kind, waarover ik alleengezag heb. Een nodeloze procedure is belastend voor een kind.

Zeer beslist geen argument. Je hebt op geen enkele manier een rechtens te beschermen belang bij het belemmeren van het recht van je ex op toegang tot de rechter.

Quote:
- Een toevoegingsbesluit in familierecht( omgangsregeling) betekent dat er nagenoeg nooit een kostenveroordeling zal komen ( kosten worden zonder motivatie gecompenseerd omdat ze ex-echtgenoten zijn). Een toevoegingsbesluit betekent voor mijn gezin een directe schade van ca. 3000 euro.

Dit argument begrijp ik niet. Het lijkt me dat je zonder toevoeging minimaal evenveel kosten zult hebben.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kosten in familiezaken worden (nagenoeg) altijd gecompenseerd (behoudens heel bijzondere omstandigheden), toevoeging of geen toevoeging.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Jouw bezwaar richt zich tegen het feit dat de toevoeging is verstrekt terwijl dat naar jouw mening onjuist is, waartegen jij bezwaar hebt gemaakt bij de Raad voor de rechtspraak.

Ik denk dat je hierin geen belanghebbende bent en dat jouw bezwaar niet ontvankelijk zal worden verklaard. Het aanvragen van een toevoeging is een individuele persoonlijke beschikking die wordt afgegeven voor een bepaald doel (procedure).

Ik vraag mij af of Raad voor de Rechtspraak dan ook de verkregen informatie terzijde schuift of dat de verkregen informatie ook aanleiding zou kunnen zijn een afgegeven beschikking te heroverwegen.

Quote:
Kleine achtergrond. De procedure voor een omgangsregeling is direct opgestart, nadat BJZ en de rechter de OTS van zoontje hadden beëindigd.
De door mij beperkte omgangsregeling werd gesteund door BJZ, de rechter heeft bij beëindiging OTS ook zoontje (9 jaar) persoonlijk gehoord.
Inmiddels is door de rechter deze beperkte omgangsregeling zonder nader onderzoek overgenomen en de verzoeken van ex afgewezen.Kortom de procedure is volledig onnodig gevoerd. Toch is er geen proceskosten veroordeling gekomen.

Ik lees hieruit dat in de beschikking opheffing OTS er niets was vastgelegd omtrent omgang maar dat de toenmalige door Bjz ingestelde of door middel van een schriftelijke aanwijzing opgelegde omgangsregeling voor jouw ex aanleiding zijn geweest om een procedure op te starten en dat in de beschikking van deze door jouw ex gestarte procedure de beperkte omgangsregeling door de rechter is opgenomen en dus is bekrachtigd.

Indien dit correct is kun je niet spreken van een nodeloze procedure. Het is mogelijk dat een partij in het familierecht veroordeeld wordt in de proceskosten indien nodeloos wordt geprocedeerd als gevolg van de morele waardering van de houding jegens partijen.

Niettemin kan de rechter - al dan niet ambtshalve - een proceskosten-veroordeling uitspreken (zie art. 289 in verbinding met 362 en 429 lid 3 Rv.) Toelichting Bijv. in geval van chicanerende of querulerende verzoekers, aldus de MvT op art. 289 Rv. zie Parl. Gesch. Burgerlijk procesrecht, Van Mierlo/Bart, p. 450.

Quote:
Een toevoegingsbesluit betekent voor mijn gezin een directe schade van ca. 3000 euro.

Je komt dus zelf niet in aanmerking voor een toevoeging zodat jij de kosten hebt voor een advocaat en dit is onterecht omdat naar jouw mening nodeloos is geprocedeerd. Zoals ik hierboven reeds heb weergegeven ben ik van mening dat jouw ex niet nodeloos heeft geprocedeerd.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 16:52    Onderwerp: Re: bezwaar ontvankelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

atomic schreef:

Graag jullie visie of ik belanghebbende ben of niet.

Nee, de toevoeging aan je ex-partner heeft verder geen invloed op jou, ook niet op de omgangsregeling of de kostenveroordeling. Het enkele feit dat zij op basis van deze toevoeging kan procederen (omdat ze kennelijk niet genoeg geld heeft voor een advocaat), maakt jou geen belangstellende.

Jij gaat er vanuit dat je ex-partner alleen in het geval van een toevoeging gaat procederen en dat ze dit anders niet had gedaan. Je ex-partner krijgt juist de toevoeging omdat ook mensen met minder inkomen recht hebben op toegang tot een rechter. Wat jij in feite wil is dat de toevoeging wordt afgewezen en dat je ex-partner vervolgens geen geld heeft voor een advocaat en zich daarom genoodzaakt ziet af te zien van een procedure.

Dus nee, ik denk dat je geen kans maakt.
don quichot

Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2011 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met belangstelling heb ik onderstaand verhaal gelezen van "Atomic" alsook de reacties daarop. Ik heb te maken met een soortgelijke situatie waarbij mijn ex toevoeging ontvangt op basis van (moedwillig) foutieve informatieverstrekking mbt haar salaris en spaarsaldo.

Sinds september 2009 ben ik gescheiden. Eerst hebben we via Mediation getracht alles af te ronden, echter dat is helaas niet gelukt. Sinds 1,5 jaar proberen we via advocaten het af te ronden, echter ook dat blijkt lastig.

Recentelijk ben ik er achter gekomen dat mijn ex door foutieve informatie verstrekking gesubsidieerde rechtsbijstand krijgt (toevoeging) via de Raad voor Rechtsbijstand (hierna genoemd RvR). Volgens verschillende deskundigen kan m'n ex feitelijk nooit in aanmerking komen voor toevoeging vanwege haar te hoge salaris en liquiditeit.

In eerste instantie is door de RVR - afdeling Toevoeging - de subsidieaanvraag van m'n ex afgewezen gebaseerd over 2007, echter na een verzoek tot pijljaar verlegging naar 2009 is de subsidie plots wel gehonoreerd.

Ik heb bewijslast dat mijn ex bewust haar salaris te laag heeft opgegeven alsook haar spaartegoeden heeft verzwegen. Ik heb hierover met de RvR gebeld en op hun advies een zogenaamde klikbrief met bewijslast toegestuurd. Recentelijk heb ik een schriftelijke reactie ontvangen dat de RvR de case in behandeling neemt, echter er wordt tevens gesteld dat ik geen feedback krijg over het verloop en de uitkomst van het onderzoek. Ik begrijp dat de privacy gewaarborgd dient te blijven, maar wel zie ik graag een officiele reactie van de RvR, en wel in verband met het volgende:

Door de onterechte toevoeging voelt mijn ex niets in haar portemonnee, heeft ze geen haast, kan ze zich een eigen tempo, en een volledig op haar lijf geschreven afwikkeling (in relatie tot verdeelsleutel kinderen, woning, financien etc) veroorloven. Mijn ex heeft namelijk er geen enkel belang bij om mee te werken aan een soepele voortgang van het proces,
waarbij de belangen van ondergetekende (de man) of de belangen van de kinderen van partijen worden meegewogen. Op allerlei manieren traineert en frustreert mijn ex de afhandeling en ze neemt een loopje met eerder gemaakte afspraken en verantwoordelijkheden wat mij weer dwingt tot het nemen van tegenmaatregelen in de vorm van gerechtelijke stappen. Een uitermate traag en kostbaar traject is het resultaat, met alle gevolgen van dien.

Stel dat de RvR na onderzoek de mening deelt dat mijn ex ten onrechte toevoeging heeft genoten, dan is er in mijn ogen de afgelopen 2
jaar sprake geweest van rechtsongelijkheid tussen mijn ex en ondergetekende.

Waarschijnlijk ontvangt mijn ex een naheffing, waarover ik niet wordt geinformeerd, en wat ik begrijp. Wel is het zo dat door de onterechte toevoeging ik op enorme kosten ben gejaagd voor advocaten en mediation (ca. 40.000 Euro) welke grotendeels uitgespaard had kunnen worden als mijn ex van meet af aan geen toevoeging had genoten. Ik ben
benieuwd op welke wijze ik hiervoor gecompenseerd kan worden en welke stappen ik hiertoe dien te ondernemen. Het lijkt mij namelijk logisch dat Het Recht mij dient te beschermen tegen de rechtsongelijkheid in deze.

Volgens Het Juridisch Loket heb ik een punt, en zal ik een klacht moeten indienen bij De Nationale Ombudsman. Tevens werd me verteld dat ik een separate rechtzaak tegen m'n ex dien op te starten om compensatie te eisen voor de (onnodig) gemaakte kosten. Hiertoe heb ik volgens het Juridisch Loket een formele uitspraak nodig van het onderzoek van de RVR.......... Juist, en die krijg ik niet.......!

Begrijp me goed: ik ben het er mee eens dat een ieder gebruik moet kunnen maken van het rechtssysteem, en dat minder bedeelden onder ons daarvoor toevoeging genieten is prima. Echter in mijn situatie ontvangt m'n ex al 1,5 jaar ten onrechte een toevoeging en word ik onnodig op kosten gejaagd. Het is namelijk evident dat als zij geen toevoeging had genoten, zij - net als ik - van meet af aan ook een drive had om alles zo spoedig mogelijk af te ronden.

Heeft iemand een idee hoe deze impasse te kunnen doorbreken zonder dat ik weer een rachtzaak moet aanspannen? Elk advies is welkom.

Thanks!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2011 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan kort zijn: je hebt geen punt. In ieder geval heb je niets te vorderen op basis van die wellicht onterechte toevoeging door wellicht gepleegde valsheid in geschrifte.

De vraag die je je moet stellen is of je, die toevoeging compleet negerend, ergens recht op hebt door nodeloos geprocedeer van je ex. Dat is onwaarschijnlijk. In ieder geval vallen advocaatkosten onder de proceskosten, dus je had moeten aansturen op een veroordeling van je ex in de (bij voorkeur volledige) proceskosten.

BerichtGeplaatst: di 23 aug 2011 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Bona Fides,

Dank voor je reactie. Kan veroordeling van m'n ex in de proceskosten met terugwerkende kracht worden gerealiseerd? Ik ben er nml pas laat achter gekomen dat ze informatie achter heeft gehouden om voor toevoeging in aanmerking te komen.

Alvast dank voor je reactie.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 23 aug 2011 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

don quichot schreef:
Dank voor je reactie. Kan veroordeling van m'n ex in de proceskosten met terugwerkende kracht worden gerealiseerd? Ik ben er nml pas laat achter gekomen dat ze informatie achter heeft gehouden om voor toevoeging in aanmerking te komen.

Dat lijkt me niet mogelijk, maar zoals ik al zei: die onterechte toevoeging is compleet irrelevant.

Het feit dat de toevoeging onterecht blijkt maakt het geprocedeer niet plots nodeloos. Als het geprocedeer van je ex nu nodeloos is, dan was het dat al, en dan had het al tot een veroordeling in de proceskosten moeten leiden. De onterechtheid van de toevoeging staat er hoe dan ook compleet los van.

Als iemand je ex geld had geleend of geschonken om zo veel mogelijk tegen jou te procederen, had je om die reden je ex ook niet aan kunnen spreken. En ook niet die persoon die haar financierde. De enige vraag die voor jou relevant is, is of het geprocedeer zelf nodeloos was. Als je ex het geld van haar werkgever had gestolen, had dat voor jou ook geen verschil gemaakt.

BerichtGeplaatst: za 01 feb 2014 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is al weer even geleden, ruim 2 jaar om precies te zijn, maar pas heel recentelijk heb ik vernomen dat de klikbrief brief die ik eind 2011 richting de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) heb gestuurd, en waarin staat verwoord dat m’n ex op basis van valse gegevens gesubsidieerde rechtsbijstand (=toevoeging) krijgt, effect heeft gehad.

De toevoeging is door de RvR met terugwerkende kracht ingetrokken, en haar eerste advocaat, die na 2 jaar de stekker eruit heeft getrokken, omdat die merkte dat m'n ex geen concessies wilde doen, kan het bedrag nu bij m'n ex gaan verhalen. Hij is nu 3 aanmaningen verder en zal binnenkort de weg naar de kantonrechter nemen om alsnog zijn kosten te achterhalen.

Ik heb bewijs dat m'n ex haar liquiditeit heeft veilig gesteld (lees weggesluisd). Het ziet er naar uit dat ik (vordering 50 KEuro) en haar vorige advocaat (vordering 12 KEuro) het nakijken hebben.

Ondanks de eerdere reacties via dit forum blijft het voor mij onverteerbaar dat dit zomaar straffeloos kan. Ook begrijp ik de reactie niet dat de valse toevoeging irrelevant is. M'n ex heeft nml nooit de financiele prikkel gevoeld om concessies te moeten doen in de afwikkeling van de scheiding, die nu al 4,5 jaar voortduurt overigens.

Heeft iemand advies in deze?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 feb 2014 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

don quichot schreef:
Ook begrijp ik de reactie niet dat de valse toevoeging irrelevant is.

Irrelevant voor de vraag of haar geprocedeer nodeloos was. Daar valt weinig niet aan te begrijpen. Ik heb het bovendien al bijzonder duidelijk uitgelegd. Niet begrijpen en niet willen begrijpen liggen hier wellicht dicht bij elkaar.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds