|
Auteur |
Bericht |
ronvanbergen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 apr 2008 11:45 Onderwerp: bewust traineren strafbaar of niet ? |
|
|
Hallo,
Heb een vraag die in een komende rechtzaak erg belangrijk kan zijn:
Een bewindvoerder die het vermogen van een nalatenschap beheert en uitvoering dient te geven aan een verdeling hiervan weigert iedere medewerking te verlenen overeenkomsten na te komen.
Er is een overeenkomst tot verdeling van een gemeenschap, echter de bewindvoerder die als enigste persoon deze verdeling moet doen frustreert de uitvoering hiervan.
De reden tot niet uitvoering geven aan de verdeling ligt in het volgende feit:
De bewindvoerder heeft bij monde laten weten er alles aan te doen mij financieel aan de afgrond te willen krijgen. Doel is om mijn kind op die manier bij mij weg te laten nemen. Hij heeft dit ook aan vrienden van mijn overleden ex laten weten. Eén van die vrienden wil nu voor de rechtbank getuigen hierover.
Mijn vraag is of het bewust negeren en traineren van een overeenkomst tot verdeling van een gemeenschap strafbaar is als de moverende reden van die tegenwerking is gelegen in het feit dat diegene mij kwaad wil doen? En welk artikel zou dan van toepassing zijn?
vr.groet |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 apr 2008 21:45 Onderwerp: |
|
|
Betreft het hier een bewindvoerder, of een executair testementair?
Is de bewindvoerder niet aangesloten bij een beroepsvereniging waar regeld voor gelden, wat geven die regels dan aan?
Anders zou ik juridische informatie inwinnen om te kijken wat je wil, een nalatenschap moet ook binnen een bepaalde periode zijn afgewerkt lijkt me.
Misschien dat iemand anders hier een nuttige antwoord verder op heeft |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 21 apr 2008 22:01 Onderwerp: |
|
|
Je kunt een klacht indienen bij (de directie van) de bewindvoerder.
De directie zal de klacht in behandeling nemen. Hoor en wederhoor is van toepassing volgens mij.
Binnen 4 weken moet de directie een beslissing genomen hebben.
De directie zal de RC om advies vragen en zich daar aan houden.
Onder voorbehoud van fouten maar dit zal wel ongeveer kloppen..
Je zou ook kunnen informeren bij de bewindvoerder zelf welke procedure je moet volgen om een klacht / verzoek om andere bewindvoerder in te dienen.
Je zou dat telefonisch kunnen doen en het gesprek op je mobieltje opslaan.
Zoeken op google (klacht / bewindvoerder) kan ook uitkomst / oplossing bieden misschien. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Laatst aangepast door HenkR op ma 21 apr 2008 22:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
ronvanbergen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 apr 2008 22:02 Onderwerp: |
|
|
Het betreft een bewindvoerder die het vermogen uit een nalatenschap van een minderjarige beheert. Dus gewoon aangesteld bij testament.
De bewindvoerder beheert een vermogensbestanddeel wat mij toehoort ( contractueel). Het is dus de bewindvoerder die dit moet leveren maar weigert tot levering. Ik ga nu nakoming vragen aan de Rechtbank.
Nu is echter aantoonbaar dat de bewindvoerder al 3 jaar niet tot levering is overgegaan - ondanks sommaties - met het doel mij financieel aan de grond te krijgen en te houden. ( zie getuigenis hierboven ).
De vraag is dus of dit handelen niet alléén maar laakbaar maar óók nog eens, volgens een wetsartikel, strafbaar of onrechtmatig is. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 22 apr 2008 1:43 Onderwerp: |
|
|
Civielrechtelijk is de bewindvoerder waarschijnlijk wel aan te spreken via artikel 6:74 BW ("wanprestatie") en/of 6:162 e.v. BW (onrechtmatige daad).
Strafrechtelijk is wellicht ook wel een en ander mogelijk, maar dat zal helemaal van de concrete situatie afhangen. Goede kans dat artikel 225 Sr e.v. en/of 340 Sr e.v. van toepassing zijn. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 22 apr 2008 4:54 Onderwerp: |
|
|
Eerst een klacht bij de curator zelf indienen, lijkt mij stap 1 op de aangewezen weg. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|