|
Auteur |
Bericht |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 20:27 Onderwerp: bewindvoerder/mentor = wettelijk vertegenwoordiger? |
|
|
Door de kantonrechter ben ik benoemd tot bewindvoerder en mentor van mijn meerderjarige zoon.
Het zorgkantoor beweert dat ik GEEN wettelijk vertegenwoordiger ben en dat heeft consequenties voor zijn zorg.
Als ik info zoek over wettelijke vertegenwoordiging kom ik telkens weer uit op bewindvoerder, mentor of curator bij meerderjarige personen.
Waar kan ik vinden in welke wet wat officieel een wettelijk vertegenwoordiger is? En ben ik het nu wel of niet? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 21:07 Onderwerp: |
|
|
Kan het niet zijn dat het mbt de zorg alleen geldt als de persoon onder curatele staat?
Bewind en mentorschap is een vorm van wettelijke vertegenwoordiging waarbij de persoon handelingsbekwaam blijft. Misschien moet de persoon handelingsonbekwaam zijn? |
|
|
|
 |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 dec 2011 21:28 Onderwerp: |
|
|
Als er in de regels van het zorgkantoor staat dat een rekening op naam van de budgethouder OF zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger moet staan....
...daar staat NIET dat de budgethouder onbekwaam moet zijn..alleen dat hij/zij een wettelijk vertegenwoordiger mag/kan hebben op wiens naam de rekening staat.
En jij stelt: Bewind en mentorschap is een vorm van wettelijke vertegenwoordiging
Welke vorm? Is de ene vorm meer of minder wettelijk vertegenwoordiger dan de andere? Wat zijn andere vormen? Waar vind ik dat? Wanneer ben je wettelijk vertegenwoordiger en volgens welke wet?
Heel veel vragen die ik ook aan het zorgkantoor gesteld heb, ze geven er geen antwoord op, wijzen alleen af dat ik wettelijk vertegenwoordiger ben. En hoe ik dat dan wel kan worden heb ik geen idee meer van als zij gelijk hebben. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
|
|
|
 |
hilde12
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 dec 2011 0:13 Onderwerp: Re: bewindvoerder/mentor = wettelijk vertegenwoordiger? |
|
|
Volgens art. 1:453 BW:
Quote: | 1.Tenzij uit wet of verdrag anders voortvloeit, is de betrokkene tijdens het mentorschap onbevoegd rechtshandelingen te verrichten in aangelegenheden betreffende zijn verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding.
2. Met betrekking tot de in het eerste lid bedoelde rechtshandelingen vertegenwoordigt de mentor de betrokkene in en buiten rechte, tenzij op grond van wet of verdrag vertegenwoordiging uitgesloten is. De mentor kan de betrokkene toestemming verlenen deze rechtshandelingen zelf te verrichten.
3. Ten aanzien van andere handelingen dan rechtshandelingen betreffende de in het eerste lid genoemde aangelegenheden treedt de mentor, voor zover de aard van de desbetreffende handeling dit toelaat, in plaats van de betrokkene op.
(...) |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|