|
Auteur |
Bericht |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 9:15 Onderwerp: bevoegdheid BOA |
|
|
Wellicht niet helemaal strafrecht, maar toch een beetje.
Het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar dienst Stadswerken, groep Toezicht en Handhaving gemeente Utrecht 2007 heeft het volgende artikel:
Quote: | Artikel 3
1.De buitengewoon opsporingsambtenaar genoemd in artikel 1, is bevoegd tot opsporing van feiten strafbaar gesteld bij of krachtens:
de Wegenverkeerswet 1994; De toepassing van de hiervoor vermelde bevoegdheid dient zich te beperken tot stilstaand verkeer, met uitzondering van de artikelen 5, 6, 10, 60, 62 en 82 RVV 1990;
|
Nou ben ik in discussie geraakt met zo'n stadswacht die een stopteken gaf over dit artikel. Uiteindelijk contact gehad met de gemeente, die bovenstaand artikel leest als
artikel 5 RVV, artikel 6 RVV (etc, etc). Ik vraag me af of dat niet 5 WvW, 6 WvW, ... 82 RVV 1990 moet zijn.
Oftewel: wat is het nou? Mag een BOA nou wel of geen stopteken geven? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 10:53 Onderwerp: |
|
|
Er staat natuurlijk wat de gemeente zegt dat er staat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:02 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Er staat natuurlijk wat de gemeente zegt dat er staat. |
Uhm, dit is geen gemeentelijke verordering, maar een ministeriele regeling...
En ik snap de logica niet.. En ook niet hoe men er bij komt dat een boa dan opeens een stopteken mag geven  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:04 Onderwerp: |
|
|
Als er staat "art. 1, 2, 3 WvBLA", dan staat er "art. 1 WvBLA, art. 2 WvBLA, art. 3 WvBLA". Daar is geen twijfel over mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als er staat "art. 1, 2, 3 WvBLA", dan staat er "art. 1 WvBLA, art. 2 WvBLA, art. 3 WvBLA". Daar is geen twijfel over mogelijk. |
Oki, duidelijk! thanks. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:23 Onderwerp: |
|
|
Hoewel ook LEXIUS doorlinkt naar de artikelen uit de WVW (Zie namelijk hier:
http://maxius.nl/besluit-buitengewoon-opsporingsambtenaar-dienst-stadswerken-groep-toezicht-en-handhaving-gemeente-utrecht-2007),
lijkt me dat niet een juiste voorstelling van zaken.
Kijkend in die artikelen van de WVW dan zie je ook dat de inhoud van de WVW natuurlijk nog vreemder is...
Goed lezend staat er trouwens ook duidelijk:
De BOA is bevoegd krachtens de Wegenverkeerswet 1994.
De toepassing van die bevoegdheid dient zich te beperken tot
-stilstaand verkeer, met uitzondering van de artikelen 5 , 6 , 10 , 60 , 62 en 82 RVV 1990 ;
Op zich dus heel duidelijk dat het gaat om alleen artikelen uit de RVV. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:29 Onderwerp: |
|
|
Mja, ik ben dan op het verkeerde been gezet door overheid.nl. De linkjes naar de artikelen in art. 3 op wetten.overheid.nl (http://wetten.overheid.nl/BWBR0022105/geldigheidsdatum_02-06-2010) linken allemaal naar de WvW 1994... Vandaar dat ik redelijk overtuigd was van mn eigen gelijk  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 11:33 Onderwerp: |
|
|
Lexius linkt zelfs art. 82 RVV door naar art. 82 WVW... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|