Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 9:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

beveiliging en fouillleren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
morini

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 9:33    Onderwerp: beveiliging en fouillleren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 10 van de Grondwet zegt dat "ieder, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer".
Het eisen dat bij het verlaten van een bedrijf trui en broekspijpen worden opgetild, zakken leeggemaakt moeten worden en dat privé-auto's worden gecontroleerd staat volgens mij op gespannen voet met dit artikel.
Wie kan mij vertellen waar de wettelijke grenzen liggen waaraan een door een bedrijf ingehuurde beveilingsbeamte moet voldoen?
Waar vindt ik de wettelijke bepalingen hierover???

Thanks!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 03 jan 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van Strafvordering mag een beveiligingsbeambte (burger) niet fouilleren. Volgens mij gebeurt dit dus ook op vrijwillige danwel contractuele basis. Gezien de mogelijkheid op sancties bij weigering zal dit denk ik altijd in het contract vast gelegd worden.

Groeten,

Jerry
stracticus

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2006 13:19    Onderwerp: fouilleren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Een beveiligingsbeambte mag nooit fouilleren.
Wel kan het zijn dat er een zogenaamde visistatieregeling van kracht is in de onderneming waar je werkt. Dit betekent dat tassen etc. doorzocht mogen worden en voertuigen gecontroleerd. Het controleren van broekspijpen en het omhoog tillen van een trui mag echter niet.
De visitatie moet uitgevoerd worden zonder aanziens des persoons, steeksproefgewijs en moet in een afzonderlijke ruimte worden uitgevoerd.
De visistatieregeling maakt overigens onderdeel uit van de arbeidsovereenkomst die je hebt getekend.
msv

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het hier lees is het dus illegaal, maar toch even het verhaal. Vandaag was ik, samen met een vriend, in de Saturn (een soort mediamarkt) in Tilburg. Beetje rondgelopen in de zaak, uiteindelijk een mp3-spelertje gekocht. Toen we samen naar buiten liepen kwam er ineens een beveiligings-beamte voor mijn vriend staan en eiste dat hij de inhoud van zijn tas liet zien (In eerste instantie zei hij natuurlijk nee, maar na wat gezeur en verwarring heeft hij de inhoud snel even laten zien). Ik kan me niet voorstellen dat een ieder die niet aangesloten is bij de politie zich zulke rechten kan toeeigenen, ik kan het begrijpen als het alarm afgaat o.i.d. maar anders ook niet. De beveiligers beroepten uiteindelijk op "preventief fouilleren"en de "huisregels", jah...

Quote:
Op basis van Strafvordering mag een beveiligingsbeambte (burger) niet fouilleren.

Zou iemand me misschien kunnen wijzen naar de bron hiervan?
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee,

in het wetboek van strafvordering staat namelijk alleen wat wél mag.

Even terug naar de basis van je verhaal.
Je loopt een winkel in en deze hebben huisregels. In de huisregels staat opgenomen dat je moet meewerken aan bijv. genoemde fouilliering.
Nu kom je bij de kassa en een beveiliginsbeamte denkt: Die zal ik eens even controleren. Prima, als je meewerkt. Als je niet meewerkt loop je gewoon de winkel uit, heb je je niet aan de huisregels gehouden en zul je in het vervolg niet meer welkom zijn in de Saturn.

Mocht men de verdenking hebben van een winkeldiefstal kan het zijn dat ze dit eerst 100% zeker willen weten voordat ze de politie bellen. Weiger je dan kan men je aanhouden en overdragen aan de politie. Die mogen je wel fouilleren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds