Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 4:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

beslag voertuig na onbetaalde boetes
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MikkieMuis

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 16:41    Onderwerp: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie:
vorig jaar heb ik Nederland zowel een parkeerboete als een flitsboete gekregen. Ik reed toen met een Belgische auto en Belgische nummerplaat en was ook woonachtig in Belgie.

Tot op heden heb ik nog steeds geen aangetekende betalingsvordering ontvangen dus ik wacht vrolijk met betalen tot ik deze krijg.

Intussen heb ik een nieuwe auto met ook een nieuwe nummerplaat en ben nog steeds woonachtig in Belgie. Hiermee rij ik heel vaak in Nederland.

Ik hoorde echter dat de Nederlandse politie, indien deze mij staande houden - ook voor een routinecontrole - tot onmiddellijke inning mogen overgaan van deze boetes. Geen idee of dit waar is maar als het waar is zijn er 2 zaken die mij niet zinnen.

- Hoezo mag een Nederlandse ambtenaar beslag leggen op een goed wat toebehoort aan een in het buitenland wonende buitenlander. Een goed dat nota bene ook in het buitenland staat ingeschreven.

- Waarom zou Nederland mijn auto in beslag mogen nemen terwijl het helemaal niet bewezen is dat ik deze boetes heb veroorzaakt. Men heeft namelijk geen bewijs dat ik het ben die deze overtredingen heb begaan. Enige wat ze weten is dat mijn auto hierin een rol speelde. Ik had deze net zo goed uitgeleend kunnen hebben. Zolang ze dit niet kunnen bewijzen zie ik niet in hoe ze uberhaupt mijn eigendom in beslag kunnen nemen.

In Belgie (en ik meen ook in Nederland) is het zo dat al de politie een buitenlander tijdens de overtreding staande houdt wel tot onmiddellijke inning mag overgaan en anders beslag mag leggen op het voertuig. maar in dit geval ben ik nog niet eens officieel in kennis gesteld van deze vroegere overtreding gezien ik nog steeds geen aangetekende zending heb ontvangen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 18:02    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

MikkieMuis schreef:

- Hoezo mag een Nederlandse ambtenaar beslag leggen op een goed wat toebehoort aan een in het buitenland wonende buitenlander. Een goed dat nota bene ook in het buitenland staat ingeschreven.

Evident mag een politieagent dat, net zoals een Belgische politieagent dat ongetwijfeld zal mogen. Artikel 31 lid 1 van de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften bepaalt dat als de politie tijdens de uitoefening van haar bevoegdheden van het toezien op het naleven van de verkeersregels constateert dat iemand nog boetes heeft openstaan op een kenteken en er geen vaste woon- en verblijfplaats binnen Nederland bekend is hij mag verlangen dat je per direct betaalt en anders mag hij een zekerheid van tijdige betaling verlangen. Artikel 32 WAHV bepaalt vervolgens dat als je niet terstond kunt betalen de politie je auto in beslag mag nemen als voorlopige maatregel. De kosten daarvan worden dan vervolgens ook weer op jou verhaald.

MikkieMuis schreef:
- Waarom zou Nederland mijn auto in beslag mogen nemen terwijl het helemaal niet bewezen is dat ik deze boetes heb veroorzaakt. Men heeft namelijk geen bewijs dat ik het ben die deze overtredingen heb begaan. Enige wat ze weten is dat mijn auto hierin een rol speelde. Ik had deze net zo goed uitgeleend kunnen hebben. Zolang ze dit niet kunnen bewijzen zie ik niet in hoe ze uberhaupt mijn eigendom in beslag kunnen nemen.

Dat maakt niet uit. Je bent als eigenaar van de auto de eerste die verantwoordelijk is voor het betalen van de boetes. En in dit geval is er al sprake van niet betalen, dus mag de politie inderdaad gebruikmaken van haar bevoegdheden.

MikkieMuis schreef:
In Belgie (en ik meen ook in Nederland) is het zo dat al de politie een buitenlander tijdens de overtreding staande houdt wel tot onmiddellijke inning mag overgaan en anders beslag mag leggen op het voertuig. maar in dit geval ben ik nog niet eens officieel in kennis gesteld van deze vroegere overtreding gezien ik nog steeds geen aangetekende zending heb ontvangen.

Ik snap niet meteen op grond waarvan je een aangetekend schrijven verwacht. Je bent geflitst zag ik. Heb je daarover überhaupt een schrijven ontvangen? Want dat moet wel, maar dat hoeft niet aangetekend te zijn.
MikkieMuis

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 18:16    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Artikel 31 lid 1 van de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften bepaalt dat als de politie tijdens de uitoefening van haar bevoegdheden van het toezien op het naleven van de verkeersregels constateert dat iemand nog boetes heeft openstaan op een kenteken en er geen vaste woon- en verblijfplaats binnen Nederland bekend is hij mag verlangen dat je per direct betaalt en anders mag hij een zekerheid van tijdige betaling verlangen.

Het gaat hier om een ander kenteken. Zoals jullie misschien wel (of niet) weten kan men in Belgie bij aankoop van een nieuwe auto ervoor kiezen een ander kenteken aan te vragen en het oude in te leveren.

Geldt het onmiddellijk betalen evenwel alleen voor de hoofdsom of ook voor bijkomende incassokosten? Het is in Belgie namelijk zo (hup daar ga ik weer) dat incassokosten alleen mogen worden geheven wanneer de persoon aangetekend in kennis werd gesteld van het nog openstaande bedrag.

komodo schreef:

Ik snap niet meteen op grond waarvan je een aangetekend schrijven verwacht. Je bent geflitst zag ik. Heb je daarover überhaupt een schrijven ontvangen? Want dat moet wel, maar dat hoeft niet aangetekend te zijn.

In de Belgische rechtspraak geldt een ongeschreven richtlijn die ook meestal door rechters wordt toegepast. Niet aangetekend = niet ontvangen. Brieven kunnen verloren gaan bij de post. Enkel een aangetekende zending heeft bewijskracht. Als in Belgie wonende Belg zou ik in extremis voor deze boetes toch voor het Belgische hof moeten verschijnen en niet voor het Nederlandse. Ik heb wel een gewoon schrijven ontvangen. Maar zoals ik al zei. Indien dit niet aangetekend aan mij wordt bezorgd kan ik ter verdediging opvoeren dat ik nimmer in kennis werd gesteld van deze overtreding. Het is dan aan de eiser om te bewijzen dat ik de boete wel degelijk heb ontvangen (en zeggen "die hebben we op de post gedaan" is voor een rechter helaas niet voldoende)
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 20:24    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

MikkieMuis schreef:

Het gaat hier om een ander kenteken. Zoals jullie misschien wel (of niet) weten kan men in Belgie bij aankoop van een nieuwe auto ervoor kiezen een ander kenteken aan te vragen en het oude in te leveren.

Hmm, ja. Maar desalniettemin, het artikel wat ik aanhaalde bepaalt een en ander voor zowel de bestuurder (31,lid 1 juncto 32) die geregistreerd staat als voor de situatie waarin de betreffende auto wordt aangetroffen, al of niet met bestuurder er bij.

MikkieMuis schreef:
Geldt het onmiddellijk betalen evenwel alleen voor de hoofdsom of ook voor bijkomende incassokosten? Het is in Belgie namelijk zo (hup daar ga ik weer) dat incassokosten alleen mogen worden geheven wanneer de persoon aangetekend in kennis werd gesteld van het nog openstaande bedrag.

Volgens mij, maar houd me nu even ten goede, ook meteen de vorderingskosten.

MikkieMuis schreef:

In de Belgische rechtspraak geldt een ongeschreven richtlijn die ook meestal door rechters wordt toegepast. Niet aangetekend = niet ontvangen. Brieven kunnen verloren gaan bij de post. Enkel een aangetekende zending heeft bewijskracht. Als in Belgie wonende Belg zou ik in extremis voor deze boetes toch voor het Belgische hof moeten verschijnen en niet voor het Nederlandse. Ik heb wel een gewoon schrijven ontvangen. Maar zoals ik al zei. Indien dit niet aangetekend aan mij wordt bezorgd kan ik ter verdediging opvoeren dat ik nimmer in kennis werd gesteld van deze overtreding. Het is dan aan de eiser om te bewijzen dat ik de boete wel degelijk heb ontvangen (en zeggen "die hebben we op de post gedaan" is voor een rechter helaas niet voldoende)

In Nederland gaat dat verweer niet werken, als zij kunnen aantonen dat het is verstuurd en naar het juiste adres. Het is niet nodig dat het aangetekend is verstuurd.
MikkieMuis

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 23:50    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:

In Nederland gaat dat verweer niet werken, als zij kunnen aantonen dat het is verstuurd en naar het juiste adres. Het is niet nodig dat het aangetekend is verstuurd.

En hoe willen ze dat aantonen?
Het zal trouwens nooit voor een Nederlandse rechtbank komen. Als het ooit voorkomt is het voor de Belgische rechtbank. Ik kan namelijk niet worden opgeroepen voor de het Nederlandse hof, meen ik me te herinneren. Correct me of I'm wrong.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 2:59    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

MikkieMuis schreef:

Aan de hand van hun administratie. Verzonden is voldoende.

Quote:
Het zal trouwens nooit voor een Nederlandse rechtbank komen. Als het ooit voorkomt is het voor de Belgische rechtbank. Ik kan namelijk niet worden opgeroepen voor de het Nederlandse hof, meen ik me te herinneren. Correct me of I'm wrong.

Waarom niet? Executie van het vonnis in België is lastiger, maar nu je toch geregeld in Nederland over de vloer komt...
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 7:35    Onderwerp: Re: beslag voertuig na onbetaalde boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

MikkieMuis schreef:
komodo schreef:

Wrong. Nederland kan alhier gepleegde feiten alhier vervolgen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 2 Sr jo art 2 Sv. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds