|
Auteur |
Bericht |
tonygils
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 23:14 Onderwerp: ben ik strafbaar? |
|
|
Hallo,
ik heb een product bedacht waarbij ik een product verkoop. ik noem even X.
Ik verkoop X aan de klant. ik vertel hierbij dat ze hiermee kunnen stoppen met roken. Met behulp van X kan de consument echt stoppen met roken, maar dit alleen wanneer de consument de instructies opvolgt.
Ook heb ik een product waarbij men gewicht kan kwijtraken. Hier precies hetzelfde. de consument moet wel de instructies opvolgen.
Is dit strafbaar? Na mijn inzien niet, omdat je een product verkoopt ter ondersteuning van het afvallen of stoppen met roken. Maar moet ik dan vermelden dat men dit als hulpmiddel kan gebruiken, of mag ik vertellen dat ze hierdoor kunnen afvallen/stoppen met roken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 0:08 Onderwerp: |
|
|
Misleidende reclame en dus onrechtmatig. Wellicht strafbaar als oplichting, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
Ik zou zeggen, probeer iets bij te dragen aan de maatschappij.
edit: naast strafbare oplichting komen ook art. 328bis Sr en art. 329 Sr in beeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 9:26 Onderwerp: Re: ben ik strafbaar? |
|
|
tonygils schreef: | Hallo,
ik heb een product bedacht waarbij ik een product verkoop. ik noem even X.
Ik verkoop X aan de klant. ik vertel hierbij dat ze hiermee kunnen stoppen met roken. Met behulp van X kan de consument echt stoppen met roken, maar dit alleen wanneer de consument de instructies opvolgt.
Ook heb ik een product waarbij men gewicht kan kwijtraken. Hier precies hetzelfde. de consument moet wel de instructies opvolgen.
Is dit strafbaar? Na mijn inzien niet, omdat je een product verkoopt ter ondersteuning van het afvallen of stoppen met roken. Maar moet ik dan vermelden dat men dit als hulpmiddel kan gebruiken, of mag ik vertellen dat ze hierdoor kunnen afvallen/stoppen met roken? |
Je brengt het een beetje vaag.
Als ik een auto koop en ik houd mij niet aan de instructies door de sleutel in de ventilator te steken i.p.v. het contactslot, dan werkt hij ook niet.
Heb je als instructie erbij aangegeven dat de consument tevens een half jaar niet mag eten, dan misleidt je wel degelijk want dan werkt het niet eten en niet jouw product.
Werkt jouw product of werken de instructies? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 10:43 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me essentieel wat je precies beweert: zeg je afslankpillen te verkopen terwijl je eigenlijk een dieet verkoopt (de instructies doen het werk), dan is er sprake van oplichting.
Sonja Bakker verkoopt bijvoorbeeld stapels boeken waarmee je kunt afvallen, door de instructies op te volgen - maar dat is de kern van het product (er wordt geen andere indruk gewekt aan de koper). _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
tonygils
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 13:36 Onderwerp: |
|
|
het product zorgt ervoor dat je niet kunt eten of roken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 14:53 Onderwerp: |
|
|
Als je een serieus antwoord wilt, speel dan open kaart. Ons om de tuin leiden met cryptische omschrijvingen is onzinnig, nutteloos, weinig respectvol en in het algemeen zonde van ieders tijd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 15:22 Onderwerp: |
|
|
...zeg me dat het niet dit product is. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 15:34 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | ...zeg me dat het niet dit product is. |
 _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 19:07 Onderwerp: |
|
|
Moet je ook de handen meenemen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|