|
Auteur |
Bericht |
piotr136
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 20:09 Onderwerp: beledigen ambtenaar in functie |
|
|
Mijn zoon van 18 heeft tegen een politieagent gezegd "ik vind jou een teringlijer". Niet omdat er ruzie was maar zomaar, wat natuurlijk fout is.
Nu heeft hij een dagvaardiging gekregen en een transactie voorstel van 400 euro.
Mijn vraag is wat moet hij doen, laten voorkomen of betalen.
Indien ik het laat voorkomen staat het volgende in het transactievoorstel van de officier van justitie
De geldboete die ik ter zitting zal vorderen zal, indien u het schikkingsbedrag niet tijdig betaalt, aanzienlijk hoger zijn dan het bedrag dat u nu als schikking wordt voorgesteld.
Je wordt eigenlijk gedwongen om het bedrag maar te betalen.
Is er iemand die mij hierin advies kan geven |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 20:21 Onderwerp: |
|
|
Geen juridisch advies maar het advies om je zoon op z'n flikker te geven en hem uiteraard het transactievoorstel zelf te laten betalen. Dat lijkt me in het kader van de opvoeding zinvoller dan hier te vragen op welke wijze je onder de gevolgen van het gedrag van je zoon uit kunt komen. |
|
|
|
 |
piotr136
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 20:49 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk betaald hij alles zelf en ja hij heeft op zijn flikker gekregen en nee ik probeer er niet onder uit te komen. Ik vraag welke keus wenselijk is in dit geval.
Kom niet met dit soort domme opmerkingen aanzetten daar zijn wel andere forums voor |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 21:24 Onderwerp: |
|
|
Als je enigszins serieus kunt beargumenteren waarom "ik vind jou een teringlijer" geen belediging is, kun je het laten voorkomen en bij de rechter aanvoeren dat, mocht het toch tot een veroordeling komen, de opgelegde straf niet hoger zou mogen zijn dan 400 euro omdat je zoon niet gestraft mag worden voor het feit dat hij zich wilde verdedigen.
400 euro is in ieder geval het standaardtransactiebedrag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 21:36 Onderwerp: |
|
|
piotr136 schreef: | Natuurlijk betaald hij alles zelf en ja hij heeft op zijn flikker gekregen en nee ik probeer er niet onder uit te komen. Ik vraag welke keus wenselijk is in dit geval.
Kom niet met dit soort domme opmerkingen aanzetten daar zijn wel andere forums voor |
Gelukkig is daarentegen "ik vind jou een teringlijder" wel een slimme opmerking.
Dan vraag ik me verder af waarom de vader hier deze vraag stelt en niet de zoon. Het heeft er hierdoor de schijn van dat de vader meer onder de indruk van het voorval is dan de zoon/overtreder.
Een serieus juridisch advies: Terecht en standaard transactievoorstel, zoals bona fides hiervoor al aangaf. Gewoon betalen dus. |
|
|
|
 |
MaxForce
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 96
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 23:19 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je enigszins serieus kunt beargumenteren waarom "ik vind jou een teringlijer" geen belediging is, kun je het laten voorkomen en bij de rechter aanvoeren dat, mocht het toch tot een veroordeling komen, de opgelegde straf niet hoger zou mogen zijn dan 400 euro omdat je zoon niet gestraft mag worden voor het feit dat hij zich wilde verdedigen.
400 euro is in ieder geval het standaardtransactiebedrag. |
Wat bona fides zegt. Besef echter wel dat veroordeling voor dit feit op uw zoons strafblad komt te staan. Gezien het feit dat die woorden 'zomaar' tegen die politieambtenaar gezegd zijn, lijkt mij het niet aannemelijk dat de politierechter enig verweer van uw zoon zal volgen. Het lijkt mij beter het voorstel te aanvaarden en te betalen, gezien de feiten die u schetst.
Overigens is er niemand die uw zoon dwingt het voorstel te aanvaarden. Dat de eis ter terechtzitting hoger zal liggen, doet daar niet aan af. Uw zoon heeft zelf de keuze om het voorstel te aanvaarden of te weigeren. |
|
|
|
 |
|