|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 10:07 Onderwerp: belastingsvoordeel constructie kleine ondernemersregeling |
|
|
Hallo,
Ik weet niet of ik mijn vraag op de juiste plaatst post maar goed.
Ik ben bekend met de kleine ondernemersregeling en heb al een aantal keer leuke ingevingen gehad en gisternacht ook. Ik heb daarom het volgende op papier gezet en ik wil graag weten wat jullie ervan vinden. Ook heb ik een vraag over cederen.
Wanneer je bij de kleine ondernemersregeling minder dan 1345,- aan BTW verschuldigd bent aan de belastingdienst dan kan je dit totale bedrag terugkrijgen.
http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-07.html
Stel je begint het jaar met ondernemen en je verwacht dat je marginale winst gaat maken. Na een tijdje kom je er echter achter dat alles zeer goed gaat.
Firma A verkoopt een product X voor 23,80 incl. BTW. De inkoop van het product is 11,90 incl. BTW. Hij betaalt dus 3,80 - 1,90 voorbelasting = 1,90 omzetbelasting.
Firma A heeft van product X 707 eenheden verkocht.
Firma A heeft binnen de kortste keer 7070,- bruto winst (in dit voorbeeld zijn er geen extra kosten). Bij de belastingaanslag kan firma A op deze manier nog gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Het BTW bedrag bedraagt namelijk 7070,- * 19% = 1343,30.
Wat je nu gaat doen is een tweede firma opstarten met een compagnon. Je kan namelijk niet meerdere eenmanszaken oprichten omdat je dan geen uniek BTW-nummer krijgt. Firma B wordt gesticht met een ander BTW-nummer.
Firma B koopt nu het product in voor 11,90 incl. BTW en verkoopt het aan firma A voor 23,80 incl. BTW. Firma A verkoopt het vervolgens door aan zijn klant voor 23,80.
In dit geval moet firma B 3,80 - 1,90 voorbelasting = 1,90 omzetbelasting betalen.
Firma A betaalt 3,80 - 3,80 voorbelasting = 0,-.
Ook gaat het goed met firma B en aan het eind van het jaar heeft ook firma B 707 stuks verkocht aan firma A verkocht. Deze heeft alle 707 ook verkocht.
Firma B heeft dan ook een bruto winst van 7070,- en een omzetbelasting van 1343,-.
Bij de eindafrekening bij de belastingdienst zullen beide bedrijven dus 1343,- aanslaan. Door de kleine ondernemersregeling krijgen zij dit bedrag weer terug.
In dit geval heb je door deze constructie dus 2686,- aan omzetbelasting uitgespaard. Want als firma B niet opgericht was, had firma A teveel BTW gehad om όberhaupt gebruik te mogen maken van de regeling.
Wat ook mogelijk is, is dat je voor jezelf een onderneming begint. Je hebt tot dan toe geen onderneming en werkt gewoon vast. Je start nu een firma A op en gaat vanaf dan al je (grotere) inkopen doen via deze firma en verkoopt voor exact dezelfde prijs aan jezelf. Bijv. je koopt een broek en verkoopt deze direct aan jezelf.
In dit voorbeeld is de persoon gek op broeken. Over het hele jaar koopt hij met zijn bedrijf 70 broeken van 119,- incl. BTW. Hij verkoopt deze broeken aan zichzelf voor 119,- incl. BTW. Firma A heeft in dit geval een bruto winst van 7000,- en zijn omzetbelasting bedraagt 1330,-.
Aan het eind van het jaar krijgt firma A dit bedrag terug van de belastingdienst en heeft deze persoon dus 1330,- uitgespaard.
N.B. Er moet van dat bedrag dat uitgespaard wordt natuurlijk wel bepaalde kosten afgetrokken worden zoals KvK, HBD heffing, bankkosten e.d. dit ligt echter een stuk lager dan het uitgespaarde bedrag.
Stel dat je nu met firma A nog voor 7000,- icl. BTW vorderingen open hebt staan bij een 7 verschillende debiteuren, ieder moet 1000,- aan je betalen. Is het dan mogelijk om in dit geval de vordering te cederen naar firma B. Je koopt dan de vordering voor precies hetzelfde bedrag over van firma A en gaat vervolgens de vorderingen innen, je weet namelijk zeker dat er betaald wordt omdat het betrouwbare klanten zijn. Firma A hoeft dan 1330,- minder omzetbelasting te betalen en firma B 1330,- meer omdat zij de vorderingen overgenomen heeft.
In dit geval wordt er m.i. weer gebruik gemaakt van de kleine ondernemersregeling en kan firma B het geld terugvorderen.
Mijn vragen hierover zijn. Is dit cederen het waard? Zijn er veel kosten verbonden aan de notaris? Kost het veel tijd? Ik heb hier (nog) geen verstand van en hoop dat iemand anders het mij uit kan leggen.
Verder was ik benieuwd of de constructie die ik bedacht heb klopt. Ik heb de belastingdienst gebeld en iemand die me hielp zij dat ik niks verkeerd deed. Ik weet echter niet of ik wel op zo'n medewerker af kan gaan.
Bedankt alvast. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 10:30 Onderwerp: |
|
|
Dit ziet er interessant uit. Ik denk dat je vraag beter beantwoord kan worden op HigherLevel: http://www.higherlevel.nl/ |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 10:35 Onderwerp: |
|
|
Heb ik gedaan! |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 10:54 Onderwerp: Re: belastingsvoordeel constructie kleine ondernemersregeling |
|
|
Walnootje schreef: | Wat je nu gaat doen is een tweede firma opstarten met een compagnon. Je kan namelijk niet meerdere eenmanszaken oprichten omdat je dan geen uniek BTW-nummer krijgt. Firma B wordt gesticht met een ander BTW-nummer.
Firma B koopt nu het product in voor 11,90 incl. BTW en verkoopt het aan firma A voor 23,80 incl. BTW. Firma A verkoopt het vervolgens door aan zijn klant voor 23,80.
In dit geval moet firma B 3,80 - 1,90 voorbelasting = 1,90 omzetbelasting betalen.
Firma A betaalt 3,80 - 3,80 voorbelasting = 0,-.
Ook gaat het goed met firma B en aan het eind van het jaar heeft ook firma B 707 stuks verkocht aan firma A verkocht. Deze heeft alle 707 ook verkocht.
Firma B heeft dan ook een bruto winst van 7070,- en een omzetbelasting van 1343,-.
Bij de eindafrekening bij de belastingdienst zullen beide bedrijven dus 1343,- aanslaan. Door de kleine ondernemersregeling krijgen zij dit bedrag weer terug.
In dit geval heb je door deze constructie dus 2686,- aan omzetbelasting uitgespaard. Want als firma B niet opgericht was, had firma A teveel BTW gehad om όberhaupt gebruik te mogen maken van de regeling. |
Hoeveel winst ga je weggeven aan je medevennoot? En is die bereid voor dat bedrag de risico's te dragen die een VOF met zich meebrengt? Mocht het de bedoeling zijn dat uiteindelijk (nagenoeg) alle opbrengst weer bij jou terecht komt, dan zou de belastingdienst mogelijk nog het leerstuk van de wetsontduiking (fraus legis) in kunnen roepen. Voor dit bedrag (bruto, want de uitgespaarde btw verhoogt wel de winst, dus daar moet nog IB over betaald worden) zal de inspecteur dat waarschijnlijk teveel werk vinden, maar je weet het nooit.
Quote: | Wat ook mogelijk is, is dat je voor jezelf een onderneming begint. Je hebt tot dan toe geen onderneming en werkt gewoon vast. Je start nu een firma A op en gaat vanaf dan al je (grotere) inkopen doen via deze firma en verkoopt voor exact dezelfde prijs aan jezelf. Bijv. je koopt een broek en verkoopt deze direct aan jezelf.
In dit voorbeeld is de persoon gek op broeken. Over het hele jaar koopt hij met zijn bedrijf 70 broeken van 119,- incl. BTW. Hij verkoopt deze broeken aan zichzelf voor 119,- incl. BTW. Firma A heeft in dit geval een bruto winst van 7000,- en zijn omzetbelasting bedraagt 1330,-.
Aan het eind van het jaar krijgt firma A dit bedrag terug van de belastingdienst en heeft deze persoon dus 1330,- uitgespaard. |
Je kunt niet aan jezelf verkopen. Er is geen onderneming voor de omzetbelasting en dus kun je in deze situatie geen gebruik maken van de KOR Quote: |
Stel dat je nu met firma A nog voor 7000,- icl. BTW vorderingen open hebt staan bij een 7 verschillende debiteuren, ieder moet 1000,- aan je betalen. Is het dan mogelijk om in dit geval de vordering te cederen naar firma B. Je koopt dan de vordering voor precies hetzelfde bedrag over van firma A en gaat vervolgens de vorderingen innen, je weet namelijk zeker dat er betaald wordt omdat het betrouwbare klanten zijn. Firma A hoeft dan 1330,- minder omzetbelasting te betalen en firma B 1330,- meer omdat zij de vorderingen overgenomen heeft. |
In/op de vordering zelf zit geen btw. De af te dragen btw blijft dus bij A (en moet ook afgedragen worden als de vordering nog niet betaald is) Quote: |
Ik heb de belastingdienst gebeld en iemand die me hielp zij dat ik niks verkeerd deed. Ik weet echter niet of ik wel op zo'n medewerker af kan gaan.
|
Dat weet ik wel. En dat zou ik niet doen. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 12:40 Onderwerp: |
|
|
Ik ben een student en heb een niet al te ingewikkeld bedrijf. Ik zou zo met mijn zusje die VOF op kunnen richten. Zij heeft zelf nagenoeg geen inkomsten. Verder is het risico voor de vennoot toch niet erg groot? Het enige wat de VOF doet is door verkopen aan firma A en verder niet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 12:53 Onderwerp: |
|
|
Interessante gedachtengang, maar bij een bedrijf komen meer kosten kijken dan je denkt. Overigens zie ik niet waarvoor een notaris nodig zou moeten zijn, een VOF kan zelfs zonder kvk-registratie bestaan: het is immers niet meer dan een contract tussen twee of meer partijen om samen te handelen in de beoefening van een bedrijf. Dat de belastingdienst en elke financiλle instelling daar anders over denkt is natuurlijk een andere discussie.
Overigens heeft het geen zin om vennoten toe te voegen om zo eerder in de buurt te komen van de strekking van de kleine ondernemersregeling, je zult nog altijd per ondernemer het magische aantal uren moeten halen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Walnootje
|
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 14:05 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | je zult nog altijd per ondernemer het magische aantal uren moeten halen. |
Het urencriterium speelt in de inkomstenbelasting, niet in de omzetbelasting. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 14:17 Onderwerp: |
|
|
Walnootje schreef: | Verder is het risico voor de vennoot toch niet erg groot? Het enige wat de VOF doet is door verkopen aan firma A en verder niet. |
Het risico is wel erg groot want elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen van de VOF.
Verder heb je naar mijn idee wel telkens een KvK registratie. een VOF is inderdaad een samenwerkingsverband tussen meerder personen. Op het moment dat he gezamenlijk onder ιιn naam optreedt, ben je feitelijk een VOF en ben je verplicht je in te schrijven.
Indien voldoende blijkt dat jij feitelijk de ondernemer bent, komt Fraus Legis aardig in de buurt lijkt me.
Bovendien heb je voor elke VOF administratieplicht, wordt je aangifte IB ook steeds lastiger en wordt je niet veel wijzer van het heen en weer factureren tussen je eigen VOF-jes. _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 14:21 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het een en ander gelezen over fraus legis en inderdaad. Als het puur gaat om belastingvoordeel en nergens anders om dan is fraus legis voor de hand liggend. Er worden echter wel vaak genoemd dat fraus legis nooit toegewezen is door de Hoge Raad.
Maar goed, mocht de Staat een procedure willen aanspannen dan ben je in no time je belastingvoordeel weer kwijt.
Kortom, een leuke theorie maar niet praktisch uitvoerbaar. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 27 okt 2011 15:04 Onderwerp: |
|
|
Als ik het zo lees dan is de kans op een succesvol beroep op fraus legis inderdaad erg klein. Er zijn namelijk zoveel handelingen die puur tot het behalen van belastingvoordelen strekken... |
|
|
|
 |
|