|
Auteur |
Bericht |
NielsF91
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 23:17 Onderwerp: baas betaald gewerkte uren niet uit |
|
|
Hallo,
Laatst ben ik gevraagd om voor mijn werkgever een spoedrit te doen om een pallet alsnog die dag te bezorgen. Achteraf gezien blijkt dat ik zelf medeveroorzaker was (miscommunicatie met collega) dat de pallet niet op de juiste dag bezorgd werd.
Nu kijk ik net op mijn urenstatus, en wat blijkt: De gewerkte uren op die dag zijn wel geregistreerd in het kloksysteem maar geschrapt door mijn baas (netto gewerkte uren: 0.00).
Ik zou graag willen weten of een baas zo maar (zonder vooraf te melden, overleggen of wat dan ook) deze uren mag schrappen? Wat zijn mijn rechten in dit geval als werknemer met een 0 uren contract?
Om nog even een nadere toelichting te geven: Bij fouten van collega's waarbij een extern bedrijf de bezorging moest verzorgen (en de kosten veelal hoger zijn) worden de kosten niet doorbelast aan de werknemer, dus ten aanzien van dat word ik al benadeeld.
Ik hoop dat iemand mij wegwijs kan en wil maken wat juridisch gezien mijn rechten in deze situatie zijn.
Met vriendelijke groet,
Nielsf91 |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 0:27 Onderwerp: |
|
|
Als je uren werkt, moet je deze ook betaald krijgen - zo is je contract ook neem ik aan.
Als de werkgever uiteindelijk niet uit zichzelf wil betalen, kun je altijd naar de rechter. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 8:36 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Als je uren werkt, moet je deze ook betaald krijgen - zo is je contract ook neem ik aan.
Als de werkgever uiteindelijk niet uit zichzelf wil betalen, kun je altijd naar de rechter. |
Zo zwart wit is het natuurlijk niet altijd. De redenering van de baas is hier geweest; jij hebt vergeten om werkzaamheden te verrichten, dan doe je die maar buiten je 'normale' werktijd. Ik snap opzich niet wat daar tegen is? |
|
|
|
 |
NielsF91
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 9:52 Onderwerp: |
|
|
Wat daar mijns inziens op tegen is is sowieso het feit dat mijn collega's ook wel eens fouten maken maar zij de kosten daarvan niet doorbelast krijgen. Ik had nu de mogelijkheid om op die dag zelf de fout te herstellen, maar doe dit blijkbaar "gratis" terwijl ik er wel mijn kostbare tijd voor heb vrij gemaakt. Kortom straft ze mij wel en andere collega's niet
Mijn baas geeft tot nu toe inderdaad niet thuis en kwam zoals verwacht met het antwoord dat het geen regulier werk was en ik het dus maar in mijn eigen tijd moest doen.. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 9:57 Onderwerp: |
|
|
jeroen1989 schreef: | svdongen schreef: | Als je uren werkt, moet je deze ook betaald krijgen - zo is je contract ook neem ik aan.
Zo zwart wit is het natuurlijk niet altijd. De redenering van de baas is hier geweest; jij hebt vergeten om werkzaamheden te verrichten, dan doe je die maar buiten je 'normale' werktijd. |
Je interpretatie van de zaak is duidelijk, en zo begrijp ik hem ook.
jeroen1989 schreef: | Ik snap opzich niet wat daar tegen is? |
Voor iemand die rechten studeert is dat een vreemde opmerking.
Als je die redenering doorvoert, dan zou de werknemer dus ook aanspraak kunnen maken op dat deel van de winst waar hij persoonlijk voor zorgt, of heeft hij recht op minder salaris als er geen winst wordt gemaakt.
Zo werkt het natuurlijk niet. De werknemer dient zich als goed werknemer te gedragen, en de opdrachten van zijn baas uit te voeren. Zo lang er geen opzet of bewuste roekeloosheid in het spel is, is de werkgever gewoon verantwoordelijk voor alle schade die werknemer onverhoopt mocht veroorzaken.
Daar waar de werknemer niet voldoende functioneert, kan de werkgever via dossieropbouw (functionerings- en beoordelingsgesprekken) ook nog een en ander recht zetten. Het inhouden van uren kan in ieder geval niet, en er is dus ook van alles tegen... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
NielsF91
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 10:39 Onderwerp: |
|
|
Dennis, bedankt!!! Met dit antwoord en de weerspiegeling naar de deling in de winst kan ik zeker wel iets  |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 17:06 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | jeroen1989 schreef: | svdongen schreef: | Als je uren werkt, moet je deze ook betaald krijgen - zo is je contract ook neem ik aan.
Zo zwart wit is het natuurlijk niet altijd. De redenering van de baas is hier geweest; jij hebt vergeten om werkzaamheden te verrichten, dan doe je die maar buiten je 'normale' werktijd. |
Je interpretatie van de zaak is duidelijk, en zo begrijp ik hem ook.
jeroen1989 schreef: | Ik snap opzich niet wat daar tegen is? |
Voor iemand die rechten studeert is dat een vreemde opmerking.
Als je die redenering doorvoert, dan zou de werknemer dus ook aanspraak kunnen maken op dat deel van de winst waar hij persoonlijk voor zorgt, of heeft hij recht op minder salaris als er geen winst wordt gemaakt.
Zo werkt het natuurlijk niet. De werknemer dient zich als goed werknemer te gedragen, en de opdrachten van zijn baas uit te voeren. Zo lang er geen opzet of bewuste roekeloosheid in het spel is, is de werkgever gewoon verantwoordelijk voor alle schade die werknemer onverhoopt mocht veroorzaken.
Daar waar de werknemer niet voldoende functioneert, kan de werkgever via dossieropbouw (functionerings- en beoordelingsgesprekken) ook nog een en ander recht zetten. Het inhouden van uren kan in ieder geval niet, en er is dus ook van alles tegen... |
Wellicht was mijn antwoord wat te ongenuanceerd (ging via telefoon), maar de essentie ervan ligt in het 'goede werknemerschap'. Jouw redenering over de winstdeling is een beetje uit de lucht gegrepen. Het zou me niet verbazen dat het veel vaker voorkomt, als werkzaamheden nog 'even ingehaald' moeten worden na werktijd en dat daar niet altijd een beloning tegenover staat.
Maar ik zit geenszins in het arbeidsrecht, dus als je me kunt laten zien waarom dat anders zou zijn voel ik me aanbevolen. |
|
|
|
 |
jeroen1989
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 17:11 Onderwerp: |
|
|
Pardon, opmerking neem ik terug. Had op mijn telefoon - in de haast - niet gelezen dat er in de casus stond dat het op een miscommunicatie ging, dit maakt het antwoord wel anders.
Excuses daarvoor! |
|
|
|
 |
|