Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
techorazek
|
Geplaatst: wo 27 jun 2007 17:31 Onderwerp: autorijden in Hongarije |
|
|
ik ben opgelicht door mensen die al bijna 2 jaar daar in een auto rijden met nederlands kenteken,
Heb al via rdw gehoord dat ze 15-07-2006 voor de keuring hadden moeten verschijnen en dit niet doen,ze zeggen ook steeds dat ze zonder wegenbelasting rijden
Hoe is dat nu,mag je met een hongaarse verblijfsvergunning al 2 jaar met een nederlands kenteken rijden?
Er is door een afd van de fiod gekeken en de naam klopt bij het kenteken maar ze wonen niet meer op dat adres ,nee logisch
mijn vraag is kan ik ze aan laten houden voor rijden zonder verzekering of mag je zolang met een nederlands kenteken rijden |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2007 12:54 Onderwerp: |
|
|
Dit is een heel ingewikkeld verhaal waar niet heel eenvoudig een antwoord op te geven is.
De auto moet gekeurd en verzekerd zijn. Beide overtredingen zullen in Hongarije niet opgemerkt worden.
De Hongaarse wet zal niet voorschrijven dat een Nederlandse auto gekeurd moet zijn. Daar zal de politie geen boete voor uit kunnen schrijven.
De Hongaarse wet zal wel een soort WA verzekering verplicht stellen. Als een kenteken normaal op naam staat gesteld moet deze volgens de Nederlandse wet gekeurd en verzekerd zijn waar de auto ook is, of hij nu rijdt of niet.
In Nederland is het zo geregeld dat beide overtredingen d.m.v. registercontroles worden afgehandeld. Het RDW controleerd de systemen periodiek met elkaar en kentekenhouders die geen keuring of verzekering hebben ontvangen een acceptgiro van het CJIB.
Je kunt in theorie aangifite doen van het feit dat de auto niet verzekerd is. Na deze aangifte zal de politie u een brief verzenden dat de zaak niet opgepakt wordt omdat het een gering feit is. Het heeft geen prioriteit.
Daarnaast snap ik niet goed wat u daarmee wilt bereiken?
Met betrekking tot het rijden in het buitenland met een Nederlandse auto, daar kan ik u geen antwoord op geven. Voornamelijk omdat het de Hongaarse wetgeving is die daar wat over zegt en niet de Nederlandse.
Dan heb ik het enkel over verkeerswetgeving. Er zullen mogelijk ook andere wetgeving zijn die hier iets van vinden (het wonen in het buitenland terwijl men ingeschreven staan in NL) maar daar moeten anderen hier dan een antwoord op geven als dat zo is. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|