|
Auteur |
Bericht |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 mrt 2013 17:04 Onderwerp: artikel 6:10 BW het recht van regres |
|
|
Een Engels bedrijf heeft een vordering op mij verkregen van een Nederlands bedrijf op grond van artikel 6:10 BW het recht van regres. Het Engelse bedrijf was de garant bij een lening. De schuld is nu dus buiten de Nederlandse wet komen te vallen. Kan deze schuldeiser nu naar een Nederlandse gerechtsdeurwaarder stappen, of moet hij een procedure in Engeland beginnen?
Voor de duidelijkheid moet ik wel vermelden dat de overeenkomst met de garant volgens het Engels recht is. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: zo 24 mrt 2013 18:20 Onderwerp: |
|
|
IN de overeenkomst met de garant staat wel: het recht van regres jegens Kredietnemer, zoals vermeld in artikel 6:10 BW.
Toch een beetje vreemd de vermelding van een Nederlandse wet in een Engelse overeenkomst! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 24 mrt 2013 18:20 Onderwerp: |
|
|
Dit is een vraag van internationaal privaatrecht. Het Engelse bedrijf moet een executoriale titel hebben om haar vordering op u in Nederland ten uitvoer te kunnen leggen. De hoofdregel uit de EEX-Verordening is dat de rechter van de woonplaats van de gedaagde bevoegd is. In uw geval is dat Nederland. Ik kan niet beoordelen welk recht van toepassing zou zijn. Het is in ieder geval mogelijk dat de Nederlandse rechter Engels recht toepast. Als het Engelse bedrijf een veroordelend vonnis heeft verkregen, kan zij dit vonnis ten uitvoer leggen. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: zo 24 mrt 2013 23:56 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je uitleg Regin. |
|