Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

artikel 5:56 BW Ladderrecht
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
André 1

Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 20:03    Onderwerp: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil mijn schutting ad voorzijde van de woning vervangen daar deze op instorten staat. Heb helaas een langdurend conflict met de buren dus het leek me zinvol hen schriftelijk toestemming te vragen om hun erf te betreden om de werkzaamheden uit te voeren daar het vanaf mijn kant zeer lastig te realiseren is. Dit hebben zij, ook schriftelijk, geweigerd, dus ik heb geen toestemming om mij op hun terrein te begeven.

Kan ik mij hier beroepen op artikel 5:56 BW ?

En zo niet, zijn zij dan zelf verantwoordelijk wanneer de oude schutting
mogelijkerwijs hun kant opvalt en eventuele schade aan hun eigendommen veroorzaakt? Eigen schuld, dikke bult ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 22:22    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

André 1 schreef:

Hangt ervan af:
- noodzakelijk
- tegen schadeloosstelling
- tenzij er gewichtige redenen bestaan

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 23:52    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
André 1 schreef:

Hangt ervan af:
- noodzakelijk
- tegen schadeloosstelling
- tenzij er gewichtige redenen bestaan

Vaag, kan ik niet veel mee.

noodzakelijk: nee, laat maar instorten?

tegen schadeloosstelling: ja dat weet ik, eventuele schade veroorzaakt door zal idd vergoedt moeten worden maar waarom zou daar uperhaubt schade moeten onstaan?

gewichtige redenen ?

Wiens ?

Ik wil enkel die op instorten staande open schutting vervangen door een nieuwe, niets meer niets minder...

Maar goed mijn lieve Gemeente beroept zich nu ook al op bestemmingsplan, voorgevelrooilijn, dus ik mag geeneens de schutting die er al 14 jaar stond voor die lijn vervangen, tenzij omgevingsvergunning en ontheffingsprocedure
lees bij elkaar €300,= voor een lullig schuttinkje van nog geen €100,= .

Volslagen buiten proportioneel, maar goed de regeltjes he?

Tenzij iemand alhier een beter idee heeft dan lijkt het mij verstandig om die oude schutting "zijn eigen gang" te laten gaan en simpelweg er wat coniferen tegenaan te planten, want dat mag volgens de regeltjes weer wel Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 0:39    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

André 1 schreef:

Dat is jammer voor je.

Quote:

Is het betreden van de het terrein van de buren noodzakelijk. Kan het echt niet anders.

Quote:
gewichtige redenen ?

Wiens ?

Misschien kun je het artikel dat je zelf aanhaalt er even bij nemen.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien dat artikel 5:49 BW nog iets kan betekenen?
Hierin wordt iets gezegd over kosten, maar ook over medewerken, dat impliceert ook het betreden, indien nodig.
Noodzakelijkheid om het erf van de buren te betreden, simpelgezegd, als de reden is dat u niet op uw eigen goudsbloemen wilt trappen is dat geen noodzakelijkheid, maar als u uw garage zou moeten afbreken wel.

Overigens is bouwen voor de voorgevel inderdaad meestal niet, of zeer beperkt toegestaan. Een schutting van max. 1m hoog is dan gebruikelijk. Indien u iets hogers wilt, kunt u beter gebruik maken van beplanting, maar let op: daar geldt artikel 5:42BW ! U moet dan de struiken op 0,5m. uit de erfgrens plaatsen. Voor bomen, zoals coniferen, dient u 2m aan te houden.
André 1

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 16:27    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
André 1 schreef:

Dat is jammer voor je.

Quote:

Is het betreden van de het terrein van de buren noodzakelijk. Kan het echt niet anders.

Quote:
gewichtige redenen ?

Wiens ?

Misschien kun je het artikel dat je zelf aanhaalt er even bij nemen.

lol, jaja je hebt gelijk, is helder.
Het kan wel anders: eerst mn rozenstruiken verwijderen, stenen bloembak 2 mtr x 60 cm afbreken...
André 1

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Indien u iets hogers wilt, kunt u beter gebruik maken van beplanting, maar let op: daar geldt artikel 5:42BW ! U moet dan de struiken op 0,5m. uit de erfgrens plaatsen. Voor bomen, zoals coniferen, dient u 2m aan te houden.

Bedankt, we gaan denk maar voor Coniferen, die ook als struiken kunnen worden aangemerkt wanneer ze als heg zullen worden gesnoeid.

http://www.bomenstichting.nl/pagina/5/infotheek/24/vragen_en_forum/#24_89
en http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Hoge+coniferen+achterburen/t/26097/printertopic/1/ is ook interessant.
Dus m.i. niet the hoog laten groeien.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 17:24    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

André 1 schreef:
lol, jaja je hebt gelijk, is helder.
Het kan wel anders: eerst mn rozenstruiken verwijderen, stenen bloembak 2 mtr x 60 cm afbreken...

Ok, dan is er wellicht "redelijkerwijs geen alternatief" (zoals bijv. Rb. Arnhem 10 maart 2005, LJN AT3916 het verwoordt). Er is in principe wel een alternatief, maar dat is veel bezwaarlijker en daarmee niet redelijk.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 21:12    Onderwerp: Re: artikel 5:56 BW Ladderrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ok, dan is er wellicht "redelijkerwijs geen alternatief" (zoals bijv. Rb. Arnhem 10 maart 2005, LJN AT3916 het verwoordt). Er is in principe wel een alternatief, maar dat is veel bezwaarlijker en daarmee niet redelijk.

Interessante en leerzame casus en als ik dit afzet tegen mijn situatie dan zult u begrijpen dat ik even plat lag (van t lachen).
Wat ik nog zou kunnen doen is mij idd beroepen op 5:56 met nogmaals een schrijven aan "gedaagden" in de hoop dat zij de jurisprudentie niet kennen maar uiteindelijk geen kans ivm Gemeentelijke gezeik omtrent voorgevelrooilijn. Voor deze lijn mag je immers zonder vergunning en ontheffing slechts tot 1 meter hoog en wat er nu staat is 1.80 mtr dus feitelijk ben ik al 14 jaar in overtreding Wink

Wat ik me nu enkel nog afvraag is of het mogelijk is en waar om mijn Gemeente er van te laten doordringen dat hun regeltjes en dan met name de kosten gepaard aan (bouw)vergunning en ontheffing m.i. disproportioneel zijn.

Bedankt voor het meedenken.

Laatst aangepast door André 1 op do 19 jul 2012 14:41, in totaal 1 keer bewerkt
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het BW geeft aan dat de hoogte 2m mag zijn tenzij bij gemeentelijke regelgeving anders wordt aangegeven.
Dat is hier dus het geval.

Als u van mening bent dat de kosten en regeltjes disproportioneel zijn, kunt u ervoor kiezen 1m aan te houden. Het is dus uw eigen afweging.

En ja, u bent inderdaad al 14 jaar in overtreding geweest, maar daar kunt u bij nieuwbouw geen beroep op doen. U zou het ook zo kunnen bekijken dat u 14 jaar lang geluk heeft gehad.
André 1

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Het BW geeft aan dat de hoogte 2m mag zijn tenzij bij gemeentelijke regelgeving anders wordt aangegeven.
Dat is hier dus het geval.

Als u van mening bent dat de kosten en regeltjes disproportioneel zijn, kunt u ervoor kiezen 1m aan te houden. Het is dus uw eigen afweging.

En ja, u bent inderdaad al 14 jaar in overtreding geweest, maar daar kunt u bij nieuwbouw geen beroep op doen. U zou het ook zo kunnen bekijken dat u 14 jaar lang geluk heeft gehad.

Helemaal gelijk en zo klaar als een klontje maar ik pleit onschuldig want ik wist het toen niet Wink
Las ik een tijdje terug dat elke burger alle wetten dient te kennen?
Kennelijk iets gemist.

Desalniettemin blijf ik van mening dat de leges voor een een simpele bouwvergunning en dan met name het zgn. minimum, zoals gehanteerd door verschillende Gemeenten, absoluut disproportioneel zijn.

Enkel bedoeld om de Gemeentelijke schatkist te vullen ?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds