|
Auteur |
Bericht |
keesvdmade
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 13:38 Onderwerp: artikel 3.6 Wro - bestemmingsplan |
|
|
In artikel 3.6 Wro is bepaald dat afdeling 3.4 Awb van toepassing is. In de oude WRO was geregeld dat in een bestemmingsplan de procedure geregeld kon worden. Kan artikel 3.6, lid 5 Wro per 1 juli meteen worden toegepast. Of blijven de procedureregels van de bestaande bestemmingsplannen van kracht totdat deze worden vervangen door nieuwe? |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 15:17 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens moeten de procedurebepalingen die in het bestemmingsplan zijn opgenomen gevolgd worden. Dat geldt (namelijk) bijvoorbeeld ook bij de procedure voor de binnenplanse ontheffing.
Overigens ligt het voor wat betreft de wijzings-, of uitwerkingsplannen mogelijk nog gecompliceerder. Het overgangsrecht bevat daarover namelijk een, voor mij, niet direct duidelijke bepaling.
fiasc o, in een eerder bericht, schreef: |
Voor bestemmingsplannen is het ontwerp leidend ten aanzien van de vraag welke procedure gevolgd dient te worden. Is het ontwerp voor 1 juli 2008 ter inzage gelegd dan wordt de (oude) WRO procedure gevolgd. Voor wijzigings/uitwerkingsplannen echter is het ontwerp ook leidend maar geldt de (oude) WRO nog een jaar na 1 juli 2008, dus wanneer het ontwerpplan voor 1 juli 2009 ter inzage wordt gelegd dient de (oude) WRO procedure te worden gevolgd.
Althans, dat is wat ik concludeer uit:
Art. 9.1.5 lid 2 Overgangsrecht Wro-WRO schreef: | Het recht zoals dat gold vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet blijft van toepassing ten aanzien van een wijzigings- of uitwerkingsplan, waarvan het ontwerp binnen een jaar na dat tijdstip ter inzage is gelegd. |
De bepaling over ‘een jaar’ is later toegevoegd. Weet iemand waarom dit onderscheid gemaakt is? |
|
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 15:44 Onderwerp: Re: artikel 3.6 Wro - bestemmingsplan |
|
|
keesvdmade schreef: | In artikel 3.6 Wro is bepaald dat afdeling 3.4 Awb van toepassing is. In de oude WRO was geregeld dat in een bestemmingsplan de procedure geregeld kon worden. Kan artikel 3.6, lid 5 Wro per 1 juli meteen worden toegepast. Of blijven de procedureregels van de bestaande bestemmingsplannen van kracht totdat deze worden vervangen door nieuwe? |
Dit is opgenomen in de Invoeringswet ruimtelijke ordening:
Artikel 9.1.5
1. Een wijzigings- of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt gelijkgesteld met een wijzigings- of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening.
2. Het recht zoals dat gold vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet blijft van toepassing ten aanzien van een wijzigings- of uitwerkingsplan, waarvan het ontwerp binnen een jaar na dat tijdstip ter inzage is gelegd.
Op basis hiervan lijkt het me logisch dat de 3:4 procedure toegepast dient te worden. De oude wijzigingsbevoegdheid WRO wordt immers gelijkgesteld met de wijzigingsbevoegdheid van de nieuwe Wro, wat impliceert dat hiervoor ook de procedurele bepalingen uit de Wro gelden. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 15:52 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: |
Op basis hiervan lijkt het me logisch dat de 3:4 procedure toegepast dient te worden. De oude wijzigingsbevoegdheid WRO wordt immers gelijkgesteld met de wijzigingsbevoegdheid van de nieuwe Wro, wat impliceert dat hiervoor ook de procedurele bepalingen uit de Wro gelden |
Hoe lees je artikel 9.1.5 van de invoeringswet dan? Daar wordt toch gesproken over een jaar na de invoering? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:25 Onderwerp: |
|
|
fiasc o schreef: | Nico1979 schreef: |
Op basis hiervan lijkt het me logisch dat de 3:4 procedure toegepast dient te worden. De oude wijzigingsbevoegdheid WRO wordt immers gelijkgesteld met de wijzigingsbevoegdheid van de nieuwe Wro, wat impliceert dat hiervoor ook de procedurele bepalingen uit de Wro gelden |
Hoe lees je artikel 9.1.5 van de invoeringswet dan? Daar wordt toch gesproken over een jaar na de invoering? |
Je hebt helemaal gelijk. Als het ontwerp vóór 1 juli 2009 ter inzage gaat, geldt de procedure uit het bestemmingsplan. Ik bedoelde te zeggen dat de procedure uit het bestemmingsplan niet geldt tot inwerkingtreding van een nieuw bestemmingsplan. Eigenlijk was mijn post ook gericht aan ts en als aanvulling op jouw post. |
|
|
|
 |
keesvdmade
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:37 Onderwerp: |
|
|
Nou weet ik niet meer of ik het goed begrijp.
Als je bijvoorbeeld een aanvraag tot wijziging na 1 juli 2008 binnenkrijgt is de nieuwe wet van toepassing. Ga je dan alsnog de oude procedurebepalingen uit het bestemmingsplan toepassen? Oftewel de provincie dient dan alsnog zijn zegje te doen? Het is nu juist een rechtstreekse bevoegdheid van BenW..
En ook bij artikel 15 WRO die nu in 3.6 valt te lezen. Blijven daarbij de oude bp-procedures van toepassing? Dus bijvoorbeeld niet 2 weken ter inzage maar 6 ogv afdeling 3.4?? Dit tot nieuw BP? tot 1 juli 2009? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:49 Onderwerp: |
|
|
keesvdmade schreef: | Nou weet ik niet meer of ik het goed begrijp.
Als je bijvoorbeeld een aanvraag tot wijziging na 1 juli 2008 binnenkrijgt is de nieuwe wet van toepassing. Ga je dan alsnog de oude procedurebepalingen uit het bestemmingsplan toepassen? Oftewel de provincie dient dan alsnog zijn zegje te doen? Het is nu juist een rechtstreekse bevoegdheid van BenW..
En ook bij artikel 15 WRO die nu in 3.6 valt te lezen. Blijven daarbij de oude bp-procedures van toepassing? Dus bijvoorbeeld niet 2 weken ter inzage maar 6 ogv afdeling 3.4?? Dit tot nieuw BP? tot 1 juli 2009? |
De ontvangst van de aanvraag is in deze niet bepalend waar het gaat om de wijzigingsbevoegdheid. De datum waarop je het ontwerpbesluit ter inzage legt bepaalt welke procedure je dient te doorlopen. Leg je het ontwerp voor 1 juli 2009 ter inzage, dan geldt de "oude" procedure zoals die is opgenomen in het bestemmingsplan. Gaat het ontwerp later ter inzage, dan is afdeling 3:4 Awb van toepassing.
Voor de binnenplanse ontheffing is de aanvraagdatum wél bepalend. Daar dien je de "nieuwe" procedure toe te passen als de aanvraag is binnengekomen na 1 juli 2008. Dit volgt uit 9.1.7. van de Invoeringswet. |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 16:54 Onderwerp: |
|
|
Keesvdmade schreef: | En ook bij artikel 15 WRO die nu in 3.6 valt te lezen. Blijven daarbij de oude bp-procedures van toepassing? Dus bijvoorbeeld niet 2 weken ter inzage maar 6 ogv afdeling 3.4?? Dit tot nieuw BP? tot 1 juli 2009? |
Afdeling 3.4 Awb is niet voorgeschreven voor de binnenplanse ontheffing. Enkel de mogelijkheid tot het kenbaarmaking van zienswijzen is verplicht gesteld in art. 3.6 lid 5 Wro. Ik ben van mening dat dan (inderdaad) de procedurebepalingen uit het bestemmingsplan gevolgd dienen te worden |
|
|
|
 |
keesvdmade
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 17:22 Onderwerp: |
|
|
1. In lid 5 staat toch te lezen dat op de voorbereiding afdeling 3.4 van toepassing is? Of geldt dit alleen voor de uitwerking en wijziging? Ik had dit uit de volgende tekst ook gehaald--> http://www.wro.nu/uploader_files/Digitale%20nieuwsbrief%202.pdf
2. En mijn vraag mbt de wijziging? |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 17:43 Onderwerp: |
|
|
Dat geldt inderdaad enkel voor de uitwerking/wijziging. Zie wettekst.
art. 3.6 lid 5 Wro schreef: | Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen omtrent een voorgenomen ontheffing of nadere eis als bedoeld in het eerste lid naar voren te brengen. Op de voorbereiding van een uitwerking of wijziging is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing met dien verstande dat de kennisgeving, bedoeld in artikel 3:12 van die wet, tevens langs elektronische weg geschiedt, dat het ontwerp-besluit met de hierbij behorende stukken tevens langs elektronische weg beschikbaar wordt gesteld, dat burgemeester en wethouders binnen acht weken na afloop van de termijn van terinzageligging omtrent de uitwerking of wijziging besluiten en dat de kennisgeving van het besluit tot vaststelling van de uitwerking of wijziging tevens langs elektronische weg geschiedt.
|
Aan de nieuwsbrieven die je noemt zou ik niet te veel waarde hechten, vaak zijn die verouderd.
keesvdmade schreef: | 2. En mijn vraag mbt de wijziging? |
Voor wijzigingen/uitwerkingen die voor 1 juli 2009 in ontwerp gaan, moeten nog de oude procedure worden gevolgd.
Zie het bericht van Nico1979 (hoewel ik er (nog) niet van overtuigd ben dat dan de procedurebepalingen uit het bestemmingsplan zondermeer buiten toepassing blijven) |
|
|
|
 |
keesvdmade
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 8:50 Onderwerp: |
|
|
Zou het toch niet zo zijn dat je moet lezen dat het ontwerp dat ter inzage is gelegd voor de invoeringswet dat daar het oude recht op van toepassing blijft. Ik kan de memorie van toelichting op deze wet ook niet vinden. Iemand misschien?
Het lijkt me vreemd dat een plan ingediend na 1 juli ogv het oude recht behandeld zou moeten worden (dus inclusief goedkeuring GS etc). |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 11:51 Onderwerp: |
|
|
keesvdmade schreef: | Zou het toch niet zo zijn dat je moet lezen dat het ontwerp dat ter inzage is gelegd voor de invoeringswet dat daar het oude recht op van toepassing blijft. Ik kan de memorie van toelichting op deze wet ook niet vinden. Iemand misschien? |
In de oorspronkelijke wettekst van de invoeringswet was gekozen voor dezelfde formulering als bij de bestemmingsplanprocedure. Bij nota van wijziging van 28 juni 2007 is het gedeelte " een jaar na invoering" toegevoegd. De reden daarvoor heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.
Het is dus in ieder geval zo dat als een ontwerp voor 1 juli 2008 ter inzage is gelegd, de oude procedure gevolgd moet worden. Echter moet dit ook als het ontwerp voor 1 juli 2009 ter inzage gelegd wordt.
keesvdmade schreef: | Het lijkt me vreemd dat een plan ingediend na 1 juli ogv het oude recht behandeld zou moeten worden (dus inclusief goedkeuring GS etc). |
Het bevreemdt mij ook, maar ik kan er niets anders van maken  |
|
|
|
 |
OBB
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 mrt 2009 15:25 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen is het al weer zo 1 juli 2009.
Hoe gaat het dan met de binnenplanse ontheffing? Immers gelden dan de procedurebepalingen tav artikel 15 niet meer. Artikel 15 WRO is dan weg.
Nu dient echter de mogelijkheid geboden te worden om (belanghebbenden) zienswijzen kenbaar te laten maken. (3.6 lid 5 Wro)
Kan dit per concreet geval of moet het vastgelegd worden in het bestemmingsplan?
memorie van toelichting schreef: | Aan een dergelijke ontheffing kunnen voorschriften
worden verbonden en beperkingen worden gesteld. Het vooraf betrekken
van belanghebbenden geldt ook voor de uitoefening van deze
ontheffingsbevoegdheid | Dit biedt ook vrij weinig helderheid. |
|
|
|
 |
|