|
Auteur |
Bericht |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 12:24 Onderwerp: art. 115 Sr |
|
|
Wat zijn "bevriende Staten"? |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 16:10 Onderwerp: |
|
|
Art 87a Sr:
Artikel 87a. [Bevriende staat]
Onder een bevriende staat wordt verstaan een buitenlandse mogendheid waarmede Nederland niet in een gewapend conflict is gewikkeld. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 16:22 Onderwerp: |
|
|
De definitie van "bevriende staat" is vermeld in artikel 87A SR dat luidt:
"Onder een bevriende staat wordt verstaan een buitenlandse mogendheid waarmede Nederland niet in een gewapend conflict is gewikkeld."
In Tekst en Commentaar bij dat artikel staat vermeld dat bij gewapend conflict niet alleen gedacht moet worden aan formele oorlogsverklaringen, maar ook op een feitelijke toestand van onderlinge oorlogsacties.
Bevriende staat is dus zeer ruim. Momenteel kan ik mij geen staten voor de geest halen die niet onder bevriende staat vallen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 23:51 Onderwerp: |
|
|
Is een formele oorlogsverklaring wel voldoende?
Tot 17 april 1986 was Nederland (mogelijk) formeel nog in oorlog met de Scilly-eilanden (al is nooit een schot gelost). Die zijn van het VK, dus dat was dan geen bevriende staat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 9:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Is een formele oorlogsverklaring wel voldoende? |
Alleen als er daarnaast ook sprake is van een feitelijke toestand van onderlinge oorlogshandelingen. Een oorlogsverklaring "in ruste" is onvoldoende. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|