|
Auteur |
Bericht |
maxine
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 20:41 Onderwerp: aow overmaken op andere bankrek |
|
|
Kan ik mijn aow ook op andere dan mijn eigen bankrekening laten overmaken.
want ik heb alleen aow en vanwege schulden wordt bijn bank geblokkeerd,(derdenbeslag) nu dus vandaag vrijdag voor de Kersten ik kan niet meer bij mijn aow komen. Ik kan geen boodschappen doen meer..... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 21:20 Onderwerp: |
|
|
Je bent wel wat jong voor AOW.
Ik denk niet dat je op zeer korte termijn eenvoudig het rekeningnummer voor je AOW kan veranderen. Als de AOW al gestort is, is het natuurlijk sowieso te laat. En zelfs als de truc zou werken, zou dit wel een zeer tijdelijke oplossing van je problemen zijn.
Als ik me niet vergis kan op een stukje van je AOW geen beslag worden gelegd. Iets om van te leven moet er wel zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 22:30 Onderwerp: |
|
|
Is het niet onrechtmatig om op deze manier schuldeisers te benadelen? Er zal immers niet voor niets beslag zijn gelegd op de rekening waarop de AOW binnenkomt. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 23:29 Onderwerp: |
|
|
Klopt. En trouwens: voordat je de uitkerende instantie zo er hebt dat ze op een andere rekening storten is het volgens mij al maart. Meestal gaat dat niet zo snel. Moet je dat per brief verzoeken etc. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 23 dec 2006 1:10 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet precies hoe het zit met andere schuldeisers, maar de Sociale Verzekeringsbank bijv. moet bij het beslag leggen op je (AOW)uitkering rekening houden met de zogenaamde beslagvrije voet. Dat wil zeggen dat er altijd een bepaald bedrag over moet blijven, zeg maar het minimumbedrag waar je van zou moeten kunnen leven: de SVB mag níet op je hele uitkering beslag leggen.
Maar hier gaat 't om andere schuldeisers zeker? Hoe dat zit zou ik uit moeten zoeken, maar misschien weet iemand anders dat? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 dec 2006 1:32 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Maar hier gaat 't om andere schuldeisers zeker? Hoe dat zit zou ik uit moeten zoeken, maar misschien weet iemand anders dat? |
Als ik me niet vergis geldt de beslagvrije voet in het algemeen, dus niet alleen wanneer de SVB schuldeiser is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 15:09 Onderwerp: |
|
|
De berekening van de belastingvrijevoet: 475d Rv. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 19:20 Onderwerp: |
|
|
Waarom staat dat in de afdeling over executoriaal beslag op aandelen op naam in naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid?
Enfin, hier linkje naar het artikel: 475d Rv _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 14 jan 2007 22:16 Onderwerp: |
|
|
maxine schreef: | Kan ik mijn aow ook op andere dan mijn eigen bankrekening laten overmaken.
want ik heb alleen aow en vanwege schulden wordt bijn bank geblokkeerd,(derdenbeslag) |
Wanneer alleen derdenbeslag is gelegd op de bankrekening, geldt dit beslag slechts voor het bedrag dat op het moment van beslaglegging op de rekening staat (vermeerderd met eventuele door de bank nog zelf te storten rente). Het beslag geldt dus niet voor een latere storting van de AOW. Het wijzigen van het bankrekeningnummer is in dit geval dus niet nodig.
Wel zou de beslaglegger ook beslag kunnen leggen op de AOW-uitkering zelf, op de beslagvrije voet na dus. Wanneer dit gebeurt, zal de AOW helemaal niet op een rekening van jou worden overgemaakt. Het wijzigen van het bankrekeningnummer heeft in dit geval dus geen zin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|