Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 11:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

all cops are bastards vs 1312
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 2:52    Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik had eigenlijk gehoopt dat je "ja" of "nee" zou antwoorden Wink

In dat geval.. ja.

bona fides schreef:

Kijk, in Nederland is het nu eenmaal zo dat het belediging onder voorwaarden strafbaar is, en dat dit in het bijzonder geldt voor belediging van ambtenaren zoals politieagenten.

De vraag is vervolgens waar de grens voor belediging zou moeten liggen. Daar is een heleboel jurisprudentie over. Wat vrijwel altijd meetelt is de context van de uitlating. Onder bepaalde omstandigheden is het voor alle betrokkenen duidelijk wat er met een bepaalde cijfercombinatie wordt bedoeld, en dan kan zoiets onschuldigs opeens beledigend worden.

Klopt. En daar heeft de rechter een behoorlijke vrijheid om de afweging te maken. Nogmaals, deze afweging zou wat mij betreft ook anders mogen als het gaat om burger-naar-burger. In dit geval is en blijft het burger-naar-overheid. Er wordt geen individu aangesproken (ALL cops) maar een groep overheidsdienaren.

bona fides schreef:

Quote:
Daarnaast zal een agent zich ook moeten realiseren dat de politie de belichaming is van de macht van de overheid en dat kritiek op "de politie", in casu "all cops" geen kritiek op de agent als individu is. ACAB staat voor "ik verzet mij tegen de overheid die mijn vrijheiden beperkt".

Ik betwijfel ten zeerste dat de ACAB in die Nederlandse strafzaak als een ideologische uiting was bedoeld. De Britse mijnwerkers die deze term hebben verzonnen zagen dit vast ook niet zo.

Het gaat hier om een groep mensen die zich verzet tegen het overheidsinstrument dat politie heet. Of het een ideologie is of niet, dat is een kwestie van subjectiviteit. De FARC vind zichzelf ook ideologisch, de rest van de wereld niet. Het rode kruis vind zichzelf ook ideologisch, de Noord-Koreaanse regering niet.

Als dat stelletje hooligans een hekel heeft aan de politie en dat graag wil uitdragen: be my guest. Het zou juist van een rechtsstaat getuigen wanneer de rechter dit zou toestaan: het recht van het individue prevaleert boven het recht van de overheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 3:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij niet om mensen te gaan die ontkennen dat de politie ergens goed voor is, maar eerder om mensen die het leuk vinden om "stoer" te doen. Of daar door de politie nu een drama van moet worden gemaakt... tja.

Natuurlijk kun je je onvrede hierover ook aan het OM uiten. Stuur je brief bijv. naar:

Openbaar Ministerie Ressortsparket Amsterdam
Postbus 1312
1000 BH Amsterdam

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 3:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij niet om mensen te gaan die ontkennen dat de politie ergens goed voor is, maar eerder om mensen die het leuk vinden om "stoer" te doen. Of daar door de politie nu een drama van moet worden gemaakt... tja.

Natuurlijk kun je je onvrede hierover ook aan het OM uiten. Stuur je brief bijv. naar:

Openbaar Ministerie Ressortsparket Amsterdam
Postbus 1312
1000 BH Amsterdam

Het OM doet precies wat ze moet doen, haar personeel proberen te beschermen. Het is de "onafhanklijke" rechter die hier wakker moet worden. Maar ja, de (door de overheid betaalde) rechter is heilig in Nederland. Ik hoop dat ik daar nooit meer hoef te gaan wonen.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
Ik hoop dat ik daar nooit meer hoef te gaan wonen.

Ja want als we mensen op gaan pakken die het gezag van de politie aantasten, de politie die er is om burgers te beschermen en daar enige mate van gezag voor nodig heeft, dat is toch wel het ergste wat een land kan doen........ Ik hoop ook dat je hier nooit meer hoeft te gaan wonen. Het is graag of niet.

Overigens is het niet de overheid als onafhankelijk instituut die regels opstelt, het is het volk die iedere 4 jaar kan kiezen wat voor soort overheid er komt.
Jacomine

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het terecht dat er een grens wordt getrokken en dat dit niet als acceptabel wordt gezien. Mijns inziens betreft het hier een specifieke groep personen die zich afzetten tegen de politie an sich. Wij kunnen allemaal vraagtekens zetten bij flitscontroles 's avonds laat omdat het doel ons wellicht niet legitiem voorkomt. Boos worden op agenten omdat zij jegens personen de wet handhaven, dat acht ik onzinnig. Het zijn mensen die voor een karig salaris wel hun eigen veiligheid in het geding kunnen brengen, hoewel zij hier zelf voor kiezen. Echter, zij kiezen voor dat beroep om juist de samenleving dienstbaar te zijn (de enkele machtswellusteling daargelaten). Het accepteren van beledigingen aan het adres van zulke personen, tast juist de grondrechten van de agenten aan. Vrijheid van meningsuiting, prima, maar het punt is dat het hier naar een ongefundeerde uitlating ook nog eens het gezag aantast van een apparaat dat nodig is voor orde binnen de samenleving.
Overigens vermoed ik dat het hier niet welwillende burgers betreft die zelf in aanraking zijn gekomen met de politie en daarom dit "teken" af willen geven. Maar dat is mijn eigen ongefundeerde mening Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ja, als op straat iemand je voor bastaard uitmaakt denk ik niet dat het je gaat lukken een agent in de buurt ertoe te brengen die persoon te arresteren. Op zich niet zo'n probleem, want je kunt ook zelf tot aanhouding overgaan en de beledigende persoon op het politiebureau afleveren, maar het is duidelijk: ze zien je al aankomen.

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja dat sommige agenten wel erg snel aannemen dat sprake is van belediging (zoiets meen ik in jouw bericht te lezen Bona) vind ik een ander verhaal. Een hele beroepsgroep over één kam scheren, dat gaat in mijn beleving wat te ver. Maar iedereen mag hier natuurlijk zijn eigen mening over hebben.
Volgens mij zitten ze sowieso niet te wachten op burgeraanhoudingen, of het nu belediging of iets anders betreft... Laughing
bona fides

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is strafbare belediging en er is het opportuniteitsbeginsel. Ik weet niet of het echt zo ontzettend veel opportuner is om wegens belediging van een agent te vervolgen dan wegens belediging van een medeburger. Belediging van een medeburger leidt volgens mij vrijwel nooit tot een strafzaak.

Als je verruwing op straat wilt tegengaan, dan kun je niet stoppen bij het vervolgen van beledigende uitlatingen jegens agenten.

edit: spelfout... Embarassed

Laatst aangepast door bona fides op wo 26 jan 2011 12:21, in totaal 1 keer bewerkt
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011 7:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is strafbare belediging en er is het opportuniteitsbeginsel. Ik weet niet of het echt zo ontzettend veel opportuner is om wegens belediging van een agent te vervolgen dan wegens belediging van een medeburger. Belediging van een medeburger leid volgens mij vrijwel nooit tot een strafzaak.

Als je verruwing op straat wilt tegengaan, dan kun je niet stoppen bij het vervolgen van beledigende uitlatingen jegens agenten.

Bereik je enkel het tegenovergestelde mee.

Mensen die nog meer afschuw krijgen van de politie en de politiek.

Één politicus mag een complete bevolkingsgroep beledigen, maar de overheid zelf is onaantastbaar op deze wijze.

Overigens hoeft een agent een wet niet uit te voeren als hij duidelijk kan maken als de wet een schending is van de grondwet, ook een beschikking van de rechter hoeft om die reden ook niet uitgevoerd te worden.

De stelling:

Bevel is bevel is door internationale wetgeving verboden en is ieder individu aansprakelijk voor zijn gedrag.
Cupida Legum

Leeftijd: 46
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 21:58    Onderwerp: Acht cola, acht bier... Reageer met quote Naar onder Naar boven

De conclusies dat mensen zich door het tonen van deze lettercombinatie afzetten tegen "tegen het overheidsinstrument dat politie heet", lijkt mij wat ver gaan. Misschien een voor de hand liggende aanname, maar het kan evenzogoed stoerdoenerij zijn. En dat men binnen de wettelijke grenzen vrij is een mening te verkondigen, lijkt mij een vaststaand uitgangspunt (aangenomen dat ACAB een uiting van een mening is).

In Groningen was enkele jaren terug iemand die iets soortgelijks was overkomen, namelijk werd proces-verbaal opgemaakt van het hebben van een nek-tatoeage van de letters ACAB, naar eigen zeggen: "Acht cola, acht bier".

Gelukkig valt het uiteindelijk allemaal nog wel mee: volgens de HR gaat het hierbij niet om een feit van algemene bekendheid. Ook al kwam het Hof tot de conclusie dat het om eenvoudige belediging gaat (LJN: BH3651) - omdat dit zou zijn gebleken na de term te hebben gezocht op Google -, volgens de HR is het dan wel noodzakelijk de tegenspraak hierop te motiveren indien hierop de beslissing wordt gebaseerd. Het Hof had zich in zoverre vergoogled...
Cupida Legum

Leeftijd: 46
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 22:00    Onderwerp: Acht cola, acht bier... Reageer met quote Naar onder Naar boven

De conclusies dat mensen zich door het tonen van deze lettercombinatie afzetten tegen "tegen het overheidsinstrument dat politie heet", lijkt mij wat ver gaan. Misschien een voor de hand liggende aanname, maar het kan evenzogoed stoerdoenerij zijn. En dat men binnen de wettelijke grenzen vrij is een mening te verkondigen, lijkt mij een vaststaand uitgangspunt (aangenomen dat ACAB een uiting van een mening is).

In Groningen was enkele jaren terug iemand die iets soortgelijks was overkomen, namelijk werd proces-verbaal opgemaakt van het hebben van een nek-tatoeage van de letters ACAB, naar eigen zeggen: "Acht cola, acht bier".

Gelukkig valt het uiteindelijk allemaal nog wel mee: volgens de HR gaat het hierbij niet om een feit van algemene bekendheid. Ook al kwam het Hof tot de conclusie dat het om eenvoudige belediging gaat (LJN: BH3651) - omdat dit zou zijn gebleken na de term te hebben gezocht op Google -, volgens de HR (LJN: BP0291) is het dan wel noodzakelijk de tegenspraak hierop te motiveren indien hierop de beslissing wordt gebaseerd. Het Hof had zich in zoverre vergoogled...
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2011 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kende de betekenis van deze cijfercombinatie ook niet, maar dat zal de leeftijd wel zijn.
Als het dan ook opzettelijk zo bedoeld wordt, dan is het niet toelaatbaar.

En over de cops in de USA: komen die niet altijd met getrokken pistool je rijbewijs controleren bij staandehouding?

Over verharding gesproken, politie daar is gewoon een grote survival.

Wel vrijheid van meningsuiting, maar de rest gewoon een kutland, om in dezelfde stijl te blijven. Ik ben blij dat ik er niet woon.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds