|
Auteur |
Bericht |
monzav8
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 okt 2011 1:33 Onderwerp: alimentatieplicht verjaard |
|
|
hallo, heb een vraag....
Mijn vader/moeder gescheiden in 1986, door mijn vaders agressie en houding en dreigementen heeft moeder afstand gedaan van inboedel en alimentatieplicht.
Dus moeder nooit alimentatie gehad, kan ik als zoon alsnog na 25 jaar voor moeder opkomend alimentatie opeisen voor haar? of kan zij dat alsnog?
En nu ikzelf getrouwd en kinderen heb, en vanaf 1986 geen enkel contact gehad te hebben met mijn vader en mijn kinderen ook niet, kan mijn vader alsnog contact opeisen van mijn kinderen zodat hij ( mijn vader ) via een gerechtelijke procedure contact kan afdwingen met mijn kinderen?
kortom ( opa van mijn kinderen hebben hem nooit gezien en gekend, opa wil nu contact afdwingen.....kinderen zijn minderjarig.
2 vragen.....sorrie.
mvg monzav8 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 okt 2011 3:00 Onderwerp: |
|
|
monzav8 schreef: | Dus moeder nooit alimentatie gehad, kan ik als zoon alsnog na 25 jaar voor moeder opkomend alimentatie opeisen voor haar? of kan zij dat alsnog? |
Nee. Ten eerste zijn deze vorderingen waarschijnlijk allang verjaard. Ten tweede is alimentatie bedoeld om te voorzien in het levensonderhoud, niet om van te sparen. In het levensonderhoud over de bewuste jaren is inmiddels voorzien. Rechters zijn daarom terughoudend in het toekennen van alimentatie met terugwerkende kracht. Met terugwerkende kracht tot heel veel jaren terug lijkt me daarom hoe dan ook uitgesloten.
Quote: | En nu ikzelf getrouwd en kinderen heb, en vanaf 1986 geen enkel contact gehad te hebben met mijn vader en mijn kinderen ook niet, kan mijn vader alsnog contact opeisen van mijn kinderen zodat hij ( mijn vader ) via een gerechtelijke procedure contact kan afdwingen met mijn kinderen? |
Nee. Voordat een grootvader recht op omgang heeft, moet er een nauwe persoonlijke band ("family life") zijn ontstaan met het kleinkind. Daarvan is hier geen sprake. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
monzav8
|
Geplaatst: wo 26 okt 2011 5:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | monzav8 schreef: | Dus moeder nooit alimentatie gehad, kan ik als zoon alsnog na 25 jaar voor moeder opkomend alimentatie opeisen voor haar? of kan zij dat alsnog? |
Nee. Ten eerste zijn deze vorderingen waarschijnlijk allang verjaard. Ten tweede is alimentatie bedoeld om te voorzien in het levensonderhoud, niet om van te sparen. In het levensonderhoud over de bewuste jaren is inmiddels voorzien. Rechters zijn daarom terughoudend in het toekennen van alimentatie met terugwerkende kracht. Met terugwerkende kracht tot heel veel jaren terug lijkt me daarom hoe dan ook uitgesloten.
Quote: | En nu ikzelf getrouwd en kinderen heb, en vanaf 1986 geen enkel contact gehad te hebben met mijn vader en mijn kinderen ook niet, kan mijn vader alsnog contact opeisen van mijn kinderen zodat hij ( mijn vader ) via een gerechtelijke procedure contact kan afdwingen met mijn kinderen? |
Nee. Voordat een grootvader recht op omgang heeft, moet er een nauwe persoonlijke band ("family life") zijn ontstaan met het kleinkind. Daarvan is hier geen sprake. |
Ok, ik hoop dat dit allemaal klopt.
Over de alimentatie kan ik zeggen dat ik dat wel begrijp, maar had gelezen dat er ook verjaringstermijnen zijn van 20 en/of 30 jaar, ik ben hier een leek in dus neem me niet kwalijk als ik juridisch niet op de hoogte ben.
Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat het mogelijk zou zijn via een recht op omgang van grootouder, terwijl hij nooit alimentatie heeft betaald( ook niet uit coulance of schuldgevoel ) voor zijn eigen kinderen, en dat hij na 13 jaar ( oudste dochter) dat recht van omgang met kleinkinderen zou kunnen afdwingen. Na scheidingvan mijn ouders heeft mijn moeder geen cent gekregen voor het onderhoudt van zijn eigen kinderen en mijn moeder kreeg alleen een tuintafel en 1 tuinstoel mee als inboedel, ik bedoel dus dat als iemand zo om kan/mag gaan met zo'n situatie hij niet eens het recht heeft om zijn kleinkinderen te leren kennen. Heb toch echt gelezen en ik citeer van een site van Elfri de Neve:
In de ideale situatie hebben grootouders contact met hun kleinkinderen doordat zij deze kleinkinderen zien tijdens hun contacten met hun samenlevende kinderen. Zelfs bij samenwonende ouders kunnen er discussies ontstaan inzake het omgangsrecht van de grootouders, omdat het contact tussen de grootouders en hun kinderen verstoord is of omdat de grootouders een probleem hebben met de partner van het kind of vice versa. Wanneer de ouders van een kind scheiden, kan het omgangsrecht van de grootouders worden bemoeilijkt door een van hen. Wanneer grootouders scheiden, kiezen hun kinderen vaak partij voor één van hen, waardoor de andere grootouder belemmerd kan worden in de omgang met het kleinkind dat uit het zicht wordt ontrokken. Tenslotte komt het omgangsrecht van grootouders soms in het gedrang wanneer hun kind komt te overlijden en een nieuwe relatie aangaat.
Hebben grootouders het recht om hun kinderen te zien ? Grootouders hebben het recht om in contact te blijven met hun kleinkind. Hierbij is enkel de afstamming van belang. Of de kinderen of kleinkinderen geboren zijn binnen een huwelijk, is zonder belang. Wel dient natuurlijk de afstammingsband wettelijk vastgesteld te zijn.
In ieder geval heel vriendelijk bedankt voor je reactie,
mvg monzav8 |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 26 okt 2011 11:09 Onderwerp: |
|
|
monzav8 schreef: | hun kind komt te overlijden en een nieuwe relatie aangaat.
| Dat lijkt me een zeer bijzondere prestatie Quote: |
Grootouders hebben het recht om in contact te blijven met hun kleinkind. |
Dat is precies wat bona fides al constateert: als er nooit contact is geweest, is er ook geen afdwingbaar recht op contact. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
monzav8
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 21:02 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | monzav8 schreef: | hun kind komt te overlijden en een nieuwe relatie aangaat.
| Dat lijkt me een zeer bijzondere prestatie Quote: |
Grootouders hebben het recht om in contact te blijven met hun kleinkind. |
Dat is precies wat bona fides al constateert: als er nooit contact is geweest, is er ook geen afdwingbaar recht op contact. |
In de bovenste regel zal bedoelt worden dat als hun kind overlijd er door de overgeblevene een nieuwe relatie word aangegaan waardoor de eerdere afspraken vervallen of herzien moeten worden in zulk gelijke gevallen. Het gaat dus hier om de kleinkinderen en niet om de kinderen.
In de tweede opmerking kan ik me er wel in vinden dat als er nog geen contact is geweest tussen grootouders en kleinkinderen er dan niks kan afgedwongen.
Ik plaats daarom ook dit op deze forum om er wijzer van te worden wat het recht van alle twee de partijen is en wat de verplichtingen zijn, ik ben daar niet in thuis, dit is voor mij ( een leek ) zo'n ingewikkeld materie en ik ben me er ook van bewust dat gerechtelijke dwalingen, ingewikkelde constructies, de ene rechter ten opzichte van een andere rechter ook verschillende opvattingen en uitkomsten kunnen zijn.
Maar ik berust me op dat laatste antwoord dat als er vanaf het begin geen enkele contact is geweest tussen deze twee er geen gerechtelijke stappen ondernomen kunnen worden om dit af te dwingen.
Bij voorbaat dank aan degene die me het een en ander heeft proberen uit te leggen.
mvg monzav8 |
|
|
|
 |
|