|
Auteur |
Bericht |
de smalle
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2012 18:01 Onderwerp: alimentaie voor dochter 20 jaar |
|
|
Zit met vraagje
Heb 20 jarige dochter . toen ze 2 was ben ik met moeder in Duitsland gescheiden . Moeder heeft dan gedurende lange tijd in Nederland gewoond en heb nooit onderhoud betaald of schrijven hiervan ontvangen op mijn adres .
Toen ze 16 was is ze met moeder terug naar Duitsland verhuisd en is ze geplaatst door het jugend amt bij haar halfzus . Heb hier ook nooit iets van vernomen tot dat dochter op 16,5 jarige leeftijd me opzocht .
Had haar 14 jaar niet gezien of gehoord .
Heb haar toen opgezocht en is ook bij ons thuis komen logeren .
Heb haar zelfs voorgesteld om bij ons te komen wonen en hier verder te studeren daar ze vloeiend Nederlands sprak. Dit weigerde ze want ze ging over enkele maanden alleen wonen op haar 17 jaar .
Op zekere dag vroeg ze om haar financieel te ondersteunen , waarop ik antwoordde dat ik ze te jong vond om alleen te wonen .
Hierop begon ze me te chanteren zodat ik haar zou helpen of ze mijn adres en gegevens in Duitsland zou bekend maken .
Heb haar dan maandelijks een kleine bijdrage gestort onder andere naam , maar nu gaat ze al een heel schooljaar niet meer naar school en voor mij is de maat vol .
Kan men mij in Duitsland iets maken voor te betalen of niet . |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2012 21:01 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Over het toepasselijk recht (Duits of Nederlands?):
Op grond van het Haags alimentatieverdrag (Verdrag inzake de wet die van toepassing is op onderhoudsverplichtingen, 's-Gravenhage, 2 oktober 1973) zijn er drie mogelijkheden:
1. Art. 4 lid 1 De wet van de gewone verblijfplaats van de alimentatiegerechtigde: Duits recht.
2. Wanneer de onderhoudsgerechtigde niet op grond van art. 4 alimentatie kan krijgen: de wet van de gemeenschappelijke nationaliteit: Duits recht? (bent u Duits?)
3. Als dat niet slaagt: de interne wet van de autoriteit waar de zaak aanhangig is gemaakt. Welke autoriteit is dit?
- Art. 2 lid 1 EEX-VoI De woonplaats van verweerder: dat is dus een plaats in Nederland, Nederlands recht van toepassing.
- Art. 5 lid 2 EEX-VoI of de rechter van de woonplaats van de onderhoudsgerechtigde, dat is een plaats in Duitsland. Dan is Duits recht van toepassing.
Het hangt er dus vanaf, of uw dochter ervoor kiest de zaak in Nederland aanhangig te maken, of in Duitsland, of Nederlands of Duits recht van toepassing is.
Art. 11 Haags Alimentatieverdrag: in elk geval wordt rekening gehouden met de behoeftigheid van uw dochter en met uw financiële draagkracht.
Op grond van art. 1:395a lid 1 BW bent u naar Nederlands recht alimentatieplichtig naar uw dochter. Art. 1:397 lid 1 BW ook hier wordt rekening gehouden met behoefte en draagkracht.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
de smalle
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2012 21:22 Onderwerp: |
|
|
Dochter woont in Duitsland ik in Belgie .
Maar als ze niet meer naar school gaat moet er dan nog betaald worden .
Heb ook nooit schrijven gekregen over alimentatie . |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 jun 2012 22:31 Onderwerp: |
|
|
Goed, dan gaat het om de keuze tussen Duits recht en Belgisch recht.
Van beide rechtsstelsels ben ik niet op de hoogte. Iemand anders misschien?
Naar Nederlands recht moet de alimentatieplichtige tot het eenentwintigste jaar in de kosten van levensonderhoud voorzien. Zoals gezegd wordt daarbij rekening gehouden met de behoefte van het alimentatiegerechtigde kind en de financiële draagkracht van de alimentatieplichtige ouder. |
|
|
|
 |
|