Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 19 aug 2025 0:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aftrekbaarheid van studiekosten/internetaansluiting
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 22:56    Onderwerp: aftrekbaarheid van studiekosten/internetaansluiting Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ‘Modulair’, december 2006, las ik over de fiscale overtrekbaarheid van studiekosten.
Duidelijk, op één punt na: is het mogelijk de kosten voor de internetaansluiting af te trekken als je aan de OU studeert?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermoedelijk ziet de fiscus een internetaansluiting niet als scholingsuitgaven, omdat je een internetaansluiting doorgaans ook voor andere doeleinden gebruikt. En anders houden die kosten wel verband met "werk- of studeerruimten":
Art 6.28 Wet IB 2001 schreef:
1. Tot de scholingsuitgaven behoren niet uitgaven die verband houden met:
a. levensonderhoud, daaronder begrepen huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;
b. werk- of studeerruimten, daaronder begrepen de inrichting;
c. reizen en verblijven, daaronder begrepen excursies en studiereizen;
d. oorzaken die bij algemene maatregel van bestuur zijn aangewezen.

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is op open.alg.cafe (OU) vorig jaar een hele discussie geweest over aftrekbaarheid en dergelijke en hetgeen ik daar ook nog van overgehouden heb is dat mensen vaak 50% van hun internetkosten van de belasting aftrokken.

Dat is dus ook wat ik doe. Ik gebruik de computer en internet uiteraard nog voor meer zaken dan alleen voor mijn studie, maar toch ook behoorlijke tijd voor mijn studie, dus vandaar de 50%. Je mag tenslotte ook je computer zelf aftrekken van de belasting (3x30%).

Kantoormeubels, stoelen, reiskosten, studiereisjes en dergelijke mag allemaal zeker niet afgetrokken worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik meen te weten dat aftrek voor voltijdstudenten niet mogelijk is, maar voor deeltijders wel. Ik twijfel eigenlijk of dit wel het geval is en dat het niet eerder te maken heeft met de inkomsten van iemand. Weet iemand waar dit geregeld is?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is dat het nagenoeg uitgesloten is een studie aan de OU te volgen zonder internetaansluiting. Dat wordt ook in de informatie aangegeven. Nagenoeg alle informatie en begeleiding gaat via studienet/blackboard. De computer speelt dus een ander rol dan bij een gewone deeltijdstudie.
Wat de aftrekbaarheid betreft, dacht ik aan een eenvoudige/goedkoopste aansluiting. Dat is, meen ik, 15,= per maand.

M:
Bedankt voor je reactie.
Zit ik met het probleem: 50% over welk bedrag/soort aansluiting.
M

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb momenteel een standaard ADSL verbinding, ik meen zo'n 32.95 per maand. Was in ieder geval de goedkoopste ADSL variant (met gebruik making van KPN) toen ik 'm aanschafte. Ik gebruik de verbinding ook niet voor downloaden (van muziek/films en dergelijke), dus het hoeft allemaal niet zo megasnel of megaveel te zijn wat er over het lijntje heen gaat. Ik vind dat ik dan ook wel een 50% aftrek kan verantwoorden.

Tegenwoordig zijn ze wel goedkoper te krijgen denk ik, vooral omdat KPN niet persé meer overal tussen hoeft te zitten. Ik ga nog wel een keer overstappen, maar nu nog niet. En voor de belasting moet je eventueel de kosten ook daadwerkelijk kunnen aantonen, dus dat gebeurt op basis van de kosten die ik ook daadwerkelijk maak.

Ik doe deze aftrek dus naar eer en geweten, maar dat betekent uiteraard niet noodzakelijkerwijs dat de belastingdienst het er mee eens is. Ik heb toendertijd het wel goed bekeken en ik had het idee dat dit gewoon mocht zoals ik het doe.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
Je mag tenslotte ook je computer zelf aftrekken van de belasting (3x30%).

Dat is nieuw voor mij. Als scholingsuitgave?

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Ik meen te weten dat aftrek voor voltijdstudenten niet mogelijk is, maar voor deeltijders wel. Ik twijfel eigenlijk of dit wel het geval is en dat het niet eerder te maken heeft met de inkomsten van iemand. Weet iemand waar dit geregeld is?

Zolang je stufi of een andere vergoeding voor je studiekosten krijgt mag je de kosten niet van de belasting aftrekken...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Zolang je stufi of een andere vergoeding voor je studiekosten krijgt mag je de kosten niet van de belasting aftrekken...

Zie om precies te zijn art 6.29 Wet IB 2001. Wanneer de prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift komen de kosten zo te zien wel voor aftrek in aanmerking.

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ervaring is specifiek voor de deeltijders in ieder geval. Dus niet voor voltijders. Alles wat je werkgever betaalt aan je studiekosten mag je ook niet aftrekken en je hebt natuurlijk dat de eerste 500 euro studiekosten sowieso voor eigen regening zijn.

Ik zit jaarlijks iets boven de 2000 euro studiekosten, het is wel prettig dat de belasting daar een deeltje van wil meebetalen. Omdat ik al een afgeronde WO opleiding heb, betaal ik meteen alweer behoorlijk veel meer per module. Is wel fijn om dat op een andere weg min of meer weer terug te krijgen.

En ik studeer en werk hard, dus dan verdien ik het ook Wink
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
MiriamvL schreef:

Zie om precies te zijn art 6.29 Wet IB 2001. Wanneer de prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift komen de kosten zo te zien wel voor aftrek in aanmerking.

Volgens mij niet, want zolang je leent mag je ook niet aftrekken... En je weet pas na 10 jaar of er niet omgezet wordt...
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Volgens mij niet, want zolang je leent mag je ook niet aftrekken... En je weet pas na 10 jaar of er niet omgezet wordt...

Heb je het artikel al gelezen?

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, eigenlijk niet Wink Embarassed
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij was dit niet zo lang geleden heel anders Shocked
Pet Shop Boys - Integral
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
bona fides schreef:
M schreef:
Je mag tenslotte ook je computer zelf aftrekken van de belasting (3x30%).

Dat is nieuw voor mij. Als scholingsuitgave?

In ‘Modulair’, december 2006, staat onder aftrekbare kosten:

‘Zelfs de afschrijving van een voor de studie aangeschafte computer is aftrekbaar, voor zover deze voor de studie wordt gebruikt. Gebruikt u de computer ook voor andere zaken, dan is slechts een deel van de afschrijving aftrekbaar. De jaarlijkse afschrijving van de computer bedraagt 90% van de aankoopprijs gedeeld door 3. Van een computer van 5.000,= kunt u dus maximaal (0,9 maal 5.000 : 3) 1.500,= per belastingjaar in aftrek brengen.’

Zoals al gezegd zijn ook de kosten van boeken, leermiddelen en lesgeld aftrekbaar, boven de niet-aftrekbare drempel van 500,=.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds