|
Auteur |
Bericht |
Marsgh83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 jan 2011 18:53 Onderwerp: afspraak na uitspraak rechter door deurwaarder geweigerd |
|
|
Ik ben onlangs gedagvaard voor een vordering van ongeveer 200 euro. Nu komen ze langs voor een inbeslagleging. Ik heb ze vandaag gebeld om te melden dat ik dit bedrag met een week betalen kan omdat dan mijn loon binnen komt. Dit werd door de medewerkster geweigerd omdat morgen al de deurwaarder langskwam. Nu weet ik dat ik laks ben geweest en dat dit dom is echter heb ik ze laten blijken graag te willen betalen maar hun zeggen dat dit niet meer mogelijk is omdat er al een uitspraak van de rechter is gedaan. Nu lees ik op internet dat er na de uitspraak van de rechter nog gewoon een betalingsregeling getroffen moet kunnen worden. Is dit waar of is dit niet waar. En is het dan niet terrechter om een loonbeslag te leggen daar ik gewoon werk heb en het bedrag relatief laag is. Hopelijk is er iemand die me dit vanavond kan vertellen zodat ik morgen een beetje weet wat mijn rechten zijn.
Ook heb ik een computer in huis staan die niet van mij is maar van een kameraad. Is het raadzaam hem deze computer vanavond nog op te laten halen ?
Alvast bedankt!
met vriendelijke groet,
Mars |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 17 jan 2011 19:00 Onderwerp: |
|
|
Het zal nu wel om een hoger bedrag gaan dan € 200, want de proceskosten en de deurwaarder zullen er ook van betaald moeten worden.
Ik kan me voorstellen dat de schuldeiser geen geduld meer heeft. Misschien kun je van iemand geld lenen om aan het vonnis te voldoen en het volgende week van je salaris terugbetalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marsgh83
|
Geplaatst: ma 17 jan 2011 19:44 Onderwerp: |
|
|
Dit is helaas niet mogelijk ( te kort dag ) maar is ook niet echt een antwoord op mijn vragen. Het bedrag wat op de brief staat is 283 euro dus het lijkt mij dat dit is vastgesteld door de rechter en niet veel hoger kan liggen ?!? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 jan 2011 21:27 Onderwerp: Afspraak na uitspraak rechter geweigerd. |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Toepasselijk recht:
- Art. 3:276 BW “Tenzij de wet of een overeenkomst anders bepaalt, kan een schuldeiser zijn vorderingen op alle goederen van zijn schuldenaar verhalen.”
- Art. 439 Rv (Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) biedt de schuldenaar de mogelijkheid om binnen twee dagen de executoriale titel (de vordering) te voldoen. Daarna wordt het beslag gelegd.
- Art. 447 en 448 Rv vermelden zaken waarop geen beslag mag worden gelegd.
- Art. 456 Rv Wordt de computer die toebehoort aan een derde in beslag genomen, dan kan de derde zich tot op het tijdstip van de verkoop tegen verkoop verzetten.
- Art. 475 Rv Het is ook mogelijk om loonbeslag te leggen onder uw werkgever (het gedeelte dat moet worden betaald aan ziektekosten en de beslagvrije voet van 90% van het loon kan niet onder het executoriaal beslag vallen).
Ik heb geen praktijkervaring met beslaglegging. Uit het bovenstaande leid ik af, dat de deurwaarder geen uitstel hoeft te dulden. Misschien zou u kunnen aangeven dat u de voorkeur heeft voor loonbeslag? En misschien is het inderdaad ook verstandig de computer terug te geven aan de eigenaar, om problemen te voorkomen.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.” |
|
|
|
 |
Bjorn63
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 1:29 Onderwerp: Re: afspraak na uitspraak rechter door deurwaarder geweigerd |
|
|
Marsgh83 schreef: | Nu lees ik op internet dat er na de uitspraak van de rechter nog gewoon een betalingsregeling getroffen moet kunnen worden. Is dit waar of is dit niet waar. |
Een betalingsregeling is een gunst en geen vereiste. Het is namelijk aan de schuldeiser om te bepalen of ze akkoord gaan met een betalingsregeling.
Is de deurwaarder al langs geweest? Ik neem aan dat als deze deurwaarder voor de eerste keer langs is gekomen hij alleen maar de inboedel heeft opgeschreven of heeft hij deze ook direct uit huis laten halen? |
|
|
|
 |
Marsgh83
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 7:47 Onderwerp: |
|
|
hij komt vandaag voor de 1e keer langs... bedankt voor jullie antwoorden. |
|