|
Auteur |
Bericht |
stino86
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 sep 2010 14:12 Onderwerp: afhaaltermijn particuliere verkoop tweedehanswagen |
|
|
Hallo,
ik hoop dat ik deze vraag in het juiste subforum plaats. Ik dank u alvast voor uw hulp.
Op 30 april 2010 verkocht ik mijn wagen (die op belgische kenteken staat) aan een Nederlander die deze zou invoeren in Nederland. Er werd mondeling afgesproken dat deze persoon de wagen begin juni mocht komen afhalen(de wagen werd in juni belastingsvrij). Er staat dus geen uiterlijke afhaaldatum in het contract daar dit mondeling gebeurd. Echter tot op vandaag staat de wagen er nog steeds. Daar ik de wagen moest verkopen omdat ik zelf de ruimte niet voor had om deze te stallen is het dus nogal vervelend daar waar de wagen nu staat, die serieus hinderlijk in de weg staat. Deze zou dus dringend weg moeten.Ik heb de koper meerdere malen gesmst en hij heeft al verscheidene keren gebeld of gesmst dat hij hem die week of de week er op kwam halen...maar ondertussen is dit al 4 maanden na de afgesproken datum...Telkens wordt er een week afgesproken en hoor ik er die week niets meer van...
Is hier een oplossing voor? kan aan de hand van een aangetekend schrijven een redelijke datum worden afgesproken.Bevoorbeeld als ik die nu stuur 10 oktober. Ik heb echter al wel enkele andere mensen die ook intresse hebben in de wagen. De wagen zou echt heel snel weg moeten daar ik deze nergens kan plaatsen. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 8:21 Onderwerp: |
|
|
Je kunt hem volgens mij inderdaad een redelijke termijn geven in een aangetekende brief, ik zou zeggen 2 weken, waarbinnen hij de auto mag ophalen. In de brief geef je ook aan dat als hij daaraan niet voldoet jij de de overeenkomst ontbindt het geld terugstort.
De gevolgen en mogelijkheden staan in afdeling 8 van boek 6 BW (schuldeisersverzuim). Dat verzuim treedt in ieder geval in na die twee weken die je hem hebt gegeven. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
stino86
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 11:06 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Je kunt hem volgens mij inderdaad een redelijke termijn geven in een aangetekende brief, ik zou zeggen 2 weken, waarbinnen hij de auto mag ophalen. In de brief geef je ook aan dat als hij daaraan niet voldoet jij de de overeenkomst ontbindt het geld terugstort.
De gevolgen en mogelijkheden staan in afdeling 8 van boek 6 BW (schuldeisersverzuim). Dat verzuim treedt in ieder geval in na die twee weken die je hem hebt gegeven. |
Ik had het gisteren alvast even via sms gedaan en heb nu een sms terug waarin hij vraagt om het voorschot via western union terug te storten.
hieruit kan ik dus al wel opmaken dat de auto nooit gaat opgehaald worden...
Het gaat hier over een voorschot van 100euro op het totaalbedrag van 450Euro. Dus gaat niet over heel hoge bedragen.
Via western union ga ik in ieder geval geen geld terugstorten daar me dat veel geld gaat kosten.
Heb ik aan die sms genoeg of moet ik de brief ook nog eens sturen? Is misschien veiliger om dat ook te doen.
bedankt in ieder geval al voor dit antwoord |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
Die brief sturen is altijd handig voor eventuele bewijsvoering. Wel een kopie maken. Als je de brief nog kan aanpassen dan kun je zijn verzoek meenemen om het via Western Union terug te boeken behandelen. Ik zou als ik jou was aangeven dat daarmee de nodige kosten zijn gemoeid en dat je het dus liever anders doet. Indien hij volhardt in zijn verzoek dan zou ik op voorhand melden dat de transactiekosten afgetrokken worden van het voorschot. Mij lijkt dat redelijk indien er een ander goedkoper alternatief voorhanden is (handje contantje, overboeken via je bank etc.). _________________ Mine! |
|
|
|
 |
stino86
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 15:34 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Die brief sturen is altijd handig voor eventuele bewijsvoering. Wel een kopie maken. Als je de brief nog kan aanpassen dan kun je zijn verzoek meenemen om het via Western Union terug te boeken behandelen. Ik zou als ik jou was aangeven dat daarmee de nodige kosten zijn gemoeid en dat je het dus liever anders doet. Indien hij volhardt in zijn verzoek dan zou ik op voorhand melden dat de transactiekosten afgetrokken worden van het voorschot. Mij lijkt dat redelijk indien er een ander goedkoper alternatief voorhanden is (handje contantje, overboeken via je bank etc.). |
Als de wagen niet wordt afgehaald zoals hij aangeeft in zijn sms vind ik de 100Euro als schadevergoeding voor al de moeite en problemen zeker niet overdreven. De wagen staat al sinds 30 april te wachten, de wagen moet nu terug verkocht worden (overal terug online zetten, vele nutteloze telefoon en mails beantwoorden, enkele bezichtigingen waarvoor ik mij ook aan een enkele rit van 30minuten wagen,....)... |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 15:39 Onderwerp: |
|
|
Is een voorschot juist niet bedoeld om dit soort zaken op te vangen? Anders is het vragen van een voorschot ook nergens voor nodig. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 15:48 Onderwerp: |
|
|
Sowieso geen geld overmaken naar onbekenden via Western Union, dat is vragen om problemen. |
|
|
|
 |
stino86
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 16:06 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | Sowieso geen geld overmaken naar onbekenden via Western Union, dat is vragen om problemen. |
indeed ben ik zeker niet van plan.
Ivm het voorschot...Aangezien de koper zijn verplichtingen niet nakomt vermoed ik toch dat ik dat voorschot mag houden?
lijkt mij een beetje vreemd dat ik 5maanden een wagen moet bij houden met alle bijkomende problemen vandien en dan na 5 maanden het geld terug moet geven en terug van 0 moet beginnen... Het is niet dat ik ingestemd heb om een "optie" te geven op de wagen. Dat hij de wagen pas in juni kwam halen heb ik toen mondeling toegestemd (de wagen werd in juni oldtimer 25jaar) dus dat kon ik nog begrijpen. Maar weldra begint oktober...Dus zou ik hem tijd willen geven tot 10 oktober en nadien is het finaal gedaan en gaat hij naar iemand anders. Want als je een wagen verkoopt omdat je er zelf geen plaats meer voor hebt is het niet de bedoeling dat de mensen die zo vriendelijk waren om hem op hun oprit te stallen de dupe zijn en de wagen daar een half jaar moeten hebben staan...Dat was niet echt de bedoeling van hun toezegging en zeker niet van mijn kant. De mensen die zo vriendelijk waren om de wagen te "stallen" zijn het nu ook wel echt beu en de wagen moet nu echt weg. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 16:26 Onderwerp: |
|
|
Dat voorschot moet naar mijn mening terug. De eventuele gemaakte kosten van stalling etc. had je kunnen voorzien en daar had je rekening mee kunnen houden. Indien de overeenkomst direct goed was geformuleerd: verkoop en afhalen binnen twee weken, want anders... Dan had je een punt gehad. Nu is het afhalen in het midden gebleven (althans alleen mondeling overeengekomen en vermoedelijk geen getuigen). Er is dus ook geen reden om kosten in rekening te brengen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 10:51 Onderwerp: |
|
|
Als door zijn niet-nakomen de auto nu met meer haast (dus potentieel lagere prijs) moet worden verkocht, zal m.i. het verschil tussen de nieuwe en de oude verkoopprijs als schadevergoeding mogen tellen.
Het geld dat moet worden overgemaakt kan gewoon via de bank, IBAN-code en overboeken is gratis. We leven hier in de EU  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
stino86
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 13:00 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Als door zijn niet-nakomen de auto nu met meer haast (dus potentieel lagere prijs) moet worden verkocht, zal m.i. het verschil tussen de nieuwe en de oude verkoopprijs als schadevergoeding mogen tellen.
Het geld dat moet worden overgemaakt kan gewoon via de bank, IBAN-code en overboeken is gratis. We leven hier in de EU  |
inderdaad via bic en iban nummer kan een europese betaling in euro "gratis"(tegen nationaal tarief) geschieden. Ik zit zelf in de logistieke wereld dus op dat vlak weet ik het daarom dat ik dus het western union gebeuren ook wel wat ken met de daar bij horende risico's.
maar leek mij gewoon een normale gang van zaken...koper die zijn verplichtingen niet nakomt...die dan het voorschot verliest. Anders kan iedereen zo een auto "reserveren" |
|
|
|
 |
|