|
Auteur |
Bericht |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 22:41 Onderwerp: aanwezig zijn bij zitting die deurwaarder aanvraagt? |
|
|
Vanwege een huurschuld (ouder dan 3 maanden) heb ik een deurwaarder ingeschakeld, die betaling van de huursom en ontbinding huurcontract verzoekt aan de rechter. De zitting is binnenkort.
Is het voor mij als verhuurder raadzaam hierbij aanwezig te zijn? Deurwaarder zegt dat dat niet nodig is. Maar ik twijfel. Bijvoorbeeld als huurder verweer biedt, kan dat uitstel opleveren, die misschien voorkomen kan worden als ik ter plekke verweer kan weerleggen.
Wat vinden jullie??? |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 23:11 Onderwerp: |
|
|
De procedure verloopt in beginsel schriftelijk. De rechter kan in een later stadium besluiten om een comparitie van partijen in te lassen. Dan zal hij u vragen om te verschijnen. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 9:59 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast is het zo dat de meeste mensen die bewust niet betalen ook niet de moeite te nemen om verweer te voeren (ze kunnen toch niks zinnigs zeggen) en verstek laten gaan waardoor er ook geen comparitie kan zijn. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 11:14 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | De procedure verloopt in beginsel schriftelijk. De rechter kan in een later stadium besluiten om een comparitie van partijen in te lassen. Dan zal hij u vragen om te verschijnen. |
Inlassen doe je met een lasapparaat, ik neem aan dat je ingelasten bedoelt.
vast en goed schreef: | Vanwege een huurschuld (ouder dan 3 maanden) heb ik een deurwaarder ingeschakeld, die betaling van de huursom en ontbinding huurcontract verzoekt aan de rechter. De zitting is binnenkort.
Is het voor mij als verhuurder raadzaam hierbij aanwezig te zijn? Deurwaarder zegt dat dat niet nodig is. Maar ik twijfel. Bijvoorbeeld als huurder verweer biedt, kan dat uitstel opleveren, die misschien voorkomen kan worden als ik ter plekke verweer kan weerleggen.
Wat vinden jullie??? |
Huurzaken worden bij de kantonrechter aangebracht. Bij de eerste rolzitting kan de wederpartij kiezen of hij schriftelijk dan wel mondeling reageert (of in het geheel niet, natuurlijk). Nadat de wederpartij zich (mondeling dan wel schriftelijk) heeft verweerd, zal de kantonrechter in voorkomend geval een ander moment plannen waarop een comparitie zal plaatsvinden, waar beide partijen moeten verschijnen om inlichtingen te geven en om - zo nodig - met elkaar in discussie te gaan. Het heeft geen zin om te proberen van de rolzitting een soort feitelijke comparitie te maken; de eerste rolzitting is puur het moment waarop de wederpartij zijn verweer naar voren kan brengen, en het is niet de bedoeling dat de eiser dat direct op dat moment gaat weerspreken. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 11:25 Onderwerp: |
|
|
[quote="lawyer"] Judge Tatting schreef: | De procedure verloopt in beginsel schriftelijk. De rechter kan in een later stadium besluiten om een comparitie van partijen in te lassen. Dan zal hij u vragen om te verschijnen. |
Inlassen doe je met een lasapparaat, ik neem aan dat je ingelasten bedoelt.
Het was al laat... _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 14:36 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | De rechter kan in een later stadium besluiten om een comparitie van partijen in te lassen. Dan zal hij u vragen om te verschijnen. |
lawyer schreef: | Inlassen doe je met een lasapparaat, ik neem aan dat je ingelasten bedoelt. :D |
Het is wellicht volledig offtopic, maar goed.
Inlassen doe je niet met een lasapparaat, maar is een Nederlands werkwoord. Je last iets in in een geheel van omstandigheden. Het werkwoord betekent zoiets als "tussenvoegen". Ik "las" even een pauze in.
Voor zover Judge Tatting bedoelt dat de rechter een comparitie "tussenvoegt" in de procedure, heeft hij het juiste werkwoord gebruikt. Indien hij bedoelde dat de rechter een comparitie beveelt, had hij het werkwoord "gelasten" moeten gebruiken.
Het werkwoord "ingelasten" bestaat echter eenvoudigweg niet. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 16:56 Onderwerp: |
|
|
Meer over ingelasten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 17:28 Onderwerp: |
|
|
Grappig, kennelijk ben ik "hypercorrect"
Toch blijft m'n eerste reactie op inlassen "even de lasbril opzetten"... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 18:40 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Toch blijft m'n eerste reactie op inlassen "even de lasbril opzetten"... |
Lassen (met een lasbril) en inlassen hebben dezelfde afkomst. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|