|
Auteur |
Bericht |
morrighan
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 jan 2010 19:10 Onderwerp: aanvullende beurs studiefinanciering (vader betaald niet) |
|
|
Mijn situatie gaat per 1 januari dit jaar veranderen van alleenstaande ouder (bijstand) naar alleenstaande omdat mijn dochter 18 jaar wordt en dus zelf studiefinanciering moet aanvragen. Hierbij moest ik mijn inkomen opgeven en haar vader (waar ik al 13 jaar gescheiden van ben) moest dat dus ook doen om de aanvullende beurs te berekenen. Nou hoor ik van mijn dochter dat ie dat helemaal niet van plan is om op te sturen laat staan die bijdrage betalen. Hij betaald een minimum bedrag aan kinderalimentatie. Hoe is dat normaliter geregeld? Wordt kinderalimentatie dan aanvullende studiebeurs of moet ik dat met de vader (die niet wil praten) overleggen? Hij is nogal star en stug en dominant. Ik vind het een beetje zuur dat ie me totaal niet tegemoet komt. Ze hebben een riant inkomen en kunnen die bijdrage gewoon betalen, kinderalimentatie krijgen ze deels vergoed van de belasting. Een hardheidsclausule is geen optie omdat zij gewoon nog af en toe naar haar vader gaat. Maar zijn tegenwerken begint me op de zenuwen te werken aangezien ik in inkomsten enorm achteruitga... dus nog maar van 600 euro rond moet zien te komen en mijn dochter maar 73,- studiefinanciering krijgt. Daar moet zij wel haar zorgverzekering van betalen en aflossing van het schoolgeld?
Wat zijn de gebruikelijke stappen? Advocaat? Sociaal raadlieden? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 03 jan 2010 11:51 Onderwerp: |
|
|
Als je dochter al 18 jr is, dan kan zij zelf bij de rechtbank een verzoek indienen om de door haar vader te betalen alimentatie voor studie en levensonderhoud (zo heet het na 18e) te verhogen (bij jong meerderjarigen die studeren wordt voor de behoefte uitgegaan van de normbedragen die vermeld staan in 3.18 van de Wet studiefinanciering 2000). Het is alleen niet zo leuk om tegenover je vader in de rb te staan.
Als ze nog net geen 18 is, zou jij het verzoek in kunnen dienen met een machtiging van je dochter om haar te vertegenwoordigen (omdat ze tegen de tijd dat er een zitting is al 18 is, maar ten tijde vh verzoek nog niet). Omdat jullie beiden (jij/dochter) minimaal inkomen hebben, zal een advocaat op toevoeging kunnen procederen.
Je zou ook voorafgaand een aangetekende brief aan hem kunnen sturen waarin je dit aankondigt. Misschien kiest hij eieren voor zijn geld en kunnen jullie samen tot aanvullende afspraken komen. Dat scheelt hem een hoop procedurekosten. |
|
|
|
 |
morrighan
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 jan 2010 20:40 Onderwerp: studiefinanciering |
|
|
Dank je wel Sietske. Ik ga hier zeker wat mee doen. Eerst even mijn ex voorzichtig benaderen en misschien lukt het mijn dochter uiteindelijk wel hem te overtuigen dat dit noodzakelijk is. Maar zoals ik hem ken wordt dat een lastige taak, maar goed wie weet. Als dat niet lukt dan nemen we een advocaat in handen. |
|
|
|
 |
MiekeWit
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 mei 2010 10:39 Onderwerp: |
|
|
Ik weet dat er bij de IBgroep een procedure bestaat waarin je de meegerekende bijdrage van een ouder kunt uitsluiten, zodat de bijdrage vanuit de overheid op de studiekosten hoger wordt. Dit is een hoop gedoe en zal vooral voor je dochter niet leuk zijn, maar misschien levert het iets op. |
|
|
|
 |
|